Direktlänk till inlägg 25 oktober 2010
'B-Å-T', jag säger bokstäverna så tydligt jag kan. Vi går promenaden hemåt från skolan. Simon, fem år i dec, funderar och smakar lite på ljuden. 'BÅT!', utropar han kort därefter lyckligt. Mitt förråd av små enkla trestaviga ord börjar sina, men han törstar hela tiden efter mer. Det är inte första gången jag är med om att se ett barn knäcka läskoden, fast det är alltid lika fantastiskt underbart! Se hur den lilla hjärnan snurrar och barnet fylls av stolthet och glädje över att förstå sig på något nytt. Att äntligen kunna begripa vad alla de där krumelurerna i böckerna säger och hur man kan forma ord av några bokstäver. Hela eftermiddagen gick sen åt till att sitta i soffan med papperslappar i mängder och en liten penna. Där satt han och grubblade på ord. Det blev en alldeles egenhändigt ihopknåpad skattjakt, som sen hela familjen fick vandra. Och dessa små söta lappar ska jag klistra in i hans bok, lappar med 'bloma', 'vigrijer' mm.
Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...
Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
|