En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 4 maj 2010

Av Kattis - 4 maj 2010 20:37

Jag har funderat ofta på det där med feminism......

Särskilt då jag ofta får höra onda ord om mitt huvudsakliga yrke från politiskt håll.

Att vara hemma med barn är en kvinnofälla, det är fel att modern tar hand om barnen mer än mannen. Stackars kvinna som får stå vid spisen....


Jag står för åsikten att varje familj ska få välja helt själva hur de vill leva.

Jag vill inget annat än att få ta hand om mina barn. Jag skulle må jättedåligt om jag var tvungen att lämna dem på dagis vid en ålder av ett år!

Andra vill jobba och har ett yrke de älskar......

Det har jag med, här hemma.


Betyder det då att det är synd om mig?! Att det är synd om mina barn för att de har en mamma och pappa som älskar dem och har gjort ett aktivt val av livsstil?!

Min man jobbar inte 24 timmar om dygnet för det. Han har mer tid med barnen än vad han hade haft om jag också hade jobbat utanför hemmet.

Då skulle han och jag vara tvugna att dela på allt här hemma och han hade inte alls kunnat springa ut och spela fotboll direkt han kom hem.


Är inte feminister för kvinnor? För ALLA kvinnor?

Är det inte en kvinnlig lyx att få vara hemma med barnen? Som att det varit en manlig lyx att få varit hemma med barnen? 

Kan inte föräldrarna få känna efter hur de vill göra på egen hand?


Jag blir så arg när jag ser hur det kommer ut snickarbyxor för tjejer på marknaden. Med blommor på.............!

Är det feministiskt att bestämt kräva en mannens klädesplagg i rosa och glitter?!

Idiotiskt tycker jag! Jag har ett par utmärkta snickarbrallor, likadana som gubbens.

Jämställdhet ligger väl ändå inte i att vi tjejer ska göra om allt till något tjejigare? Då är det väl mer jämställt när vi använder samma typ av kläder och utrustning som grabbarna!

Inte måste mina arbetshandskar vara täckta av blåklint och rosor! Det duger lika gott med de vanliga gulbruna.....


Sen vill jag hävda att vi tjejer och killar inte är likadana.......

Och tacka gudarna för det!


Av Kattis - 4 maj 2010 11:30

Böcker...........jag älskar böcker.

inte enbart ur en gengre utan lite av allt möjligt.

Deckare hör sommaren till.

Lite fakta, historia är kul att få in ibland.

Men mest skönlitterärt förstås. Gärna ur gamla miljöer, 1800-tal så där.

Men favoriten bland alla andra är Dan Brown!


Böcker har jag säkert lärt mig att älska från mamma min. Hon har alltid läst, alltid haft en bok på gång och en på vänt.


Men det är något särskilt med ord. Hur ett par ord kan få en att känna enorma känslor............

En bild säger mer än tusen ord, är ju ett välkänt talesätt. Men varje ord kan ge mig tusen bilder.............


Det är något magiskt med att få sätta ord på ett tomt papper. Det är så speciellt på något konstigt sätt.

Det finns inget härligare än att få en alldeles ny vacker skrivbok med tillhörande penna. Och bara få ge liv på varje blad..........


Jag kunde inte läsa alls då jag började i skolan som sjuåring.

Men i tredje klass läste jag, enligt fröknarna, som om jag gjort det i tio år.

Och jag läste en hel del vill jag minnas. Astrid Lindgrens alla stora tjocka böcker om Emil, Madicken, Ronja......

Och jag kände verkligen att böckerna gav mig något!

Ronja lärde mig att det läskigare blir farligare när du låter dig själv bli rädd....

Alfons Åberg lärde mig min livs kunskap; att det måste finnas svåra stunder för att man verkligen ska kunna glädjas åt de underbara!


Ja, böcker är fantastiska, kan ge en hel värld bortom våran.

Jag tog det som min uppgift snabbt att visa min barn den möjligheten till en andra dimension av livet. Böcker har vi läst i otaliga mängder, minst en varje kväll. 

Det är en riktig guldstund på dagen då hela barnaskaran och mamma eller pappa kryper ner i föräldrasängen och myser tillsammans med en bok.

Det är väldigt noggrant med vems tur det är att välja, förstås. Så det blir allt ifrån byggare Bob till Kalle Anka och allt där emellan.

Själv väljer jag fortfarande helst Alfons....


Att läsa själv är ju nyckeln till dessa upplevelser, så tränar bokstäver har vi gjort från det att alla varit två ungefär.

Det börjar så klart med att lära känna igen sin egen bokstav, och sen brorsornas och mamma/pappa-bokstaven.

Nu när näst yngste gossen har blivit fyra håller vi på med att lista ut vilka bokstäver det finns i olika ord, som lastbil t.ex Det är som en hel skattjakt!

Vi ljudar och jag hjälper till att betona nästa bokstav noga så han lättare kan höra vad det är för någon.

Och han känner sig så fantastiskt duktig när han hör vilken bokstav det är!


Min sexåring började för nästan ett år sen läsa kortare ord och vi satt med pappas gamla läsebok A och läste "mor ror" och "sol" och "räv". Nu har han en bok vi läser lite ur varje kväll. Det började med en mening per kväll och nu är vi uppe i ett par sidor. Det måste vara en lättläst bok förstås. Som Totte eller Pelles ficklampa.....


Sjuåringen var det lite svårt med när det kom till att hitta böcker som var intressanta och roliga. Bamse var länge det enda som gick hem, men det är bättre än inget, absolut inte fel!

Men jag försökte febrilt med det mesta, fick hjälp av bibliotekarien att hitta komiska böcker och försökte med samma typ av böcker som äldsta gossen hade älskat, Lasse Majas detektivbyrå. Men nej, det ville han inte läsa. Det gick ett kapitel, men sen var det stopp.

Till slut blev han nyfiken på Harry Potter, där har jag haft regeln att filmen får ses då man läst boken......

Så det var bara att sätt igång. Vi köpte boken och han började.....

Jag trodde han skulle ge upp efter två sidor. Men banne mig nu har han kommit igenom hälften! Jag är så himla glad! 


Äldste grabben förstod det otroliga med böcker direkt. Han knäckte läskoden som nyfylld sexåring och plöjde igenom alla Harry Potter i första klass.

Han är hemmastadd och välbekant på biblioteket. Det är så mysigt när han säger att han stannar en stund på bibblan bara på vägen hem......


Jag har länge haft fördomen att killar gillar inte att läsa......
Så skönt att jag lyckats ta dem förbi det och att de faktiskt en efter en visat sig bli nyfikna på det skrivna ordet!

För ordets makt är stort. Som sagt en bild säger mer än tusen ord. 

Men ett ord kan ge mer än tusen bilder.......

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards