En bit ur mitt liv

Alla inlägg under juli 2015

Av Kattis - 14 juli 2015 15:38

Idag får vi glädja oss åt lite solsken och värme. Väldigt skönt!

Jobbar fortfarande med att få bort tvätten efter vår lilla långhelg. Har nu fem stora maskiner kvar att försöka få bort innan nya lass fyller tvättstugan.
Normalt sett kör jag en maskin om dagen. Minst.
Så det hopar sig snabbt då man inte tvättar på några dar.

Men nu snor jag mig en stund i solen. Med en bok.
Just nu försöker jag beta av alla Anna Gavaldas böcker. Älskar hennes skriftspråk!!
Har en kvar nu tror jag, men den hittar jag inte på biblioteket. Och jag lånar hellre än köper.
Så jag får väl fixa distanslån...

Av Kattis - 14 juli 2015 09:42

Aldrig sover jag så gott som efter ett ordentligt träningspass.

Igår hade vi en gästtränare med egen hjälptränare, båda från Åtvidaberg, hos oss på klubben. Den här sommaren har vi verkligen satsat på att få in så många gästtränare som möjligt. Dels för att det är väldigt roligt och alltid riktigt lärorikt och inspirerande att träna för någon ny.
Och dels för att ge oss vanliga tränare en större chans till ledigt.

Eftersom vi på vår klubb har avskaffat den gamla traditionen med terminer och har träning året runt måste det ju alltid hållas pass.
På sommaren slår vi bara ihop barngrupperna till en och har därmed bara två grupper, barn o vuxen, att sköta. Det kommer ju inte supermånga och tränar på semestern.

Så igår blev det ett pass på Åtvidabergs sätt. Jättekul!
Alla klubbar har ju lite eget sätt att hålla pass på. Och det är himla roligt att få se hur andra gör.
Igår blev det tex mycket fokus på steg och vändningar. På att komma in rätt för tekniken. Kastet.

Jag tror på att fokusera på en sak i taget. Eftersom det finns hundra deltajer att tänka på i varje teknik.
Så att hålla fokus på steg/placering en hel träning är skitbra!!

Av Kattis - 13 juli 2015 13:22

Semester. Ledighet från tvätt och städ. Bortrest med åttapers-familj under tre dagar. Skönt. Men...

Det kommer tillbaka vid hemkomst. Som en boomerang.
Drunknar i tvätt.
Gäller att få igenom ett antal maskiner idag. Kämpar med att hålla det rullande...

Av Kattis - 13 juli 2015 10:17

Det är underbart att ligga och känna hur det pirrar i armmusklerna efter ett rejält styrkepass! Musklerna växer ju som bekant mest på nätterna.

Fick ihop ett ordentligt pass igår kväll vilket kändes väldigt bra.
För inspiration eller som idespridare tänkte jag dela med mig av upplägget för mitt armpass. Alltid kan det va intressant för nån.

Jag har valt ut tre övningar som ligger till grund för min armträning. Tre övningar som jag alltid kör. De utgör basen så att säga.
Sen kör jag tre övningar till som jag varierar lite. Kör dem i ett par månader och sen byter jag. Bara för att få in variation.

Basövningarna är:
Bänkpress
Lutande bänkpress (när man satt ryggstödet halvt sittandes)
Militärpress (lyft rakt upp från axlarna)

Militärpressen kan man jobba med antingen skivstång eller hantlar. Jag gillar hantlar, för då får jag jobba med balansen också. Inbillar mig att det blir ett mer muskelaktivt lyft.

De övriga tre jag kör just nu är:
Chins (hatar dem!!)
Flygande hantellyft (axelgodis)
Bicepscurl

Sen när det kommer till vikt och antal repetitioner så har jag som mål 12rep i 3set. När jag klarar en vikt i så många rep under ett par veckor ökar jag. Kanske med 0,5kg eller med ett helt kilo. Beror ju på vilken övning det är.
Sen gäller det ju att kämpa och pressa sig så mycket man bara orkar!
Ta i tills man skriker liksom.

Sen märker man resultat hela tiden. Inte i varje övning och varje träning. Men plötsligt klarar man 12rep gånger 3 och sen ökar man vikten.
Samtidigt som man jublar inombords.

Av Kattis - 12 juli 2015 14:12

Styrkelabbet.se
Läser där titt som tätt för att hämta inspiration och träningstips. Det känns kunnigt och äkta och jag litar på det som skrivs där.

Nu var jag inne för att fördriva tiden lite under bilfärden hemåt. Då såg jag ett inlägg om träning under semestern.
En väldigt bra skriven text med infon att muskler inte förloras över en långhelg, inte ens över närmare två veckor. Så länge man inte ligger i koma.
Det kändes lugnande! Tror ju gärna det värsta.

'För dig som tycker att träning är den perfekta semestersysslan för att kunna koppla av' - mycket välformulerat!

Själv mår jag inte bra om jag gör uppehåll i min träning. Och jag tränar helst uppemot sex ggr i veckan.
Två pass judo/bjj, två löppass och två pass styrka. Vilket får min man att anse att jag är beroende, och det är jag väl. Men jag har ju ändå lite mål med min träning, även om det inte handlar om tävlingar och pallplatser.
Just nu jobbar jag för brunt bälte i judo. Och för att kunna prestera bättre på mattan vill jag öka i muskelmassa och förbättra konditionen.

Sen funderar jag på att försöka ge mig på Toughest i Köpenhamn i höst.
Vete tusan om jag klarar av det.

Hur som helst så jag tränar gärna även på semestern. Och att springa en sväng och göra lite armhävningar klarar alla av att få in i ledigheten...

Av Kattis - 12 juli 2015 11:16

Rullar framåt längs E22.

Jag gillar att sitta och se världen susa förbi utanför fönstret.
Tysnaden bland resenärerna i bilen är total. Det enda som hörs är Robert Gustavssons uppläsande av 'Hur du tränar din drake'. Helt underbart sköter han personifieringen av alla bokens roller! Han är otrolig!

Färden går mot återvändningen. Hemkomst.
Och förhoppningsvis mot ett skönare sommarväder.

Av Kattis - 11 juli 2015 18:59

Magen mätt och vinglaset tömt.

Vid middagsbordet diskuteras Ryssland och flygvapnet. Samtalet väcktes pga ett par plan som dundrade över oss av gripen-modell. Jag vet inte vad de heter.

Vilar benen på stolen intill och njuter av kvällens lugn.
Maken fick ut mig på en löprunda. Spännande att få prova på nya marker.
Det blev en skön femma av och an till den närbelägna golfbanan. Väldig platt sväng som avklarades på 27min. Gott nog.

Men sen stod det tydligen strandlöpning på schemat. Sand.
Jag gillar inte sand.
En bidragande orsak till att jag aldrig tar familjen till badstranden.
Suck.
Men jag är inte den som är den. Hakade på och bet ihop. Av och an. Fram och tillbaka på den korta sandstrandssnutten rännde vi tills jag föll ihop i en hög på playan.

Skön. Renande. Tömmande.

Av Kattis - 11 juli 2015 15:00

Männskor. Tycka vad man vill om dem, men de är rätt roliga att titta på.

Stora. Små. Långa. Korta. Fula. Snygga. Tysta. Högljudda.
Och med roliga dialeker.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards