En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 27 augusti 2010

Av Kattis - 27 augusti 2010 18:57

Barnens intressen för stunden brukar vara det som formar deras arbetslivsplaner.

Ofta brukar dock dessa intressen och därmed även planer förändras ganska kraftigt och med rätt täta intervaller.

Det brukar vara planer i lite idoliserade mått. Fotbollsproffs, brandman, polis, sångerska eller bara rent allmänt "stjärna".....


Kan hända sitter dessa drömmar i ganska länge. Men de brukar till slut trappas ner och kanske bytas ut mot något annat.

Veterinär, kan jag tänka mig är en tjejdröm.....


Min son, äldstingen på tio år, har haft sin plan inom yrkeslivet klar för sig sen treårsåldern.

Och han tar ofta upp det som orsak till att göra bra ifrån sig i skolan.

Böcker inom ämnet finns det ett flertal i huset. Han har läst/tittat i dem flera gånger.


Men nu känns det som om han tagit det hela ett snäpp värre.

Han håller på att läsa igenom den största boken från pärm till pärm.....


  


Han ska nämligen bli paleontolog! 

Vet inte ens hur det stavas faktiskt....


Men det handlar väl i alla fall om att gräva fram dinosaurier och arbeta på museum.

Kul med något annorlunda!


----------------------------


I övrigt måste jag få berätta att jag numera inte är den enda kvinnliga varelsen inom dessa fyra väggar.

Det har idag flyttat in en tjej till i vårat hus........


Vet inte om denna något förbättrade könsfördelning är någon fördel i mina ögon.

Det är inte precis så att jag har välkomnat henne direkt. Men kompromissen lyder: hon får stanna på besök över helgen. Sen får vi se. Det är i slutändan upp till mig.

Men hon var inte riktigt i den storleken jag varit rädd för....tack och lov!


Hon har suttit i sin låda på köksbordet och inte sett så grymt farlig ut egentligen.

Någon konstig del i mig kan se att hon inte är så gammal, och därmed bebis och lite söt. Men det är ytterst lite!


Kanske kan det vara fint med ett någorlunda djungelinspirerat terrarium i köket, som får utgöra hennes boende?!


  

På bilden ser hon enorm ut. Men hon är faktiskt riktigt liten.



Får väl se hur helgen artar sig........


Av Kattis - 27 augusti 2010 13:45

Fick hem dagispojken på cykel och hann nätt och jämnt till farstun innan skolpojke två kom traskande.

Sen var det inte många minuter till det var dags att fara iväg för att hämta hem skolpojke tre......


Vi tog även då cykeln, men dagispojken fick nu sitta med lille D i cykelvagnen.


Vid skolan slog vi oss ner på en bänk utanför kapprummet, i solskenet som plötsligt värmde alldeles väldigt.

Två små buspojkar for runt lite i cykelvagnen då skolpojke två (P) lekte tittut.


Vi mötte en förälder att heja lite på och en lärare, som var för mig okänd, satte sig intill oss.

Hon kikade ner hos killarna i vagnen och pratade lite med dem.

Sen noterade hon min mage och frågade genast om det var jag som hade så många barn. Var det jag som var mamma till R, P och Sa?

Jo, det hade hon ju fullständigt rätt i.


Så samtalade vi lite om stora familjer och vikten av rutiner och ordning.

Om nöjet gossarna har av varandra och det lustiga i att alla blivit just gossar.


Slutligen var det dags för hemfärd.

Lärarinnan lät då värma mitt hjärta till max, genom att säga hur duktig hon tyckte jag var och att vi verkade vara en så mysig familj. Att det tre pojkar hon fått möta i skolan var så goa......


Det finns inte mycket som kan göra ett mammahjärta lika stolt!

Av Kattis - 27 augusti 2010 09:52

Det blev en mysig promenad till skolan idag.

Jag och de två minsta tog sen en tur till dagis för att göra ett litet besök. 

Eftersom jag tydligt hört hur så otroligt många nu ligger hemma i feber och grav förkylning, efter att barnen kommit tillbaka till dagis efter semestern, har jag beslutat att inte låta Si starta innan bebis hunnit bli några veckor.


Men vårt besök slutade med att jag var tvungen att gå hem själv med lille D.

Si fick nys om att det skulle serveras tacos till lunch......

Ja,ja. En dags besök borde han väl klara utan att dra hem alltför många bacillusker!?


Så nu är det jag och lille D och hans travar med böcker.


       


Just nu är det djurintresset som odlas.

Annars är det väldigt mycket Totte som ska ögnas igenom.

Storebror Sa som just håller på att få igång en mer flytande läsning, är den som gärna sitter med honom och högläser nu för tiden.

Jag tycker det är helt underbart när bröderna vill ge sin tid till de mindre. Vare sig det gäller läsning eller hjälp med kojbyggen!

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards