En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 20 maj 2010

Av Kattis - 20 maj 2010 10:32

Igår var det dags för skolans årliga kväll med öppet hus.

När vi kom spatserande hela familjen över skolgården möttes vi av ett par cyklande killar ur äldste gossens klass.

-"Är ALLA de där dina brorsor?! Tjena!"

Det är alltid kul med alla chockade kommentarer.


Fika såg vi till att ordna för oss direkt, annars blir kön flera timmar lång. Det var bakat av söta grabbar och tjejer i femman.

Mannen passade på att busa lite med dem när vi kom med våra sex assietter fulla med kakor och bullar.

Han knöck miniräknaren ur handen på killen och sa -" Jaha, vad blir det nu då?" Hela gänget femmor runt bordet fick hjälpas åt att räkna.

Det var ju inget svårt egentligen, bara femkronors kakor......

Så det gick ju hur bra som helst, även utan miniräknare.


Medans vi fikade bjöds vi även på underhållning. 

Då man går i trean får man prova på olika intrument, ett varje termin.

Så nu fick vi höra vad de lärt sig under denna termin.

Kändes lite tråkigt att min äldste gosse missat just detta med intrumenten. Han har ju hoppat över just tredje klass.

Men nu har han ju chockat oss med att ta tag i det där själv och börjat spela trumpet. Den kom hem igår och döm om min förvåning när han faktiskt klarar av de där enklaste två- och tretonslåtarna redan!

Jag gav den ett försök, men fick inte ut ett ljud.....Skyller på astman......


Det är lustigt hur ljud som i övrigt skär genom märg och ben, ändå på något sätt kan låta så otroligt vackert!

Bara vetskapen om att vår lilla son har lyckats förstå sig på något nytt och klarar av att få ljud ur ett för oss helt okänt instrument, är alldeles fantastiskt.


Efter fikat var det naturligtvis genomgång i allas olika klassrum och allmänna utrymmen. Utställningar av teckningar och målningar av olika fågelarter och egna versioner av Monéts (stavas han så?) bron över näckrosdammen. 

Så vackra att man häpnade. Tänk vad små barn kan få in känslor i sina verk!

Min lilla sexåring visade även klassens mätningar på hur mycket de har läst den senaste tiden. En mätning som ska resultera i en lästårta, lika lång som antalet centimetrar bokryggar de tagit sig igenom.

Och han gjorde mig så ofantligt stolt då hans lärare visade att han faktiskt hade läst nästintill hälften av hela klassens mätning.....


Mina gossar - bäst i världen.


Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards