En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 1 juni 2010

Av Kattis - 1 juni 2010 20:51

Jag hade lite tomt på barn här under eftermiddagen.

Efter att jag även skickat hem vännerna och den hemhämtade sonen också gått ner till väninnan, var det endast mina två äldsta kvar när det var dags att laga i ordning middag.

Judokvällar försöker jag se till att få maten färdig till straxt efter fyra, för annars blir det inte mat förrän efter sju.

En av gossarna tränar i första gruppen som börjar fem, och de andra går i nästa grupp som startar direkt efter. Vi är med andra ord inte klara där innan klockan sju.


Men mina killar var snabbt involverade i matlagningen. Det var så mysigt att stå där, bara vi tre och steka bacon och fixa. 

Det blev flygande jacob. Mums för hela familjen!


  


  

Min åttaåring, den snabbaste av grabbarna. Han gör allting på en gång, som vanligt........


  

Min äldsta gossen, som fyller jämnt i sommar. Den ordningsamme och prudentlige.


Nu startar favoritprogrammet ; The mentalist.........

God kväll.

Av Kattis - 1 juni 2010 14:55

Sitter i min gungande hammock och känner hur solen bränner mitt ben.

Ska om några minuter hämta gossen från sin klasskompis.

Mina två minsta sötnosar gick hem med väninnan, så jag känner mig alldeles ensam.

Nog för att mina två äldsta och tre kompisar är på övervåningen, men ändå....

Hörde en vän säga att "man vet att man har många barn när man sitter med mannen i soffan och säger - Tänk att vi är helt ensamma. - . Fast emellan oss sitter två små."

Jo. Och när man känner sig alldeles ensam fast huset består av fem barn.....


Grabbarna i skolan, det vill säga de tre äldsta, hade vandringsdag idag. 

Morgonen gav lite tveksamheter kring vädret. Skulle de ta med sig regnkläder eller inte.

Det kom aldrig något regn, fast inte någon sol direkt heller.

Den har däremot dykt över oss nu. Ordentligt......

Skönt att de slapp denna värmen under promenaden!


Jag brukar säga att jag älskar solen - i skuggan......



Jag kan hela tiden höra hur en granne arbetar med en motorsåg.

Fundera på om jag ska behöva vara orolig för fallande träd eller liknande.

Jag har försökt kika lite, men lummigheten som jag älskar, är i vägen.

Nu är det rejäl grönska överallt.

Sommar på riktigt. Avslutning på dagis på torsdag. 

Och i skolan nästa vecka.

Ska bli skönt med sommarlov.........

Av Kattis - 1 juni 2010 11:38

Satt på kyrkis och diskuterade med några mammor kring föräldrarelationer.

Både som i egenskap av att vara förälder och att ha föräldrar.

En av mödrarna berättade till exempel om sin problematiske far. Han bor väldigt långt ifrån, minst 40 mil, och det ansågs skönt. De träffas kanske fyra gånger per år och då enbart på grund av skuldkänslor, inte alls för att hon egentligen känner ett behov.

Hennes berättelse väckte häpnad hos en annan av mödrarna. Hennes tankar gick kring det faktum att vi förmodligen lever längre än våra föräldrar och därför borde ta till vara på tiden vi har tillsammans, även om vi inte alltid älskar dem.


Förhållanden till sina föräldrar kan vara minst sagt komplicerat. 

Jag kan skratta med min mamma som med ingen annan. Vi har samma humor och ser det roliga i samma situationer.

Men sen finns det även stunder då jag knappt står ut med henne. Förmodligen ömsesidigt......

Och jag gissar att det är en vanlig dynamik mellan barn och föräldrar.


Tjejen med förhållandeproblemen till sin pappa, menade bestämt att ansvaret för problemen alltid ligger hos föräldrarna.

Hon ansåg att ifall hennes barn en dag kommer och känner att deras relation till henne är besvärlig, så är det rakt av hennes fel som mamma.


Ibland finns det faktiskt relationer man inte vill veta av. Vare sig det är till gamla vänner eller till släktingar. 

Det uppstår konflikter som inte alltid går att lösa. Man kanske försöker, men enbart drar åt olika håll.

Hur mycket ska man då lägga ner?

Är det värt hur mycket kamp som helst för att hitta en balans som håller?


En relation ska enligt mig ge energi. 

Om den endast snor energi är det dags att avsluta........

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards