En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 8 september 2015

Prioritering

Av Kattis - 8 september 2015 07:47

Vissa saker kan man inte kompromissa med hur mycket som helst. Träning till exempel.

För någon som inte fått in det ordentligt i sitt liv och som inte förstått hur viktigt det är med träning för välmåendet, så väl fysiskt som psykiskt, är det svårt att förstå hur andra lyckas prioritera det så högt. De kan tycka det är egoistiskt och dåligt att träningen tillåts vara en så viktig del i någons liv.

Men för många är det det.
Träning kan vara så mycket mer än en konditionsförbättrande eller muskeluppbyggande åtgärd.

För mig är träning lek.
Det är då jag kan släppa alla krav och alla tyngande tankar. Då kan jag fokusera helt på att ha kul, helt på mig själv. Och det måste man ibland, annars går man under.
Träningen är för mig dessutom social samvaro med kompisar med gemensamt intresse, vi som gillar att brotta ner varandra och kraftmätas. Och eftersom jag jobbar hemifrån är den sociala biten en väldigt viktig aspekt av träningen.
Sen tillkommer förstås själva hälsobiten. Att svettas, flåsa och känna hjärtat pumpa. Det är viktigt rent kroppsligt och får alla lyckohormoner att bubbla. Får mig att må super!

Så även om det kan vara svårt att förstå hur viktig träningen är för somliga, så är det just så det är. Den är livsviktig. Och borde vara för alla.
Träning är nyckeln till god hälsa, fysisk men framför allt psykisk.

Likaväl som man aldrig bör slarva med att äta mat varje dag bör man heller aldrig slarva länge med att få tid till träning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards