En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 8 augusti 2010

Av Kattis - 8 augusti 2010 20:31

Rejäla lerkrukor och en brinnande öppen brasa. Emaljgrytor och rena ingredienser.

Söt kille med vass kniv sittande vid en rustik grov skärbräda.

Det andas härlig matlagning av alltihop........


Inte som mina brända fiskpinnar precis.

Att någon kan få matlagning att vara så konstnärligt och så gott som vackert. (Notera dubbelmeningen i detta)

Men jag kan inte laga mat utan att det blir i grisordning. Rörigt och sällan så där vackert gott.


Det jag kan, är att njuta av synen i utförandet. Drömma om alla detaljer och önska in dem i mitt eget kök.

Tegelsten, lergods, öppna brasor (har jag i och för sig, men det är inte samma sak) emaljinteriörer, öppna alltid dammfria hyllor, stor medeltida vacker spis, enorma ytor och plats för alla plus alla andra vid det rustika träbordet.....


Undra om mina kokkunskaper skulle flytta in tillsammans med de stora antika träskålarna, jag sen kunde vispa mina lantliga ägg i?!

Eller om de lättillgängliga emaljgrytorna automatiskt fylls med det goda livets kryddor, om de bara får hänga på några grova slitna krokar?


Det lär jag väl aldrig få veta.......köket i mina drömmar kan nog aldrig bli annat än fantasier.....

Det är liksom inte så aktuellt att grilla hela vildsvin över öppen eld i ett villakök.

Av Kattis - 8 augusti 2010 13:56

Gårdagen bestod av att städa fint för besök, göra iordning mumsiga smörgåstårtor, äta mumsiga smörgåstårtor med besökarna, diska undan efter de mumsiga smörgåstårtorna och städa huset efter kalasandet.... Vi firade gossens jämna födelsedag tillsammans med den goda släkten. Inte ses man så ofta, men desto trevligare när man väl gör det! Kvällen avslutades med film för barnen och en tappad kindtand av jubilaren. Gick det vilt till, kan man undra ; ). Han la sin tand i ett glas vatten och ställde på köksbänken. Som den medspelare han är. Pappa undrade om tandfeen verkligen skulle hitta hans tand om den stod nere i köket?! -"De där har väl gps nu för tiden!" blev gossens rappa svar....

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards