En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 31 maj 2010

Civilkurage - ett måste?!

Av Kattis - 31 maj 2010 10:57

En artonårig tjej blev våldtagen av en tjugonioåring...

Straxt därpå blev förövaren grovt misshandlad av två andra killar.

Samtliga inblandade kände varandra.


Är det fel på mig, men jag känner bara beundran inför de som misshandlade honom?!

Ryktet gick att han fick båda armarna avslagna, men enligt polisen var det troligen felaktigt.


Nu har ju båda misshandlarna blivit gripna för dådet. 

Våldtäcktsmannen är också gripen, men ligger på sjukhus för tillfället.


Civilkurage.

För något eller några år sedan ingrep en taxichaufför vid en misshandel. 

Minns inte hela förloppet, men resultatet blev i alla fall att chauffören greps för misshandel på den förövaren han försökte hindra.....


Ibland förstår jag inte vad som sker. Hur det egentligen går till.....

Kom det inte ett lagförslag kring civilkurage i samband med taxichaufförens ingripande!?

Fast hur skulle nu det fungera?


Kan man tvinga folk att ge sig in i en fight, nej!

Fast man kan ju ge det lite positiv respons. I stället för straff.......

Om man ska behöva vara rädd för att åka dit själv på ett eller annat sätt, känns steget till att ge sig in i ett våldsdåd lite väl långt.


Försöker man hjälpa någon utsatt och genast åker dit för egenmäktigt lagförfarande, och ska behöva var försiktig med den man försöker hindra. Då blir det ju lite knepigt.

Om man nu tar tag i en situation, ska det enbart belönas och förstärkas.


Vare sig förövaren råkar få en arm avbruten eller inte....... 

 
 
katsura

katsura

31 maj 2010 17:49

Rättssystemet är inte så enkelt att förstå och jag kan bara konstatera att jag aldrig skulle kunna jobba som försvarsadvokat!
Det är också lite konstigt att man kan bli anmäld om man har haft inbrott i sitt hus och inbrottstjuven råkade bli biten av hunden...
Kul att du tittade in hos mig. Välkommen tillbaka!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
maja

maja

31 maj 2010 21:24

de svenska lagarna har aldrig varit något för mig. jag kan de flesta, men dom intresserar mig inte. jag säger inte att jag är kriminell av något slag, jag anser bara att så länge man är god mot sina medmänniskor (och andra) och inte skadar någon så spelar det ingen roll. dock finns det ju folk som gör det och jag skulle inte titta på när någon blev våldtagen/misshandlad. då tar jag nog hellre straffet än att veta att jag kunde ha hindrat ett brott.

http://majasophia.bloggplatsen.se

 
Johanna

Johanna

31 maj 2010 21:26

våld löser inget, men jag känner inget hat mot killarna som misshandlade våldtäktsmannen,

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

 
housewife

housewife

1 juni 2010 00:11

Jag tycker svenska rättsystemet e helt sjukt. Kommer ni ihåg den kvinnan som stannat med sin bil på motorvägen och en man försökte strypa & våldta henne eller hur de va. En man ingrep & solt förövaren med ett trärack eller nått. Han åkte dit för övervåkd och fick sitta ett par år för de tror jag. Ja + att man får 12 år om man mördar en främlig men 10 om man mördar sin sambo. Rabatt kallar dom det! Ibland vill man bara ta och slå idioterna med lagboken i skallen... Vem bestämmer egenligen vad ett liv är värt???

http://www.housewife.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards