En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 2 februari 2011

Av Kattis - 2 februari 2011 22:50

Nu har min kropp meddelat sin medverkan i vår förändrade kosthållning, med en stor blaffig finne mitt i ansiktet! Känner mig som en riktig fjortis igen…

Av Kattis - 2 februari 2011 21:11

En stor skål med fruktsallad, goijibär, solrosfrön, pumpakärnor, och några nötter bestod den 'lilla' kvällsfikan av idag.

Och att det var gott! hörs väl redan på beskrivningen.


Äldsta gossen är mycket oförtjust i allt vad frön och märkligheter är, men solros och pumpa var han vänligt inställd till och när han förstod att han gärna fick äta nötter sken han upp som en sol! :-)

Direkt tog han fadern under armen och for iväg för att ordna sin egen nötfika till morgondagens friluftsdag. Härligt att vi hittade en väg även för honom in i vår nya kost!


Jag kan inte känna att vi gjort så enormt stora förändringar ännu. Det är klart att all pasta och vitt ris är helt borta och bröd har jag dragit ner på. Frukost består mestadels av havregrynsgröt eller äggröra. 

Men jag låter ännu killarna (och mig själv) ta sylt på gröten, eftersom det fortfarande finns i kylen. Däremot köps det inget nytt.

Men jag har inte haft det vansinniga chokladsug jag brukar få direkt efter lunch idag och inte blivit galet trött vid tvåtiden heller!

Först vid fyrasnåret kom den första gäspningen ;-)


Idag prövade jag (som aldrig saftat eller syltat i hela mitt liv, eftersom det verkar så fruktansvärt omständigt) att koka några äpplen.

Jag skivade och klyftade och slängde ner dem i en kastrull. Hällde på en skvätt koncentrerad äpplejiuce för att det inte skulle koka torrt och lät de sen safta till sig i godan ro.

Det behövdes inte många minuter för att det skulle bli riktigt mjukt. Sen mixade jag allt till mos. Gott som vilken äppelmos som helst!

Lite godare kanske eftersom jag gjort den själv ;-)


Så i morgon blir det egen mos på gröten!

Av Kattis - 2 februari 2011 14:31

Nu så har jag botaniserat och grävt djupt bland de hälsosamma hyllorna inne på butiken. Skafferiet gapar längre inte tomt, utan ståtar med hyllor fulla av nyttigheter.


  


En fruktkorg fylld till bredden ser mycket lockande ut.....


  


Nog för att vi äter frukt dagligen här i huset, men det var så markant hur alla barn direkt slängde sig över frukten då de kom hem!

Det blev ett väldans fifflande och sköljande. =-)


Sen dyker jag nu på mitt första "hinder" eller prövning kanske snarare.

Imorgon har samtliga tre skolgossar idrottsdag. Skridskor, längdskidor, tennis och innebandy. Och allihop ska ha med sig fika...........


Så nu gäller det att hitta på nåt bra! 

Till exempel tog jag just ut en form med muslibars ur ugnen. Hoppas det går hem!

Sen ska jag ordna små blandningar "ströpåsar" som de kan sitta och plocka ur.

Goijibär (tyckte åtminstone en var supergott!), russin, solrosfrön, pumpafrön och vad mer jag nu kan komma på.

Och den varma oboyen går bort......varm tranbärsjuice vet jag att de dricker, så det får det bli.


Idag hade skolmåltiden bestått av pannkakor......

Inte precis det bästa just nu. Men inte heller nåt jag tänker bry mig särskilt mycket om. De får i alla fall mjölkfri kost, det är alltid något.


Av Kattis - 2 februari 2011 08:54

'Nästan alla, förutom ganska många', är ett nytt begrepp myntat av den yngre skolpojken. Det är en ruskig magbakterie som går lös i våran by. Halva skolklasser är borta och hälften av alla fb-statusar är sjukanmälningar. Nu är vi än så länge helt förskonade, men ingen går längre säker! Tack och lov är vi inte en lättsmittad familj. Oftast ger ett barn ifrån sig en kräkning, och så är det bra med det. Efter några dagar är det sen nästas tur. Fast det är aldrig att en hel hög ligger samtidigt. Det kanske jag inte skulle ha yttrat… Det är väl bäddat för att åka dit ordentligt då.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards