En bit ur mitt liv

Alla inlägg under december 2009

Av Kattis - 26 december 2009 14:30

Så är man äntligen klar med alla julklappar som ska överträffa fjolårets. Gåvorna som ska glädja alla man håller kär.

Men den som trodde att detta huset kunde andas ut........har fel!

Nu är det bara att börja om med paketochpresentfunderingarna. Inom en vecka fyller en gosse fyra och en vecka senare har vi en som fyller åtta.

Sen har vi en månads lugn innan det är dags för nästa, som fyller två.....

Därefter har vi faktiskt en lucka på ett halvår. 

Jag vet inte om det är bättre att strö ut födelsedagarna lika jämnt över året, eller om det är bäst att köra alla rakt av och sen va klar.

Det är hur som helst försent att förändra det som redan är........

Det är ju kul med kalas förstås, och alla vill väl ha sitt eget.

Av Kattis - 26 december 2009 11:39

Morgonens nyhetssoffa har endast sänt tankar kring tsunamin. 

Mammor som kommit hem från, vad som skulle vara en drömsemester, som ensam överlevande. Vansinnigt oförståeligt, att någon ska behöva drabbas av något så oerhört grymt.

Är det att älta att ständigt påminna? Eller är det att hedra de förlorade och de sörjande?

Jag kan inte ens ana vad de innebär att förlora någon oerhört älskad och nära. Att en bit av det vardagliga livet plötsligt rycks bort. Det måste ju av naturliga skäl bli en fruktansvärd tomhet, en känsla av inre felsökning som aldrig ger upp. 

Error.................error.........error.........

..


Jag kan ibland känna det som om det snart borde vara min tur att få uppleva en tragedi. Men jag kan ju inte leva i ständig krisberedskap, då tappas fokus på livet.

Fast det går nog inte en dag utan att jag tackar högre makter för det underbara liv jag givits, med fem friska välmående barn och den otroligt goda levnadsstandard vi har i vårt land.

Vill hela tiden förstärka var känsla av lycka som kommer över mig.........

Nu är jag här vid datorn. Ingen annanstans.

Fokusera på nuet.

Av Kattis - 25 december 2009 21:58

Jag fann en märklig lapp på köksbänken i eftermiddags. När jag och gubben var som mest sysselsatta med diverse packning och urpackning i bilen.

Lappen var nerskriven av barnahand på ungefär sex år. Jag kunde direkt se av vem. Den löd:                     "PAPPALEGERVIBAKSÄTÄT

                                            MAMMASTYRTILVARMLAND

                         SÅJÖRVI"


Jag undrar vad han fick det ifrån?! Tycker han att jag kör för lite?

Faktum är att jag inte är särskilt förtjust i att ratta bil. Kan man vara rädd för öppna ytor, kan man vara rädd för andra bilister. Inget mer med det!

Roligt hade jag i alla fall åt den lilla papperbiten.


Nu har jag legat och myst åt en gammal klassiker i juletid. Ensam hemma 2.

Jag lät till och med sexåringen se den. Kom inte ihåg att det var några läskiga scener i den rullen. Fast det är klart alla de där fällorna ville jag helst inte att de skulle se amtliga resultat av. Jag satt och höll för ögonen på Sa när det var som värst.

Dock hade jag förstått att min sjuåring skulle finna tokigheterna fruktansvärt skojiga. han skrattade gott åtskilliga gånger.

Och fällorna gav mersmak. Jag lär råka på ett par i framtiden. Till att börja med hade de fyllt tvålpumpen med vatten så att det bara sprutade när jag skulle ta lite...........Ha, ha vad roligt.

Av Kattis - 25 december 2009 14:22

Min man hade satt tvn på inspelning igår kväll och glömt att stänga av den innan läggdags. Så jag undrade för en stund sen vad han höll på med. Då visste tydligen min gosse Sa att han hade spelat in en film med "den där gubben Mr Ärta, eller vad han hette." 

Jisses vad kul jag fick, skrattade hjärtligt en god stund. Han fick också ganska roligt när jag förklarade att det nog var fel namn, men ganska rätt ändå......


Jag håller på att packar inför en liten vända vi ska göra. Vi har hyrt en stuga och behöver således få med oss både sängkläder och handdukar. Det blev en väska med sängkläder och en annan med handdukar. Ja, det är roligt att vara många, men bångligt när det ska packas.....

Av Kattis - 25 december 2009 11:10

Jag bor numera på en brottsplats.  

På min övervåning går larmet konstant. Närmare bestämt inbrottslarmet till mina stora söners rum.

Gosse nummer två fick igår ett kassaskåp och ett rörelselarm. Så igår då jag kom in dit på kvällen och skulle samla ihop lite skräp och plast började det pipa väldigt.

Men lite oljud är inget som bekymrar mig så jag fortsatte med mitt.

Ögonblicket efter blev jag beskjuten i huvudet av gummipilar!

Nu gäller det att passa sig.....Städning ger skott i huvudet.........

Hmmmmm.

Killarna, och pappa ska tilläggas, hade fantastiskt kul åt incidenten.

Av Kattis - 24 december 2009 18:27

Nu är alla klappar öppnade och barnen har alldeles fullt upp med sina nya saker.

Lille D fick till exempel ett litet piano med pall som han är otroligt förtjust i. Han var faktiskt med då vi köpte det. Det fanns tre olika pianon, ett tufft rött, en svart flygel och ett sött i rosa. Alla med mick och pall till. 

Han gick direkt och började plinka på det rosa, så jag ställde fram det röda ut på golvet åt honom. Han satt sig och tryckte på ett par tangenter, sen bånglade han tillbaka med den och bar med stor möda fram det i rosa istället. 

Jag ställde bort det rosa och bar fram den stora flygeln och satte ner honom vid den.

Han tittade och pillade lite, sen klev han av pallen och började dra den tillbaka mot den låga hyllan det stod på. Och så bar han åter igen ut det rosa.

Gissa vilket som står här i mitt vardagsrum just nu? Det rosa naturligtvis!


De större killarna fick dräkter i tema Star Wars som var väldigt uppskattade. Och lego förstås. Inte en jul eller födelsedag utan lego i paketen......

Jag undrar om det finns några barn i detta land som har så mycket lego som mina? Det är inte klokt, men sen är det det enda de håller på med också.

Vi har skaffat Ikeas hyllsystem för barnrum, med lådor i grönt, blått och vitt, ni vet.

De har ordentligt med sådana lådor. Med allt lego sorterat i färg........

Vansinnigt kan tyckas, men annars kan man aldrig hitta de bitar man söker. Sen har de ett par rejäla sänglådor med lego i temasortering. Indiana Jones och Star Wars t.ex


Till mannen gav jag en upplevelse. En dag i en äventyrsbana för två. Klättring bland trätopparna tyckte jag kunde passa bra för en karl med höjdskräck!

Fast den är ju för två också. Men jag kommer inte med! Han kan ju försöka med bror sin..........Hans motto är ju "stay safe".........



Av Kattis - 24 december 2009 12:56

Hoppas ni har så fullt upp med släkt och vänner att ni inte har tid att titta in.

Förhoppningsvis njuter ni av en god måltid så småningom.

En varm och lycklig jul önskar jag er alla............

Av Kattis - 23 december 2009 18:20

Skinkan är klar, liksom jansson, köttbullar och revbensspjällen.

Kvällsmaten bestod av skinksmörgås med senap. Äkta julkänsla infann sig omedelbums!

Sista julkalendern går snart. Tack och lov, inget jag kommer sakna, hoppas på bättring inför nästa år!

Ett par paket kvar att slå in, vilka inhandlades igår i sista minuten. Sen ska allihop läggas under granen. Och förhoppningsvis låter lilla fyrbenta vännen bli dem.

Jag längtar så efter att se gubbens min då han öppnar sin julgåva. Spännande, undrar vad han tycker?!

Det är väl det mest underbara med julen, att man får ge...........

Om man bara kan komma på vad...........

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards