En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 22 maj 2010

Av Kattis - 22 maj 2010 15:18

Pinsamma föräldrar har vi väl alla haft.

Det verkar tillhöra frigörelsen att känna skam inför de äldre.

Det spelar liksom ingen roll hur föräldrarna beter sig, de är skämmiga i alla fall.

Och det kommer säkerligen jag också anses vara så småningom...


Frågan ligger i hur länge det normalt håller i sig.

Någon gång i vuxen ålder släpper det väl?

När man på ett distanserat sätt kan se sin mamma och pappa som egna fristående individer. Att deras pinsamheter enbart är deras, inget jag behöver ta skulden för.

Och det är ju det som frigörelsen handlar om. Att knuffa bort sina föräldrar och visa att man står på egna ben och är en helt egen person.


Men det är inte alltid så lätt.

Ibland kanske revolten misslyckas på ett eller annat sätt. Inte riktigt blir fullgjord.

Antingen det är från förälderns eller ens egen sida.

För ofta är det ju svårt att släppa helt som förälder......

Men det kan lika bra vara tvärtom.


Är man uppvuxen i en tätt sammanhållen relation med sin förälder. Haft många jobbiga upplevelser och svåra perioder.

Då är det lätt hänt att man som barn får känslor av omhändertagande för sin egen vårdnadshavare. Och då blir ju allting lite upp och ner vänt.........


I en sådan relation händer det nog säkert ofta att förälderna på ett sätt lever sitt liv genom sina barn. Vilket enbart förstärker barnens känsla av omhändertagande.

Då är det inte lika lätt att frigöra sig ordentligt. Känslan av att behöva skydda sin förälder finns kvar i det längsta.....


Därmed lever ansvarskänslan också kvar och varenda litet felsteg föräldern gör upplevs med skam. Skam för att man inte kunde hindra detta. Rädsla för att andra ska överföra sina tankar kring förälderns misstag på en själv.


Men det måste man väl jobba bort.

För nog tycker alla att deras föräldrar är pinsamma. 

Men när man själv blivit förälder, borde väl ens egens förälders misstag kunnas ses på med överseende................?

Av Kattis - 22 maj 2010 10:42

Så har äntligen fyraåringen fått sin portion av judo igen. Vi har ju missat fyra lektioner på sistone. Och nu är det bara två kvar....

Ja, sommaren är väl här redan måste man nog erkänna.

Men lite rädd att den plötsligt ska försvinna igen är jag nog. Många år har ju visat på starka sommarinfluenser under hela Maj och sen när skolavslutningen passerat dras det tillbaka. För att sen hållas undan ända bort till Augusti.

Fast denna sommar kanske håller i sig.


Barnen har tjatat om att få fram sin pool hela veckan nu. Men då krävs det att altanen får sitt först, så nu står min kära man där ute och oljar, oljar, oljar.

Grannen tvättar av båten med högtrycken och jag funderar på att vattna gräsmattan.

Det ska väl inte göras mitt på dan, på grund av risk för bränna. Men om jag vattnar riktigt rikligt......

För när sen kvällen kommer är det glömt och orken förlorad.


Här om veckan visade min syster genom facbook hela släkten att de har givit varandra löftena. Så nu väntar jag på en fest i sommar. 

Ett bröllop betyder så olika för oss alla. 

En del ser det som livets chans till prinsessa för en kväll, vilken de inte missar för något i världen. 

Andra ser det praktiska i pappret. Som samlar familjen under en gemensam paragraf.

Jag respekterar fullt att man inte vill ha en så stor dag då man blir tvungen att stå så enormt påfrestat i centrum. För det blir det ju.

Fast det känns lite snopet att på något sätt ha gått miste om att få fira dem ordentligt. Festen kommer ju sen, men det kan ju inte bli samma sak....


Min älskade lilla syster.......gift.

Barn har de ju redan. Men ett giftermål är det som visar den fast basen i relationen, i mina ögon.


Själv har jag varit gift i över tio år! Shit!

Tolv år för att vara exakt.......

Tolv år som bara runnit iväg. 

De absolut bästa åren i mitt liv! Utan tvekan!


Många lever med tron att efter bröllopsfesten blir allting annorlunda. Att då plötsligt blir man lyckligare och ännu kärare.

Visst kan kärleken blossa upp en grad då man firar den med ett bröllop.

Men sen går livet sin gilla gång precis som innan.

Om man inte tillhör den skaran som faktiskt väntar med både sammanboende och allt annat tills man är lagligen gift. Då börjar ju allt efter det.......


Ja, ja. Dags att vattna......

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards