En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 13 maj 2010

Av Kattis - 13 maj 2010 14:25

Imorse skulle jag sätta på den obligatoriska nyhetsmorgonen på tv 4.

Men det var ju inte torsdag som vanligt, utan söndag.

Istället visades Bullerbyn. Gick inte samma film för en vecka sen?!

Ja,ja. Som en stor beundare av Astrid Lingren var det klart att den fick gå i alla fall.

Barnen satt i soffan och mös till något helt annat. Det är mamma som gillar detta.

Det är så underbara miljöer och livsstilar i Astrids barndomsskildringar!

Man blir så lycklig och vill inget hellre än att få ombilda sitt liv till något liknande.

Om det bara var så enkelt!


       


Skulle gladeligen byta min villagatetomt mot en bullerbygård!

Speciellt om det fanns lika många vänner i kring som barnen i Bullerbyn har.....

Tänk att få leva i en miljö där allt går i sin takt och inget beroende av inköp konstant gör sig påmint.

Där man hjälps åt med byggnationer och barnpassning grannar emellan.

Kan hämta mjölk och ägg på gården.

Och slakta en höna eller ett får när så behövs.....Usch, så tragiskt.....


Man skulle bosätta sig med goda vänner i en håla någonstans. Se till att man tillsammans hade kompetens för el, rör, snickeri, bygg, målning, matlagning m.m

Fostra barnen tillsammans i en lantligt härlig byggd.


        


Är det ett kollektiv jag trånar efter?!

Av Kattis - 13 maj 2010 08:38

Många gånger har jag fått frågan om avundsjuka mellan syskonen.

Det är faktiskt något som aldrig funnits i vår familj.

Visst kan de fightas och bråka ibland, men det har aldrig varit någon ren svartsjuka när det kommit nya syskon.

Det är ju något som främst brukar finnas bland mindre barn, inbillar jag mig.


           



Jag tror många föräldrar gör fel då dem höjer den lille nye bebisens ankomst till skyarna. Och ska dalta och visa syskonet det nya barnet, som vore det en riktig övernaturlighet......

-Titta Pelle! Här är din nya lillebror. Se vad liten han är! Vilka små fingrar han har.

Nu måste du vara jätteförsiktig och klappa fiiiiint!


Lille Pelle ser och hör hur otrolig lillebror är i mamma och pappas ögon......


När vi fick vårat andra barn var jag tydlig med att visa storebror, när han kom med pappa för att hämta mig,  att den där bebisen kan vi strunta i så länge. Kom och hälsa på mamma i stället!

Sen tror jag också att det har betydelse hur stor eller liten brorsan varit när syskonet kommit.

Första gossen var ett och ett halvt år när andra barnet kom, och tre år när tredje brodern kom.

Då var de ju så små att de liksom inte förstår sig på att reflektera vad som händer. De accepterar bara att det där är en annan liten. 


  


Nu pga ett missfall blev det så att lille D hinner bli två och ett halvt innan brorsan kommer. Nu kan jag tänka mig att det blir mer rivalitetet från hans sida.

Men som vanligt tänker jag visa att lillebror inte är något annat än en lite ny bebis.

Hos mig är det ju något enastående och otroligt underbart. 

Men det är det inte hos små storasyskon.......


  

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards