En bit ur mitt liv

Alla inlägg under november 2009

Av Kattis - 22 november 2009 22:12


en vision om glädje

i totala övermått

en önska att få älska

i både stort och smått

en vilja till givmildhet

av gåvor vi har fått

en känsla av beröring

vi har varandra nått

drömmar om gemenskap

ett litet frö vi sått

hand i hand tillsammans

i evighet vi gått




                            KT 09

Av Kattis - 22 november 2009 18:24

Söndagen närmar sig sitt slut. Och en ny vecka startar imorgon igen....

Sista veckan innan vi är inne i advent. Jag vill se till att få upp alla julgardiner och andra julsaker innan första advent är här.

Jag brukar alltid plocka in granen också.......

En del tycker då att jag är lite konstig, men jag å andra sidan tycker det är lite konstigt att ha granen framme till mitten på januari!

Det är nu inför jul jag vill lyssna på härlig julmusik och känna den underbara mysiga känslan som endast finns i väntan till julen. Efter julen är det ju bara sorgligt att det är över.........

Nej, nu ska det vara juligt med gran och alltihopa, sen ska det bort max en vecka senare.

Så denna veckan som kommer behöver jag inte fundera över vad jag ska spendera mina dagar till.

Sen är det en av killarna som ska ha en musikal om ett par veckor. Han ska då vara utklädd till ekorre. Så en svans måste jag också få till.


Av Kattis - 22 november 2009 12:38

Domsöndagen var det idag, det var jag inte medveten om.

Vi har för ovanlighetens skull suttit och lyssnat till gudstjänsten i kyrkan, som vi ändå bara bor ett stenkast ifrån. Jag tror vi ökade åhörarskaran med ungeför 100%.

Det är inte alltid så lätt med fem killar som kanske inte riktigt uppskattar det på samma vis som vi vuxna. De stora hade med sig ritblock och serietidningar, så de kunde i alla fall underhålla sig själva. Men de två små, 4år och 21 mån., är det inte lika lätt att få bukt med. Fyraåringen går det ju i alla fall någorlunda att prata med. Han kan förstå att man måste var tyst när det sjungs och pratas. Men en som inte ännu fyllt två, och som har ett sjuhelsikes humör ( undrar var han fått det ifrån;) kan vara ganska svårflörtad.

Jag hade med mig ett par russinpaket, hälften for på golvet i ett ilskesutbrott, och vi lånade en sagobok, som dög i två minuter.

Jag var rätt arg en period då han var lite för högljudd och omedgörlig.

Men vi fick gå fram och ta nattvard och då följde tre av grabbarna med. Det gav ju ett litet avbrott i det hela.

Efteråt fick barnen en hel del beröm från flera av åhörarna och av prästen. Då kändes det ändå ganska bra.

Ofta är det vi föräldrar själva som tycker och tror att våra barn väsnas och stör alldeles förfärligt, fast de omkring oss inte alls upplever det så.

Vi kanske ska försöka sänka kraven och slappna av lite mer, det gör väl inget om det hörs att det finns barn i närheten. Tvärtom.........

Av Kattis - 21 november 2009 22:27

Dagen har gått i fullt ös. Avslutad med middag och kvällsmys med familjevänner. Barnen hade inte träffats på ett tag och det tenderade till att bli ganska stojigt.

En tjej på sju barn, tur att hon klarar att stå upp för sig. Och med råge dessutom!

Nu hoppas jag på en rejält djupsovande natt och ett piggt uppvaknande imorgon.............

Av Kattis - 21 november 2009 15:37

Idag for vi iväg för att klara av det där med julklapparna. Mor min kom för att stanna med barnen och vi drog redan vid tio.

I affären tog det en stund, det är mycket funderande och väljande. Som tur var hade ju redan gjort en planering med lista och allt. Så det var egentligen bara att gå och plocka. Och hitta, det är väl det som tar längst tid. Men sen kommer ju problemet när man jämt ser en massa annat kul.

Åh, en sån där skulle P älska! Och Sa skulle bli överlycklig av en sån.

Då blir det till att fundera, vilken kommer han att använda mest?

Det är ju en hel del hyllor och gångar vi inte alls behöver gå igenom. Allt i rosa och glitter t.ex Fast där fastnar ju jag lätt i alla fall. Och drömmer.........

Jag skulle så gärna vilja få köpa allt med Tingeling!! Det bara känns i hela magen hur glad en lite jänta skulle bli av det............

Åtminstone en liten jänta som var jag.

Barbie har jag faktiskt blivit tvungen att köpa till mig själv med jämna mellanrum. Kan bara inte låta bli! Sen har jag sett att det finns många människor som faktiskt samlar på Barbie. Så jag brukar skylla på att jag också är en samlare. Och det har jag ju så gott som blivit också. Fast jag har ingen bra plats att ställa samlingen på, så den ligger i källaren.

Ja,ja. Julklapparna blev inköpta till slut i alla fall. Och vagnen var full så människor stannade och pekade och tisslade.

Jag skulle velat ha en skylt på vagnen som påpekade för folk att klapparna var åt fem barn, och då var det inte så mycket som det såg ut.

Av Kattis - 21 november 2009 08:17

Imorse vaknade lille D och skrek redan vid halv sex. Jag försökte trösta så gott jag kunde, men han var väldigt gnällig. Till slut började han klättra ner från sängen för att gå iväg. Då drog jag upp honom igen, för det gick jag inte med på! Han började då skrika "bajs" och jag checkade om så var fallet. Inget fanns i blöjan, den var tvärtom alldeles ren. Man han var bestämd och pekade mot sovrumsdörren och sa "bajs" hela tiden.

Vill du byta blöja? frågade jag och han nickade. Men den var ju ren.....

Vill du kissa på toaletten? undrade jag då. Han nickade, så vi gick dit.

Så jag satte min ett år och nio månader lille son på toan och det tog inte många minuter förräns han faktiskt kissade!

Då blev jag häpen.....Jag själv var ju knappt vaken. Klockan sex en lördagsmorgon.

Vår äldsta pojk satte vi på pottan vid sex månaders ålder och han gjorde då både det ena och det andra. Fast han hade ju ingen möjlighet att ta sig därifrån. Så här i efterhand tycker jag det var ganska knäppt gjort.

Men han blev blöjfri dagtid från två år. Däremot kunde han inte bajsa på toan förräns en tid senare, utan ville då ha blöjan på sig. Vilket han naturligtvis fick utan tjafs!

Men att be om att få gå och kissa på toan så tidigt som lille D, har ingen av mina andra gjort. Känns lite kul...........

Alla har de sina egenheter!

Av Kattis - 20 november 2009 21:34

Tänk vad jobbigt det är med folk som inte kan prata så man förstår men ändå pratar i det oändliga. Det är så man bara vill säga åt dem att hålla tyst!

Jag vill inte vara elak nu, men ett språk ska vårdas och talas ordentligt.

Jag har en son av den "snabba" sorten, och han börjar lätt tala väldigt snabbt, slarvigt och otydligt. Då känner jag direkt en lätt irritation, och får be honom ta om alltihop från början igen.

Sen råkar jag ha en hörsel som är utav den sämre sorten, speciellt på ena örat. Och då är det klart att mitt tålamod för slarvtuggare är aningens lägre......

Av Kattis - 20 november 2009 19:37

Hade duschat av sonen, som sedan var på väg ner till undervåningen. Jag bad honom då säga till sin bror Sa att det nu var hans tur att duscha. Javisst, svarade gossen och gick ett par steg mot trappan. Plötsligt stannade han och vände sig om och sa: "Nej, DIN. Din tur ska jag säga till Sa." Va, tänkte jag, men fattade snabbt galoppen.

"Ja, det är klart. Du ska säga att det är din tur till Sa."

Lustigt hur det kan bli konstigt med orden för de små.


Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards