En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 27 april 2010

Av Kattis - 27 april 2010 20:22

Roligt att se att några har hittat mina inredningssidor!

Jag tycker som bekant väldigt mycket om inredning och särskilt barnrummen. Att försöka göra ett rum som är det barnen drömmer om.

En kille var helt insnöad i rymden och ville ha ett äkta rymdrum. En ett riddarrum och den tredje ett akvarium. Det fick bli fyllt med fisk på ena väggen, med sjögräs och berg....

Självklart är mina bilder till för att inspirera och är tillåtna att ta ideér ifrån.

Jag hittar ju själv grunder till ideér överallt......

Av Kattis - 27 april 2010 13:53

  


Idag är det sommar! Varmt så in i norden på vår altan.

Första gången jag sitter vid datorn utomhus, superhärligt!


Britta frågade envist hur vi finansierar vår familj med fem barn......

Jag har ingen lust att lägga ut hela min ekonomi här. Men jag kan ju näsvist hävda att jag hade inte skaffat många barn om inte plånboken tillät det....

Jag anser att det inte är kommun eller stat som ska stå för notan när en familj struntar i att tänka efter först.

Sen kan det gå tokigt ibland, och då behövas hjälp. Men när man bara skaffar barn fast familjens ekonomi inte egentligen klarar det, så är det knasigt.


I vår familj jobbar min man heltid. Han har ett bra jobb.

Jag har aldrig velat något annat än att få ta hand om mina barn. Så jag är hemma på heltid. Det finns jobb så det räcker för mig, jag lovar!

Däremot jobbar jag även åt en kommuns socialtjänst som kontaktfamilj. Då vi tar emot ett barn varannan helg. Väldigt kul och skönt i själen att kunna hjälpa ett annat barn!

Det, plus vårdnadsbidraget, ger mig nästan samma summa som föräldrapengen varit tidigare.

Vårdnadsbidraget ges ju inte i varje kommun, och det ges ju endast till barn mellan ett och tre år. Men det ger lite, mer än ingenting.

Sen kan man ju tycka vad man vill om den pengen. Men mitt barn hade kostat kommunen mer än tre gånger så mycket om han tog en dagisplats! Så det är ren förtjänst för kommunen.

I övrigt hade jag varit hemma i alla fall, men det är rättvist att min son också får ta del av barnomsorgspengen, även fast vi löser den frågan på ett annat sätt.


Jag kan inte påstå att vi är en rik familj. Men jag tycker nog vi lever gott så det räcker.

Förra hösten var vi i Frankrike och på Disneyworld.

Förra sommaren var pappa med de tre stora på Legoland i Danmark.

Vi har varit på Gran Canaria två år i rad dessförinnan.

I övrigt har vi en gigantisk husvagn som vi spenderar den största delen av semestern i.

Jag kan absolut inte klaga!


Visst finns det saker jag hade velat lägga mer pengar på, renovering till exempel.

Men för mig handlar det inte om pengar finns, utan bara om att det tar längre tid att spara ihop dem........

Jag är övertygad om att ekonomin klarar mycket mer än vad man i regel tror.

Det handlar bara om att se över den noggrant. Och bestämma sig för hur man vill leva. Säkert finns det massor att dra in på om man verkligen vill spara ihop till något annat!

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards