En bit ur mitt liv

Alla inlägg under augusti 2012

Av Kattis - 17 augusti 2012 19:30

En människa gömd i en svart sopsäck. En stor stel docka framglidandes i en pulka. Läskigt stirrande mjukisenhörning i jätteformat eller ett skramlande kompostgaller.

Variationen var stor under dagens läsa-hund-arbete. Hur gör man då hunden reagerar på något konstigt, med rädsla, ilska, glädje eller sorg?


Det varje hundägare bör tänka sig in i, är arbetet och hanteringen av egna rädslor. Hur vill jag själv tas med min fobi mot spindlar, höjder eller mörker? 

Att jobba på ett sätt så att det känns bra. Ända in i ryggmärgen. För både hund och hundägare...


Det är så lärorikt att iscensätta olika situationer som känns osäkra, för att med goda förberedelser kunna jobba på dem.

Så måste man jobba. Ofta. Oftare.


Sådana här utbildningsdagar sätter igång så mycket inom mig. Inspirerar, engagerar och stimulerar mitt intresse för hundträning. Efter en tids svacka och dålig motivation känner jag mig alltid lika full av lust och vilja efter några dagars umgänge med mina hundtränarvänner. Mina blivande kollegor.....


Japp. I ett sådant här ensamt arbete gäller det att hålla sig med goda kunniga vänner inom branschen. Och vår klass har så gott som startat en alldeles egen "branschförening". En otroligt god sådan. Sammanhållningen är fantastiskt!

Men imorgon tar det slut.

Imorgon är sista dagen som klass.

Tre av oss tar examen om någon månad. Resten av oss har ännu lite arbete kvar innan vi kommer dit. Men utbildningen är klar. Skoltiden är färdig.

Och trots att det känns häftigt att vara "klar" med skolan, är det med stor sorg jag tar farväl av mina klasskamrater. Det kommer kännas väldigt tråkigt att inte ha träffarna med er att se fram emot!


Men mina kollegor kommer ni att förbli.....och jag kunde inte ha önskat mig några bättre!




Av Kattis - 17 augusti 2012 07:52

Attans vad kaffe smakar gott på morgonen!! Ahhhh....ren njutning.

Sitter vid det svarta köksbordet och laddar för ännu en dag av sittning. Skola fylld med hundar och diskussioner kring deras möjliga problem. Oro, aggressivitet, stress, ljudrädsla, separationsångest, smärta....

Idag blir det grupparbete med intervjuer och utredningar, tippar jag. Spännande!


Av Kattis - 16 augusti 2012 07:53

11,5 liter. Så mycket glass äter vi svenskar per år. Per person.

Tycker det låter lite. Personligen äter jag nog det dubbla! Jag är glassfrälst av höga mått!


Sitter vid det stora köksbordet och laddar. Inte med glass men dock med kaffe.

Det är skola i tre dagar framöver. Det ska diskuteras hundproblem och läsas hundspråk. Ofantligt kul och spännande!

Och en aning uttröttande. Att plötsligt sitta stilla, timvis, i dagar. 

Det hör inte till vardagen....



Av Kattis - 15 augusti 2012 22:07

Mörbultad och öm vilar jag min kropp för natten. Små blånader anas på spridda ställen och fingrarna värker lätt. Tungt sjunker jag ned i madrassen och njuter av den djupa sömnen som sakta sveper över mig

Av Kattis - 15 augusti 2012 09:51

Okej. Jag håller med. Man ska aldrig ge upp. Men jag tror inte på att klösa sig blodig dit man vill heller...

Att inte ge upp handlar mer om att hålla hoppet uppe, än om själva kämpandet. Tror jag.


En dröm och en önskan gör livet större. En vision om en framtid och ett mål med sin vardag, gör det lättare att kliva upp varje måndagsmorgon. Annars blir livet snabbt både meningslöst och fruktlöst...


För att styra mot sitt mål måste varje steg vid var livskrön riktas ditåt. Ofta får man vandra längs en otrampad stig.

Ofta stöter man på trubbel och hinder. Ibland känns de övermäktiga.

Kanske de till och med är övermäktiga ibland! Det kanske inte går att komma förbi! Är det då lönt att stå och stånga sig blodig bara för att man aldrig ska ge upp?!

Nej, det tror inte jag....


Vid de tillfällena måste man inse sin begränsning. Det krävs kanske en omplanering och en helt annan väg för att om möjligt nå ett mål i närheten av sin dröm. Är det att ge upp att ta några steg tillbaka och lägga om rutten? Nej. Det är ett vägomval.

Att ha tillit till det stora, är också ett val. Att sträva mot målet men vänta ut tiden, se hur allt faller på plats.


Gå mot din dröm. Men ha tillit. Var sak har sin tid....



Av Kattis - 14 augusti 2012 14:20

En doft av mylla har lagt sig över köket. Jordisk doft av svampskog fyller mina lungor. Underbart!
Förmiddagen spenderades under granrisen. Hukandes för rivande torra grenar. Risken för spindelnät i håret var knappast obefintlig....
Vi tillhör inte dem som vankar sjuttio timmar i sträck längs träskmarken. Och inte får vi ihop lika många kassar svamp heller!
Men tillräckligt för några utomjordiskt smaskiga måltider i alla fall.
Med fler ögon att söka med går det, om inte bättre, så kanske lite roligare

Av Kattis - 13 augusti 2012 21:56

Nyduschad. Ännu blöt i håret men torrare än innan jag spolade av mig. Kläderna fick som vanligt slitas av kroppen likt plåsterlappar och föll i en blöt hög på golvet.
Attans vad jag älskar att träna! Och aldrig hade jag vetat att man kunde bli så totalt genomsvettig som efter ett bjj-pass! Så rinnande blöt....
Smått äckligt när man tänker efter. Rejält äckligt när man betänker lite mer på hur man i sin egen svett rullat runt med sin motståndare. Som är minst lika svettig... Urk!
Det krävs en rejäl dos rengöring av mattan för att hålla äcklet i schack. Renlighet och desinficering motar bort alla baciller och otrevligheter.
För det är värt allt äckel. Och allt städ.
För rackarns vad kul det är

Av Kattis - 12 augusti 2012 21:39

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards