En bit ur mitt liv

Alla inlägg under juni 2010

Av Kattis - 27 juni 2010 22:22

Drömmer och planerar..

Söker och funderar...

Vill ha billiga garderobsstommar till en garderobsvägg åt några av gossarna.

Det kan egentligen vara vilket strunt som helst, Rolle bygger in dem sen, så det spelar ingen större roll hur kvalitetsmässiga de är.


Fast det var inte så lätt att hitta någon billig stomme. Till och med Ikea tar 1500 :- för en 60 cm stomme!

Ville inte behöva lägga ut mer än några hundringar.......


Åh, blocket kanske!

Av Kattis - 27 juni 2010 18:43

Softar i hammocken med magen full av supergod grillad fläskkarré.

Killarna ränner runt på gräsmattan och öser ur sig all nyvunnen energi.

Idag har de verkligen visat prov på energiskt flamsande......Att de orkar!


Nu är det riktigt skönt ute, inte lika brännande hett som under högsoltimmarna.

Kanske man skulle ta med sig boken ner hit efter att alla galningar slängts i säng?!


På tvn ljuder läktarskrål från någon vm-match. Något som Rolle plötsligt blivit intresserad av på senare år. Ett tecken på begynnande gubbålder kan hända?


Under dagen har jag skissat upp min lilla grönsaksträdgård jag drömmer om.

Rolle tyckte den var jättefin och räknar med leverans om cirka tre år........

VA!? Nej, jag vill ha egna jordgubbar nästa sommar!


Imorgon tyckte han dock att trallen för den nya vedstapeln skulle kunna komma i ordning........Hmmmmmm. Vi får väl se hur det blir med den saken.....


Det är imorgon han kavlar upp ärmarna inför sitt nya jobb. Mycket spännande!

Jag räknar så gott som med att få hem en ny, väldigt mycket mer harmonisk make.

Kanske en man med mängder av lust och arbetsglädje på hemmafronten?


-----------------------------


Nej, som jag sa tidigare har killarna haft en dag full av flams och trams. Som vid de flesta tillfällen har slutat med bråk och gråt.

Det börjar med andra ord bli dags för saga och läggning...........

Av Kattis - 27 juni 2010 15:17

Sitter i solen och känner mig bränd..... Att skriva älskarinna och mamma i ett CV blev kanske lite tokigt! Men jag tar det med ett skratt.

 

CV

Av Kattis - 27 juni 2010 09:44

Jag är

lokalrengörare,

tvätterska,

diskare,

trädgårdarkitekt,

trädgårdmästare,

poolskötare,

bioarrangör,

frisör,

stylist,

kock,

inköpsanvarig,

inredningsarkitekt,

byggare,

organisatör,

sårvårdare,

psykolog,

medlare,

instruktör, 

älskarinna

och kärleksfull mamma.


Sen säger de att jag är ju bara hemma med barnen........

Av Kattis - 26 juni 2010 20:39

Sitter tillbakalutad i min trasiga, ej ännu utbytta soffa.

Vilar mina fruktansvärt fula ben och hör hur barnaskratt ljuder ur babysitterns högtalare.

Lille D är på häpnadsväckande gott humör, och gör vad han kan för att underhålla sina två bröder som delar sovrum med honom.


Jag har fortfarande inte fått mitt duschrum renoverat här på nedervåningen. Men det beror säkerligen till stor del på att det inte är ett särskilt stort behov egentligen.

Det som däremot börjar kännas prioriteringsbart är omstrukturering av sovrummen på övervåningen.......


Jag har en plan.............som dynamit-Harry brukar säga......

Vi har som en korridor med två sovrum på var sida och ett badrum längst bort på övervåningen.

Det finns också en liten toalett precis ovanför trappan, som enbart används som skötrum.


Det som jag fann så fantastiskt vid husköpet, var att alla sovrum har en

walk-in-closet. (Hoppas stavningen inte blev allför tokig!)


Men nu när fler rum skulle skänka ännu större nöje, tänker jag att man, på ena sidan, kan riva väggarna mellan sovrummen och deras ytkrävande garderober. Och då göra om det hela till åtminstone tre rum.....

Ser jättebra ut i mitt huvud, frågan är hur det skulle kunna se ut i verkligheten?!


Fast det är ju det där som är så underbart med mig och min man.

Jag står för visionerna och drömmarna, skissar upp en fantasi om ett ultimat boende.

Och han som är snickare/byggare planerar och tar ut det på ett sätt som är praktiskt möjligt.

Det brukar så gott som alltid gå att göra som min inre bild vill ha det. Fast kanske inte på exakt det sättet som jag tror.


Rolle är nämligen superduktig på att förstå en kunds önskan och lyckas få till det, även fast det egentligen är stört omöjligt!

Det är därför att han är världens bästa man.......hihihihihi.



Han hade sin sista dag på jobbet i torsdags. Det var visst ganska sentimentalt.....

Med sig hem fick han ett litet träd fullt av små blå blommor att plantera någonstans. Han var så söt för han kom med detta lilla träd och kungjorde att detta var minsann en perenn! Så det måste vi hitta en bra plats åt.....

Tillsammans med det trädet kom även ett äppelträd. Mycket glädjande för mig med med andra ord!

Problemet stod dock snart klart. För var i all världen ska de få stå!?


Gården gjorde vi ju i ordning förra sommaren. Och då skulle det bestämt vara en rejäl gräsyta att springa runt på, och ordentligt med plats för att kunna sparka boll.

Vilket skapar en öken i mina ögon, men jaja. Man får väl stå ut med det då....


Denna stora gräsyta leder ju ofrånkomligt till svårigheter med att finna plats för eventuella träd och buskar.

På ena sidan, längs med staketet, står lekplatsen. Klättertornen med tunneln

emellan. Sen kommer gungorna där efter.

På andra sidan gräsmattan har vi huset och altanen.


Nu ville Rolle sätta äppelträdet bredvid gungorna och lekplatsen.....

Det skulle bli som en armé av tomt-innehåll på parad. Nej Tack!


Då måste det bli på andra sidan.....så får vi väl en allé istället....hm.....


Jo men vi kunde till slut enas om att sätta den utanför fönstret bredvid altanen.

Det blir lite mer mitt på gräsmattan, men längs hussidan. 

Så kom vi även på att ordna vedställ längs altanplanket precis bredvid.

Men på ett snyggt sätt, i prydlig och rensopad stil.

För en staplad vedhög är faktiskt riktigt vacker!


Så då kanske det inte längre känns som en öken därute?!

Kan hända det känns mer levande där sen?

Det kanske blir lite mer som en allé av en armé.

Ordning och reda, men på ett händelserikt sätt.......

Av Kattis - 26 juni 2010 13:52

Håhåjaja...........Så var man hemma igen då.

Midsommar med full fart avklarad.

Lika underbart mysigt och avslappnat, med massor av goda vänner och mängder av god mat, som vi brukar ha det.

Samling vid midsommarstången där mamma agerade basecamp bredvid hoppborgen.

Barnen sprang lite kors och tvärs med sina vänner och pappa hängde med där betalning krävdes. 

Och vi hade sol, banne mig! Det kom några tjocka mörka moln och drog sig sakta över oss och förbi, liksom bara för att påminna oss om deras existens. Men de släppte inget vatten på oss tack och lov.....


  


Det blev en hel del godis och ett par ballonger till de två minsta. Ballonger som sen skulle bråka med oss om utrymmet i bilen på vägen hem. Som vanligt.....


  


Jag har haft problem med att skicka mms under ett bra tag, och igår gick det sen inte heller att sms;a. Vilket var oerhört frustrerande! Jag har försökt kontakta bloggplatsen under en tid, men får inget svar. Vad gör man då?!

Där vi sen var igår hade jag inte ens någon täckning bitvis..........SUCK!


Det hade varit otroligt kul att kunna uppdatera allteftersom......


Vi blev en ganska god skara både gamla och nyblivna vänner som samlades för att fira midsommar igår. En sisådär 35 stycken kan jag tro.........

Vi var hos familjen med stort hus, stor tomt, stor pool, stort partytält och en stor öppen famn för att ta emot oss alla.

Själva tog vi med oss vår tattartermos, även den i storlek större naturligtvis, och några andra slog upp ett tält mitt på gräsplan...

Alla hade varsin uppgift att redogöra för på middagsbordet, vår var sill bland annat. Men det blir en sådan otrolig mängd med mat att inte ens hälften äts upp.

Det grillades och åts av en spridd skara maträtter. Så fantastiskt gott! 

Magen tänjs ut till bristningsgränsen och all energi dras ner dit. Till slut är bordet rundat av en stor samling gäspande, dåsiga och belåtna vänner.


  

En liten del av härligheten.


När det finns tillgång till pool slipper värden och värdinnan bekymmret med underhållning. Det löser liksom sig självt......

Barnen var säkerligen i och ur sex gånger bara igår kväll. Och sen direkt efter frukost var det igång igen...


    

Lille D badade under kvällen, men sen glömde vi bort att duscha av honom efteråt. Tog kanske inte det som superviktigt, han skulle säkert bada igen.

Men så vid tolv-snåret gick jag för att lägga mig och tog min lilla sovande klump, inlindad i en gigantisk filt, med mig.

Då vaknade han till och var mycket besvärad. Grät och var riktigt olycklig.

I halvdunklet kände jag genom hans hårbotten och panna/nacke. Den var alldeles knölig och full av bulor........Myggbett.

Stackarn. Fösökte tvätta av så gott det gick med tvättlapp och gav dricka och tröst.

Men ingenting hjälpte. 

Till slut kom jag på det där med badet och den uteblivna duschen. Öppnade upp pyjamasen och kunde se hans ilsket röda hud över hela kroppen. Det såg hemskt ut! Det riktigt lyste av klåda eller sveda.

In och duscha och smörja hela honom med miniderm. I med en alvedon också, när vi ändå håller på.....


Sen blev han knäpptyst. Somnade helt bekymmerslöst, allt blev frid och fröjd.


Det är inte kul när de små är besvärade av något man inte helt säkert kan fastställa orsaken till!

När man inte vet åt vilket håll det går, blir det värre eller bättre? 

Då är det fantastiskt skönt när det släpper!


Natten och morgonen förflöt sen lika trevligt som kvällen innan. Frukost i rena resturangandan, vid långbord med alla goda vänner.

Några plask i poolen och sen packning och hemresa.....


En jättemysig midsommar har vi haft!

Och det hoppas vi alla ni med har lyckats få.


   Glad midsommar!

Av Kattis - 25 juni 2010 08:03

Jag vaknar som i en bastu, med tre små glada barn omkring mig. Ska vi månne slippa regn i år?!

 
Av Kattis - 24 juni 2010 13:00

Igår kom Rolle hem från jobbet i vanlig tid, för en gångs skull, och med ett lite bättre humör än vad som är brukligt. Det känns lovande inför den nya arbetsplatsen!

Efter en liten stunds fixande med vad det nu var, påminner han mig om att min tid hos tandläkaren är om fem minuter...........!

Shit, slänger mig i bilen och rasar iväg i dundrande fart. Hoppar in genom dörren och kastar mig i väntrumssoffan. Andas, andas, andas.......


Varför blir det alltid likadant?!

Nu är min tandläkare en väldigt pratig och skrattig liten söt tjej, så det är sällan att tiden hålls. Jag fick därför flera minuter på mig att landa och titta lite i skvallerpress.

Men jag vil verkligen inte vara sen!

Det skulle egentligen aldrig falla mig in att köpa någon skvallerblaska, men nog tusan är de roliga att glo i på diverse väntrum!


Efter att jag blivit stämplat som godkänd, utan att ha tagit några bilder på grund av magen, kollade jag med Rolle att det var okej att ta en sväng till den aningens större orten, för att äntligen få hem min salva från apoteket.

Sagt och gjort, iväg for jag.


Lite inspirerad av mitt eget inlägg kring egen tid och liknande, passade jag på att springa ett varv runt torget när jag ändå var där alldeles själv.

Fick tag på mitt puder, som jag pratade om att inhandla förra veckan. Men som aldrig blivit av.

Kom också förbi ett reaställ, där hittar jag ju så gott som alltid något.

En fördel med att ha en större barnaskara med enbart grabbar är att det spelar ingen roll vilken storlek jag handlar, alltid passar det ju någon!

Det blev ett par shorts till både Si och lille D och en supersöt skjorta med "lilla spöket Laban" på till lille D, bland annat. Bra! Då har lille D något kul att ha imorgon på midsommar.


Sen när man går in i själva butiken blir det naturligt att titta sig lite omkring där också.

Då kommer en mamma med dotter i en ålder runt tio och en liten tax, vid namn Taxi, kan jag förstå. Jag hör hur dottern viskar att mamman måste fråga......

Så modern frågar butiksinnehavaren om hon får ha med sig lilla söta vovven in. Hon får svaret att det är nog inte okej, med tanke på att det kan komma någon allergisk besökare.

Direkt hör jag hur kunden surnar till och undrar hur de då ska kunna titta i butiken och kanske prova de där byxorna till dottern.......


Ja, ja, hon försöker lösa det genom att hålla hunden i famnen och sen genom att binda den direkt utanför dörren, så att alla andra trasslar in sig i kopplet på vägen in eller ut. 


Nu kanske ni tycker att jag är väldigt fördömande, men jag kan garantera att det rörde sig om en sommargäst!

För det är likadant varje sommar. Då stöter man på alla möjliga kufiska personer titt som tätt.

Jag ska inte säga att jag tycker illa om alla semesterfirare, men det har efterhand blivit så att man stämplar dem som lite av översittare hela bunten......


Hela året är alla man möter trevliga mot varandra, har tid att vänta in någon som inte är lika snabb och håller upp dörrar med ett leende.

Men så kommer sommaren och plötsligt ska butiksägarna stå ut med vad som helst, ingen ler och absolut inte att någon håller upp dörren. 

Istället är det bara först och störst som gäller.......


För att inte prata om folkmassorna och de överfulla parkeringarna!


Jag tänker inte flytta, om nu någon anser det. Men jag tar mig här friheten att spy lite galla över dem........


Jag bor vid en underbart söt stad. Och den är lika söt och mysig efter det att sommaren är förbi. Det gäller bara att hålla sig undan under semestertider.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards