En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 30 mars 2010

Av Kattis - 30 mars 2010 16:32

Jag försöker se till att skafferiet endast innehåller fiberrika och sockerfria produkter, så lång det är möjligt vill säga. Jag är ingen överdriven toka.........

Men min äldsta son har så svårt för bröd som innehåller minsta lilla frö eller fiberkorn. Det är endast "fisbröd" som duger. Skogaholm är favoriten.

Jag tycker även om att baka brödet själv, i alla fall då lusten faller på.

och igår lyckades jag med ett grahamsbröd som blev riktigt uppskattat av hela barnaskaran. Även herr kräsen.

Ska se om jag orkar plita ner receptet till er här.........


Grahamsbullar

 

 

grahamsmjöl  3 dl

 kokande vatten  3 dl

flytande margarin/olja  3 msk

vatten  3 dl

jäst  50g

salt  1/2 msk

sirap  2 msk

grahamsmjöl  5 dl

vetemjöl  ca 4 dl

 

Häll det kokande vattnet över de 3 dl grahamsmjöl. Rör om och låt svalna till fingervarmt.

Värm de andra 3 dl vatten till fingervärme och häll i det flytande margarinet.

Lös upp jästen i degspadet (vattnet med margarin) och tillsätt salt, sirap, grahamsmjölet (både det skållade och det övriga), och så mycket av vetemjölet som behövs för att degen ska bli smidig.

Låt degen jäsa i ca 45 min.

Dela sedan degen i 20 lika stora bitar och rulla till bullar. Lägg dem att jäsa på en plåt i ca 20 min.

Grädda dem sedan i mitten av ugnen, i 225-250 grader i ca 5-10 min.

 

Så var det klart. Hoppas någon vågar prova!  Supergott med marmelad och ost....

Kram på er.

 

Av Kattis - 30 mars 2010 08:48

Det är en riktig värme i solen idag. Fast natten har varit kall.

Det finns ännu en hel del snö kvar på marken, men det försvinner undan för undan. Mycket fortare än jag hade kunnat hoppas på.

Väntar på dygn helt utan minusgrader så jag kan få stoppa ner några söta panseer i utekrukorna.  

Längtar verkligen tills jag kan få påta lite i jorden. Plantera något gott ätbart och flytta runt mina rhododendron. Stackarna, de har fått utstå en del eftersom vi gjorde om hela tomten förra året. Men de såg glada och välmående ut förra sommaren åtminstone.

Jag drömmer om en trädgård prunkande grön, som en djungel. Buskig och full med gömställen. 

Men det fick jag lägga i drömsäcken, eftersom resten av familjen (med pappa i spetsen) prioriterade en rejäl fotbollsplan högt över alla mina viljor.

Men enligt mig finns det inget så fult och tråkigt som en tomt bestående av en enda stor öken, gräsmattan. Så jag ska försöka lura in lite buskigt och prunkande grönt allt eftersom.

Kvinnans list............. 

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17
18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards