En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 18 maj 2010

Av Kattis - 18 maj 2010 20:08

Att vara många i ett hushåll kräver en rejäl portion organisation.

Hallen ska rymma ett antal skor, jackor, väskor och hjälmar m.m

Hur jag löst det kan ni se i den kategorin till höger.


Sen behöver man ordentlig ordning på alla säsongskläder och lagerprylar. Stadiga hyllor och rymliga lådor i källare och förråd.

Där håller vi på just nu. Ett förråd avklarat och ett antal som återstår.....

Mitt lilla förråd som fått fullt med små hyllor längs med ena väggen, ska till exempel få stå för alla leksaker som inte får plats i barnkammaren.

Där kan sen barnen gå ner och byta ut det dem vill ha mot något som de inte leker med för tillfället. Det blir som en egen liten leksaksaffär.....

Men nu är förrådet fyllt med allt från de andra ytorna som ska i ordningställas.

Sen hoppas jag kunna visa.....


I själva bostadsytan finns det också en hel del att tänka på. Plats runt köksbordet och plats i vardagsrummet, mysrummet.

Sittplats för många är inte alltid så lätt att få till.

Min man påstår att jag inte bryr mig om ifall alla får plats eller inte, utan bara om hur det ser ut.

Jag vill inte hålla med!

Men det är klart att det måste se bra ut också....


Vi gjorde om vårt vardagsrum för ungefär fyra år sen tror jag.

Och då inhandlades det också nya möbler och soffor.

Jag är av den naturen att det ska var så lite saker/möbler som möjligt, mycket yta och stor rörelsefrihet.

Därför blev det endast en tvåsits och en fåtölj med pall........

Nu fick jag lov att ge med mig efter ett år max, och gå med på en tvåsitsig till.


Fast de flesta kan säkert lätt räkna ut att de sofforna fördelat på sju, åtta pers inte räcker så långt.

Så nu är vi inne i soffsvängen igen......

Men hur ska vi hitta en soffa som vi alla får plats i?

Och hur ska jag få plats med soffan? På ett rymligt sätt.......med stor yta runt......


Jag får väl slänga ut allt annat och bara ha en stor soffa!

Inte behöver man väl allt som står i de där bokhyllorna i alla fall........

Av Kattis - 18 maj 2010 09:17

När barnen går i tredje till sjätte klass börjar det närma sig tiden för den första klassresan.

Och det hänger mycket på hur föräldrarna har lyckats samspela och kommit överens om turerna kring klasskassa m.m

En del vill strunta i samlandet och istället bara betala när det väl blir dags för utflykten.

Andra vill samla, sälja och kämpa ihop pengarna, dels kanske för att se det som en pedagogisk inlärningsmetod i att pengar inte växer på träd.

En väldigt bra tanke......


Mig kvittar det egentligen vilket sätt man använder sig av.

Men den där resan är ett minne för livet och något jag verkligen vill se på med stort allvar.


  



När jag själv gick i sexan var det dags för vår klass avskedstripp.

Och som ensambarn till ensamstående mamma fick jag följa med på föräldramötet.

Mamma hatade allt vad möten inom skolan hette, men detta möte tog hon sig i alla fall till. Det handlade om vad klassen skulle ta sig för och vart.


Ideérna kom från spridda håll, vissa från mer engagerade och andra från mindre.

En idé var en resa till en organiserad lägergård på Gotland. Där fanns diverse aktiviteter, som cykling och museibesök och femkamp.

En annan kom med förslaget om att cykla dressin i värmland. Det gick att kombinera med forsränning eller kajakpaddling om man ville.


    


Wow! Det tyckte jag var så häftigt. Tänk att få trampa fram genom urskogen och njuta av tystnaden......

Komma på en gammal nerlagd räls förbi en stilla sjö fylld av näckrosor.

Kunde någon vilja något annat?!

Jo, naturligtvis försvann detta alternativ så gott som direkt.

Kommer faktiskt inte alls ihåg att vi barn fick vara med och rösta överhuvudtaget.


Nej, vår klassresa gick till lägergården på Gotland. 

Och av den resan kan jag ärligt säga att det var nog bussresan som var roligast.

Inte var det mycket som var kul på den där gården.........

Jo kanske för den lilla klick av poppisbarn som sprang runt och jagades och skvallrade och blev ihop med den eller den.

Men till dem hörde inte jag...........Jag låg i min säng och läste någon bok kan jag tänka.


Men nu är jag vuxen och denna resan avslutade för en väldans massa år sen.

Fast drömmen om att få trampa fram på en nerlagd räls, förbi en stilla sjö fylld av näckrosor lever ännu kvar.

Något att ta sig för tillsammans med familjen kanske?

Tog upp frågan med den goda vännen och hon tände på alla fyra direkt!

Det skulle ju bara vara så fantastiskt häftigt!

Cykla så långt man orkar och sen slå upp ett tält vid sjön. Bada, fiska, grilla och njuta av tystnaden.


    


Tänk om man skulle lyckas göra slag i den gamla barndomsdrömmen.........

Någon som vet vad jag pratar om? Kanske gjort denna dressintur och har något tips

att dela med sig av?

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards