En bit ur mitt liv

Alla inlägg under juli 2016

Av Kattis - 26 juli 2016 13:46

Hemsläppt vid tio.
En kort arbetsdag med andra ord!
Men har ju två till och det är ju ändå min kortvecka.

Hemma har de knappt vaknat och själv har jag hunnit jobba fem timmar. Värmen är slående och min kropp har under den korta arbetsmorgonen svettats ymnigt. Snabbt byte till bikin och sen avsvalkning i plasket.
Skönare stund finns inte!

Blir en dag på altan.
Inbillar jag mig och tar sen tag i tvätt, inköp, röjning och dammsugning av nedre plan. Tillsammans med mannen min får jag nog tillägga.

Detta med att husmor plötsligt börjat jobba har ställt vissa delar av livet på sin spets. Att alla uppgifter i hemmet inte bara sköts per automatik av någon, utan att fler behöver engagera sig mer än tidigare.
Det har inte blivit några större konflikter av det hela, mer ett ömsesidigt konstaterande att kommunikationen är viktigare än någonsin! Jag måste bli bättre på att förmedla vad som behöver göras och man och barn måste uppmärksamma det och hjälpa till med det de kan.

Disken till exempel delades snabbt ut i diskdagar för barnen. Mycket enkelt. Plötsligt gör jag aldrig disk längre!

Att vara många är bra ibland.

Av Kattis - 26 juli 2016 04:43

Vi tog ett seriöst snack om trafikvett, Konungen och jag, denna morgon.
Ska vi fortsätta mötas så här slutar snart någon av oss på motorhuven.
Och det lär inte vara jag

Av Kattis - 25 juli 2016 16:45

Plötsligt öppnar skogen upp sig och vägen tar slut.
Framför oss ligger liten röd stuga med mossiga tegelpannor. Trollsländor flyger ikapp med humlorna mellan mängderna av blomster. Både planterade och vildvuxna sådana.

En liten farstukvist leder upp till den tjocka höga tröskeln. In till rum med lågt i tak och kök med vedspis, mängder av samlade föremål från årtionden tillbaka och minnen man länge sen glömt.

Vännerna bjöd hit hela vår stora familj för en mysig grillkväll i sommarvärmen med ett och annat glas vin och något parti mölky. Ett spel jag trodde familjen själva hittat på. Men inte då.

Hettan var energislukande och med glädje tog vi emot kvällens plötsliga regnskur, tog udden av värmen för en stund. Men var tillbaka lika snabbt som den kom.

Det var en fantastisk plats och en underbar kväll.

Av Kattis - 25 juli 2016 13:22

Utan nät i två dagar försmäktar vi på denna ö

Av Kattis - 25 juli 2016 11:20

Följer gps'ns minsta vink. Varje sväng leder mot ännu mindre väg. Det skumpar och dammar.

Med hela familjen till vännens lilla torparstuga tog vi oss igår kväll.
Till knuttimrad stuga i liten enslig skogsglänta.

Av Kattis - 24 juli 2016 04:47

Sägs ju att de bästa svaren får man från sig själv. Och jag är ju född med en knäpp ådra som alltid pratat med mig själv. Så även denna morgon.

Dimman låg tät på vägen ut mot E4, tätare än vanligt. Och jag sa till mig själv att det kan ju komma en älg, så ta det lugnt. Vet att du aldrig sett en älg här tidigare, men det behöver ju inte betyda att de inte rör sig i dessa krokar.

Och ett backkrön senare stod han där. Skogens konung.
Det blev en snabb inbromsning innan jag såg honom stega in i skogen genom passagerarutan.

Hjärtat slog. Snabbt och hårt.

Av Kattis - 23 juli 2016 20:28

Plötsligt funkar det bara inte!
Uppvärmningen funkar som vanligt men sen när det blir dags att jobba... Ingen kraft alls!

Märkt ett mönster på detta fenomen. Det upprepar sig med jämna mellanrum. Ungefär var fjärde vecka.
Skitirriterande!
Men det finns en bra vecka också. För samma mönster återkommer med en riktigt stark vecka. Då jag känner att allt går kanon och jag ofta gör personliga rekord.
Och den veckan är ju rolig.

Men idag var det skit!
Skulle göra bänkpress. Och den har varit lite knepig de sista veckorna, har liksom hakat upp mig på 47,5kg. Förra veckan fick jag äntligen upp den i fyra repetitioner, men idag. Nada!! Fick upp den ynka en, EN, gång!
Blev så himla arg och sur att jag ville gå i bitar. Men upp kom den inte igen.
Så då bestämde jag mig för att pumpa den där nedrans stången upp och ner till handflatorna blödde. Bara för att visa den jäkeln! Och försöka bygga muskler på en vikt jag klarar bättre.
Så istället för att köra mina vanliga 10x4 set på lättare 35kg efteråt gjorde jag en stege. Först en rep, sen två, tre osv upp till tio. Och sen baklänges.

Väldans vad tung en vikt kan bli efter några reps!
Efter att jag kom upp till tio var mina armar finito. Totalt slut. Gick inte mer.
Fick ta en paus, äta lite middag (himla god grillad karre!) och sen på det igen. Tio reps, nio, åtta och ner till en. Räknade ut att det blivit 110 lyft bara i stegen. Rätta mig gärna om jag har fel!
Och sen sved mina armar så otroligt att jag kände att de blivit straffade nog. Sket i övriga övningar.

Hoppas bara de bättrar sig till nästa vecka!
Och att det är en bättre vecka.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards