En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 21 juli 2010

Av Kattis - 21 juli 2010 22:20

Vägen går mellan kohagarna. Uppe till vänster ligger den stora lagår´n med den spreulans nya silon pappa just fått iordning. Hans dyra leksak, kallas det. Förhoppningsvis gör den någon nytta.

Den gropiga grusvägen går vidare i en bro över forsen. Med en av alla sjöar på höger sida. 

Där kan jag ana att make och ett antal söner kommer stå om en stund med kastspöna i fast grepp. Håller alla tummar för att fjälldjuren klarar av att hålla sig undan.....


Efter svängen runt den röda villan som tjänar som uthyresbostad, går vägen upp i den ståtliga allén mot huset. Nu har vi kommit till morfar.

En stor gul herrgård står uppe på kullen i all sin.... Den är en oslipad diamant. Visar lovande sidor från sin forna glans dagar.

Om ni bara slipar lite här........penslar lite ny färg där........och kanske byter några av dessa.........

Då skulle jag skina i all min prakt, lovar det gula trähuset.


  


Men det är inte lätt att varken ha tid eller ekonomi för sådant pyssel när gården ska klaras av att drivas med alla sina djur också.


I ladugården står ungefär femtio kossor. Hur många som ger mjölk varierar dock.

Det är en skaplig mängd stora ögon som blickar mot en när man kliver in genom dörrarna. Blickarna är genomträngande och genomkloka. Det är inte utan att man känner sig lite liten......


  


Lille D och kusinen hittar välbekanta leksaker. Traktor och lastbil fylls med gräs och diverse tillgängligt, grus och lite blommor ur rabatten till exempel.

Det roar dem länge.

Min yngsta systers sambo är den ultimata barnunderhållaren. Han har alltid massa ideer som roar barnen som är lite äldre. Tandemcykel kan ju alltid vara lite kul.


  


Några varv runt rabatten på uppfarten. Det var inte riktigt lätt att nå ner till pedalerna, men det gick ju ändå.


Poker blir alltid lika till sig när vi kommer hit. Det krävs några språngturer förbi alla hästar och kaninburar, och några utskällningar av de bofasta vovvarna, innan han riktigt kan lugna ner sig.

Hästarna går och betar i hagarna runt huset. Hundarnas nyfikna språngmarcher som ibland kan bli lite för närgångna, rör dem inte i ryggen. Ett och annat utfall mot benen kan det dock bli då och då, av de ständigt vallande border collies som bor på gården. 


  


Hagarna sträcker sig långväga ner mot sjön bakom huset. Och för en gångs skull känns värmen påtaglig. Molnen drivs undan och solen tittar fram. Vädret visar äntligen sin fina sida!


Barnen springer runt överallt och hittar leksaker både här och där. Det finns studsmatta, gungor, rutchkana och flera läskiga vindar att krypa in och kika i. 

Gården består av flera små fäbodar.......


  


Och inget besök hos pappa är väl komplett utan några toners plinkande på banjon. Det är ett av alla starka barndomsminnen. Pappa med sin banjo......


Av Kattis - 21 juli 2010 08:23

Vaknar till takdroppet från ännu ett regn. Sätter mig upp och öppnar fönstret, det behövs syre och svalka. Barnen kommer ett efter ett och kryper ner och hjälper till att höja värmen ytterligare. Fast bompa lockar dem till soffan ganska snabbt..... Varför har jag fastnat vid tanken på ett barnantal av sex stycken?! Jag vet faktiskt inte. Det har bara varit min dröm sen flera år innan vår familjeplanering började. Vet att jag fascinerades av barnaskaran som slog armarna om sin mammas hals då första "Big brother"-vinnaren kom ut ur huset. Hon hade ju sex barn...... Och det såg helt underbart ut! Kanske är det därifrån?

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards