En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 24 maj 2010

Av Kattis - 24 maj 2010 10:35

Kommer direkt från kyrkis, eller mammadagis som gubben väljer att kalla det.

Det är alltid trevligt att få träffa mammavännerna på en allmän plats så där. Kunna te en god fika och inte behöva tänka på hur det ser ut runt omkring.


Vi pratade om skolan, utvecklingssamtal och lärare i största allmänhet. Vi har ju barn i samma klasser i olika konstellationer.

Alla har vi tre barn i olika årskurser i låg/mellanstadiet. En har dessutom en i gymnasiet och en som redan gått ut.


Men det är spännande att få höra deras barns versioner av lärare och ämnen.

Många är det tydligen som haft mycket problem med en av skolans gympalärare. Där har flertalet föräldrar kraftiga synpunkter kring att läraren får fortsätta undervisa dessa barn, som faktiskt har protesterat så hårt.


Var går gränsen? Hur mycket måste barnen protestera och hur hårda måste "bevisen" vara för att det inte fungerar?

Nu är jag inte helt insatt i vad problemen är för dessa barn/lärare. Men ofta räcker det ju med att personkemin inte alls stämmer för att problemen ska börja hopa sig.

Ska man då strunta i barnens känslor och bara konstatera att läraren sköter sitt jobb på ett teoretiskt korrekt sätt? 

För det mesta finns det ju åtminstone en idrottslärare till på skolan, eller ja om det i alla fall gör det borde de ju kunna byta på något sätt........


Det är inte så lätt det där med att ha en god relation med sin lärare.

Ibland verkar det som att lärarna snabbt får in en ton i sitt utövande som lärare, som ger sken av att de inte får ifrågasättas. Även mot oss föräldrar.

"Jag är en pedagog, det är inte du."

Jag är inte utbildad pedagog, men jag behöver inte vara alldeles borta i lärandeprocessen för det. Jag kan också lära mina barn saker. Ibland kanske till och med bättre än läraren, eftersom jag känner till mina barns inlärningsvägar på ett helt annat sätt.


När man har flera barn som kommit in i skolvärlden märker man också hur lätt det blir så att lärarna undermedvetet jämför syskon. Helt mänskligt.

Men det är tråkigt om ett barn ska känna sig stämplat från fösta stund, när han råkar få samma lärare som brorsan haft.

Det är ju gott så länge brorsan gjorde bra ifrån sig.....


Jag undrar om det skulle vara annorlunda om barnen aldrig hade samma lärare mer än ett år i taget.

I USA byts ju klasserna och lärarna varje år.

Tro inte att jag är förtjust i allt som sker i det landet, men man kan ju få jämföra.

Om klasserna byttes varje år skulle kanske barnen lära sig ett socialt samspel på ett helt annat sätt. Det kanske inte skulle bli samma fasta starka gängbildningar.

Kanske barn som annars fastnar i ett utanförskap skulle känna större möjligheter att bryta sig in i gruppen. Få en nystart varje år........

Och lärare skulle inte lika lätt kunna stämpla barn, utan vara mer tvungna att gå enbart på prestation.


Vi föräldrar känner oftast starkt att vi vill få behålla samma lärare så länge som möjligt. Skönt när man känner den liksom.

Samma sak med barngrupperna. Helst ska de hållas ihop från dagis. Få hamna i samma klass som kamraterna. Skönt med bekanta ansikten.

Därför är vi ofta väldigt rädda för att flytta med barnen också. Man känner att man river upp hela barnets trygghet om man byter kommun.

Och det är väl i och för sig lite värre än att bara byta klass, men ändå.

Ibland kan det kanske vara bra med lite förändring.


Min äldsta gick i en klass i sexårsverksamheten, de gick vidare upp i ettan. Men efter halva ettan bytte vi till en 1-2. Och sen bröts den och varje halva blandades med två andra klasser.

Han har haft stora svårigheter med det sociala. Har alltid varit väldigt skygg och tillbakadragen. 

Det har han varit tvungen att jobba bort under dessa år.

Nu pratar han i klassen och har inga som helst problem med att läsa högt eller svara på frågor. 

Och kompisar har han fått som han umgås med så gott som varje rast och eftermiddag.


Det kan ju faktiskt vara bra att förändra klassen och byta lärare.

Vad tror ni?

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards