En bit ur mitt liv

Alla inlägg under oktober 2009

Av Kattis - 8 oktober 2009 20:39

      

Av Kattis - 7 oktober 2009 13:35

Tung i huvudet och tjock i pannan. Snoret rinner och näsan kliar. Var kommer detta otyg ifrån?

Ingen annan i familjen är förkyld...........Trodde ett tag jag hade slarvat med städning och dammsugning. Men vid nämning av detta inför maken möttes jag av ett stort skratt. Skulle jag ha slarvat med dammsugning!! Han skulle vara lycklig om den fick stanna i skåpet en hel dag någon gång..... Och jag blev överbevisad ganska snabbt. När huvudet börjar kännas som en sprickbar ballong och ögonen hänger som fyllda med bly, då börjar insikten om nåt mer än dammorsak infinna sig.

Ja, ja. Jag ska inte klaga.......Imorgon känns det säkert bättre.


Av Kattis - 6 oktober 2009 15:27

Igår lämnade micron oss i sticket. Bränd lukt spred sig genom hela huset och vällingen ville inte bli värmd. Så det var bara att konstatera att micron hade gjort sitt.........Och då kommer det där med funderingar kring inköp av ny.

Jag är av sådan sort att då jag ska renovera ett rum vill jag ha det precis som jag vill. Med andra ord, rummet töms på väggar, golv och tak. Och jag vill aldrig köpa in något nytt till ett rum innan det är iordningställt på det viset jag vill ha det. Annars kommer tingen kanske inte alls passa sen. Och jag vill inte behöva anpassa mina inredningsdrömmar till något som jag köpte in för två år sen, eller för ett halvår sen heller för den delen.

Men nu är det det där med micron.......Jag känner nog att det behövs en. Men jag vill ju inte köpa in en fin dyr som sen inte passar det kök jag en dag vill få till. Så då får det bli en billig ful som kommer se förskräcklig ut i det kök jag har nu.................

Ja. Ett riktigt "rikemansproblem", jag vet. Men jag vill inte ha ett fult kök i alla fall.

Av Kattis - 5 oktober 2009 20:55

Hur långt ska vi gå i jämnställdhetens panik?

En man är en man och en kvinna en kvinna. Kan det inte få stanna vid det?! Varför ska vi alla försöka bli tvåkönade varelser? Visst ska vi alla ha samma rättigheter OCH skyldigheter, men vi behöver inte kämpa för att bli likadana biologiskt. Jag tycker vi ska värna om våra olikheter. Det är ju kontrasterna som höjer allt!

För mig känns det fruktansvärt kränkande att mina biologiska färdigheter ska kunna kopplas bort och omfördelas hur som helst.................

Det är jag som bär barnet, min kropp som byggs om och genomgår en total förvandling.

Det är jag som ska gå igenom en enormt kämpig och utlämnande förlossning, med risker och ibland väldiga smärtor och bestående men. Både fysiskt och psykiskt.....

Ska jag då bara lämna mitt barn för födoombesörjning av pappan och vara den som springer ut och "jagar resurser" för familjen?!

Kan det inte få vara min rätt att ta det "lugnt" den närmaste tiden och sköta om barnet?

Ett barn behöver en nära relation till båda sina föräldrar. Men relationen stängs inte för att barnet blivit ett! Barnet kan knyta an till sin mamma under det första året och sen mer till sin pappa under det andra. Barnet blir inte lidande för det!!

Denna panikartade jakt på "rättvisa" är patetisk och väldigt stressande för många föräldrar.

Att vi inte alla bara kan få vara som det var menat från början........

Mamma är mamma och pappa är pappa.


Av Kattis - 4 oktober 2009 21:34

Kanelbullens dag i plaskande väta firades med kyrkan, som arrangerade barnens dag i det annars så idylliska Trosa.

Först var det en timmes skuttande och flaxande med Mora Träsk inne i kyrkan. Det var riktigt häftigt med en så glädjesprudlande tillställning i en i övrigt så tillknäppt miljö...........

Nu försöker väl den yngre generationen inom kyrkan slappna av kyrkomiljön en aning.

Men det går lååååååååångsamt.

De hade i alla fall ordnat så många roliga platser för barnen att besöka utanför kyrkan, med en mängd olika små tält. Men vädrets makter rår man som väl bekant är inte på. Det är bara att leende ta det hela med en klackspark....

Vi fick i oss en korv och någon bulle innan vi gick mot bilen, tittandes på alla spännande ambulanser och brandbilar i förbifarten.

Vinterkängor fick jag möjlighet att inhandla också, då turen till den större närbelägna orten innebar ett passerande av Skopunkten. Tre till priset av två är alltid trevligt då man har några barn fler än snittet.

Tre par skor blev precis resultatet av den shoppingsvängen. Minstingen har nog ett par bättre begangnade att ärva. Och den mest slitbenägna av gossarna var hos en kompis just under dagens resa, så honom får vi ekipera en annan gång. Det finns ju närmare skobutiker också, fast med ett högre prisläge.........

Men om jag nu får ta en tur till den stora orten en gång till, gör det ju ingenting. Det fanns även några skor i lite större storlekar jag gärna tittar lite närmare på..................Och det går inte med gubben med sig. Man får köpa och ställa in i garderoben. Lite i hemlighet så där.......Det kan ju vara en kommande julklapp. Till mig från mig liksom.

Av Kattis - 3 oktober 2009 16:55

Mmmmmmmmmmmmmm vad gott med kalasfika!

Men ibland känns det som om vi står för sådant minst en gång i månaden..........

Det är några månader över sommaren som vi har det lugnt, men till Augusti drar det igång igen.

Födelsedagar i Aug, Sep, Okt, Dec, Jan och två i Feb. Sen är det yttre familjemedlemmar som fyller i Mars, Maj och Juni. Ja, det blev bara Nov, April och Juli kvar.

Undrar om det vore bättre att planerat in alla födslar under samma månad.......?

Ett enormt kalas och sen färdig liksom. Men som omtänksam förälder tänker man ju att de vill ha en egen födelsedag med egen sång och tårta. Fast vi har två kalas, julafton och nyår inom ramen av två veckor. Så om det nu blir någon egen dag i den röran återstår väl att se....

Jag har en vännina som har planerat in födslarna perfekt enligt eget tycke. En varannan månad....Hittills. Om de blir fler får vi väl se hur de gör. Familjen består ännu endast av fem barn och viljan till fler finns nog i alla fall hos en av barntillverkarna. Vi märker väl..........

Det är lustigt hur man alltid kollar in vissa mammors magar så fort den yngste närmar sig tvåstrecket. Nu finns det förstås de som gärna har tre-fyra år mellan sina barn och då vet man ju inte riktigt när det ska börja puta. Själv börjar ångesten krypa under skinnet när ettårsdagen börjar kännas läskigt förgången......

Och det gör den ju.........................


Av Kattis - 2 oktober 2009 22:45

God mat........Spaghetti med köttfärssås. Nåja. Det kunde varit värre.

Idol under högar med filtar och en stor skål glass med chokladsås. Värmen och kylan jämnade så småningom ut sig.... Mysigt blev det till sist ändå. Men inte är det lätt att jämka allas viljor. En vill se Harry Potter, men ingen annan är stor nog. Och jag vill inte att någon sitter och tittar på film alldeles för sig själv så där.

En vill se på Transformers fast han inte får och nästa vill spela tv-spel med en som vill spela brädspel. Nej, idag var det ingen som kunde komma överens med någon!

Mamma ville ligga i soffan och slöa till Idol. Mammas ord är lag............

Mysigt blev det nog för alla till sist och slutligen somnade samtliga nöjda.

Imorgon är det tårtfika med farmor och farfar. Och kalas för en annan.

När hade vi en helt lugn helg sist...........?

Av Kattis - 2 oktober 2009 16:19

Dagen har varit lärorik, eller.......? Det har i alla fall varit med lärande i tanken hela tiden. Jag har varit med i min förstaklassares klass och tränat bokstäver i det oändliga, en bokstav ska jobbas igenom i sex!! olika steg innan det är dags för nästa. Ja, om man inte kan dem sen............

Men det var såååååå mysigt att få vara med. Få se vart ens eget barn befinner sig och se hur olika alla barnen är.

En med lite problem att koncentrera sig på sin uppgift börjar lätt att slarva och göra riktigt dåligt ifrån sig. Då är det kul att se hur otroligt mycket bättre han presterar när han har någon som sitter med i längre stunder.

Det känns hemskt att inte han får det stödet hela tiden!! Tänk vad bra det skulle kunna bli.........

Jag hoppas en förälder till ett barn med större stödbehov får den vetskapen och tar tag i det på hemmaplan istället.

...........................

Nu är det fredag med allt vad det innebär. Gubben ska på bio och vi andra får ha en myskväll själva. En film som vanligt eller kanske hittar vi på nåt annat. En spelkväll kan hända.......

Mycket godsaker hör ju till för att höja stämningen ytterligare. Varm choklad och bullar. Eller glass med chokladsås.

Åh, vad hungrig jag blev!

En god middag kan vi väl börja med.................

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards