En bit ur mitt liv

Alla inlägg under september 2009

Av Kattis - 20 september 2009 21:24

Igår var mannen in till Jysk för att inhandla ett nytt duschdraperi.

Och hem kommer han med det i en alldeles röd påse med texten "Merry christmas"!

Hallå! Det är inte ens slut på September.............. 

Av Kattis - 20 september 2009 13:22

Solen skiner över sval höstluft. Ljuset är blekt och ger ett mysigt lyster.

Tog en cykeltur med några av gossarna på förmiddagen, Sa skulle till en kompis i andra änden av byn.

De drog i mig från kyrkan, ville att jag skulle komma på gudstjänst med spex för barnen. Orkade bara inte idag....

Hade precis kommite hem från cykelturen, varm och alls inte rätt klädd för kyrkobesök.

Hade nog egentligen varit väldigt mysigt om jag tagit mig dit, men det får bli en annan gång.

Mannen och Po är hos en vän. Mannen skulle fräsa ur ett hål någonstans och gossen passade på att leka med klasskompisen. Hoppas de kommer hem snart.......

Lille D sover och huset är ovanligt lugnt. Det gör mig alldeles sömnig.

Om några timmar är det tänkt att vi ska få med oss en annan familj på lite picknick vid stranden. Fiska lite, grilla någon korv över elden. Försöka slappna av och ha det mysigt.........Så var i alla fall tanken. Egentligen skulle jag inte vare sig orka eller vilja. Helst skulle jag ligga i sängen ända tills kvällen och bara läsa mig in i en annan värld.

Jag är tacksam för alla mina erfarenheter, en del ger en direkt lycka. Andra är mer till för att höja de lyckliga erfarenheterna ännu ett snäpp. Som en kontrast. De behövs också, fast de tas inte emot lika hjärtligt............

Av Kattis - 19 september 2009 20:55

När toppen på berget nästan är nådd

När målet äntligen kommit i sikte

Jag hann nästan in till stranden

och kom nästan torrskodd fram

Då fick jag plötsligt rullgrus under fötterna

Rasade ner i ett hål

Vågen tog mig ut till havs igen

och stänkte mig alldels våt


Precis när man tror man är säker kommer andra krafter in. Skakar marken tills man faller och inte orkar ta sig upp igen. Jag såg tryggheten alldeles nära, kunde känna dess smekande hand. Glömde bort alla faror som lurar i mörkret ibland. Det är då knuffen tar som mest. Det är då det gör som mest ont. När det inte längre var väntat.

Ligger i hålet och andas, det är allt jag vill tänka på. Upp tar jag mig så småningom............

Jag har gått igenom det mesta, detta är inte nått stort. Men det som lurar bakom hörnet är det som skräms mest.

Titta dig omkring och var aldrig trygg........var beredd.

Av Kattis - 17 september 2009 09:44

Nu är det verkligen kallt om mornarna! Det räcker inte ens med vantar längre, imorgon är det jag som har vinterjackan på mig. Man kan ju tro att en promenad i den kylan borde väcka livet i en ordentligt........Men trött är jag i alla fall. Kan ju bero på att lille D har skrikit som en stucken gris i natt. Varför kan endast gudarna veta....

Men gubben gjorde det lätt för sig, han tog täcke och kudde och gick och lade sig hos Si. Ja, men sen stannade han och hjälpte till över frukost imorse och det var ju mysigt.

Igår fick jag sitta med äldsta grabben och matteläxan i en och en halv timme...........De har visst varit pratiga så pass att ingen hunnit så långt som de skulle. Och då drabbas även de tystlåtna så klart. Men det var en saftig läxa!

Skönt att han inte har problem med matten, det handlade bara om att jobba igenom sidorna. Men det var jobbigt nog..........

Vår dator sa upp sig i helgen, vilket ger lite komplikationer med mailen. Men som tur är har jag Ras dator, så ut på nätet kommer jag i alla fall. Jag använder datorn mer än vad jag själv tänker på. Man får stoppa sig själv flera gånger när man är på väg till dit...........


Nu har jag äntligen bokat en rolig grej för mig och en kompis. Inget mer än en kryssning, men det ska bli såååå mysigt att få göra något alldeles själv! Äta i lugn och ro och bara sitta............

Tänk att man kan längta så mycket efter att bara få sitta.

Av Kattis - 14 september 2009 21:24

Nu ligger mannen sjuk...........

Han är sist ut. Nu har vi alla haft vår släng av magsjuka. Sen får det banne mig vara bra!

Jag har inget problem med att de kräks lite, så länge de håller sig till "rätt plats"...........

Det gjorde inte vår äldsta härom natten. Samma natt som jag låg däckad såg han till att faren hans fick känna att han levde. De två äldsta delar rum, legorummet, allmänt kallat. De två lever för lego. Det är det enda som finns i deras rum..........Och finns i deras rum, det gör det. Överallt! Det byggs upp en stad med alla möjliga tillbehör på mindre än ett dygn. Sen ska det finnas en djungel med hela Indiana Jones värld i och i rymden omkring bor hela Star Wars-gänget. Så normalt sett är det inte många centimetrar av golvet som är synligt...........

Är legovärlden i ordning kan det väl gå an, om inte..........

Killarna har så klart våningssäng. Den är dessutom extra upphöjd för att ge möjlighet till några kvm mer av golvytan.

Och det är äldsta gossen som bor högst upp.... Och som blev magsjuk mitt i natten..........

Behöver jag säga mer? Min man hade att göra från klockan tolv till tre, plus att treåringen hade magproblem "bakåt" så att säga. Och var tvungen att springa på toa ideligen. Han, mannen min, fick inte många minuters sömn. Men legot blev rent, det ligger utspritt på tork i hela övervåningen.

Men som sagt, nu får det vara bra.

Ikväll var jag på föräldramöte igen, kul som vanligt. Men det är det här med klasskassa. Att det ska vara så krångligt! Jag vill inte ta hand om en allmän kassa, lika lite som någon annan. Men jag har inget emot om någon annan tar hand om den. Men det finns det visst dem som har....Det kan ju hända att personen med kassan i sitt namn dör! Och då försvinner ju pengarna..... Men vi får väl ändå lov att lita på varandra. Och det är ju inte miljoner det handlar om. Då känns det som om risken är tvungen att tas för möjligheten att kunna göra något kul tillsammans. För alla vill inte lägga ut 1500kr på en gång vid det tillfälle det behövs. Och inte heller behöva lägga ut för dem som inte kan betala. För så är det ju. Vi får inte göra något som inte alla kan åka med på, och ofta är det ju någon som inte har möjlighet avvara de pengarna. Då känns det ändå bäst att ha samlat ihop en kassa tillsammans.


Av Kattis - 12 september 2009 16:43

Äldsta grabben fyllde för över en månad sen, men kalaset blev inte förräns idag. Det är inte lätt att samla ihop kompisar precis i sommarlovet. I år blev det en tur till badhuset...........Hoppas att det var uppskattat.

Idol började ju i veckan och jag råkar vara en av dem som älskar att följa det programmet. Fast det är alltid lika förskräckligt att se hur människor kan missbedöma sig själva och sin kompetens så totalt. Det får en att undra vad det är man går och misstolkar om sig själv..........

Sen startade det nya "kändisdjungeln", eller vad det kallades, igår. Det går visst idag och på söndag med.

Vidrigt var det att se alla dessa krälande äckliga kryp som hälldes över huvudet på Bengt. Vi får väl se hur fortsättningen blir..........Än så länge känns det som om jag klarar mig utan det.

Utanför fönstret har lönnlöven färgats orange, de är så vackra! Jag måste se till att torka några för att pynta huset med.

Kanske för en thanksgiving-middag? Lite kalkon med kära vänner..............

Av Kattis - 11 september 2009 13:11

Veckan har gått i rasande fart, som vanligt..

Nästa vecka börjar med ett föräldramöte direkt på måndagen, det ska bli så spännande! Sen är det ett f-möte kvar i sexårsklassen. Och därefter rasar väl tiderna till alla individuella elevsamtal in......Tänk att jag tycker sånt är så kul!! Och sen finns det andra som skyr alla dessa möten som pesten.....................

Ja, ja, alla är vi olika.

Nu har alla gossar kommit hem och helgen inletts med en glass. Sommaren är slut, men glass är alltid gott.

I morse var det tjock tröja, jacka och vantar på oss alla, så nu är det nog höst alltid.

Men det känns bara himmelskt skönt! Sval, frisk luft att andas och inget tvång att hela tiden gå ut.............

Nog för att jag tycker om att vara ute, men inte i en villaträdgård.

Vi funderade på en fredagspicknick med fiske, men jag har ont i halsen och känner mig allmänt skruttig. Så det får bli en annan dag. Söndag kanske...........

Av Kattis - 10 september 2009 16:22

Hade föräldramöte i äldsta sonens klass igår. Det var roligt att äntligen få se och träffa läraren. Enda manliga vi har fått hos våra barn, kul!  Det var imponerande att det kom så många föräldrar, annars brukar det vara väldigt tomt tycker jag. Sen är det häftigt att se hur föräldrarna verkligen är de äkta föregångarna för deras barn, de beter sig precis likadant. De pratiga barnen har pratiga föräldrar, de skämtsamma har skämtsamma och de tystlåtna har tystlåtna föräldrar.

Igår var det till och med så att läraren kom lite i konflikt med en av mammorna och då sa han till slut att det var precis som med dottern hennes, de hade också ständiga tjafssituationer.......

Men det är riktigt kul med skolmöten, att få känna sig lite delaktig och få en liten inblick i deras vardag.

Men det är ju det där med klasskassa, ingen vill hålla i det, men lik förbaskat ska det finnas hela tiden! Varför kan inte varje förälder spara själv på hemmaplan? Jag skulle önska att man kunde bestämma en summa för varje elev som ska finnas tillhands vid en bestämd tidpunkt, sen är det upp till varje familj att avgöra hur sparandet ska göras.

Men, men.............

Jag har varit aningens trött på sistone, därav de sinade inläggen. Ska se till att bättra mig.

Det är väldigt roligt, men också tröttsamt att börja skolan. Sen att jag gör det tre gånger om, är väl en annan sak....

För det är ju inte bara barnen som går i skolan, det är ju minst lika mycket jag!


Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards