En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 15 augusti 2011

Av Kattis - 15 augusti 2011 21:50

Ivern är stor hos den lille fyrbenta under dagens kvällsträning.

Dröjer mina signaler bara lite för länge kör han i rapidfart så gott som hela repertoaren; "blyg", "sov", "död", "high-five" bara för att nämna några.

Inser att min signalkontroll är något bristfällig....


Sitter in signal riktigt bra, ska beteendet inte utföras annat än just på signal.

Ofta lär hunden sig att utföra hela repertoaren så fort den inte vet vad som önskas, bara för att ledaren oavsiktligt belönar det. Med skratt, road blick eller kanske till och med belöning i form av godis.


Istället bör vi ignorera alla dess former av flams-yttringar, titta bort tills hunden stannar upp och endast väntar lugnt. Sen ge en signal och belöna då den utförs.


Så detta kvällspass blev mer eller mindre passivitetsträning...


Min lilla kille är snart tio år gammal. Det gör ju att funderingarna kring hans död uppkommer alltmer.

Inte blir det bättre av att jag plöjer igenom böcker kring just ämnet att förlora sin hund, vare sig det sker på grund av tidig sjukdom eller på grund av ålderskrämpor.

Det är inte en rolig del av hundägandet.


Dagen då det är dags att ta farväl oroar mig.

Att veta att det snart är slut, att avskedet väntar inom några timmar, är jobbigt nog. Men att dessutom känna att vetskapen kanske delas med den det ska drabba, den fyrfota kompisen, kommer ge mig stark ångest.

För nog tror jag att han kommer förstå. Och hur hanterar man det?


Nu ska jag i ärlighetens namn erkänna att jag faktiskt har tagit farväl av hundvänner tidigare. Men det var inte alls ett slut på en liknande kontakt som den jag har med Poker....

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards