En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 20 september 2016

Av Kattis - 20 september 2016 20:49

Dags för gymtid.
Knäböj, bänkpress och marklyft på schemat. Progressiv ökning med 2,5kg per pass.
Men nu börjar det närma sig stopp på många ställen.
Knäböjen kom idag upp på 55kg. Tyngre än jag någonsin böjt tidigare och nu var det tungt!
Tekniken blev inte perfekt och jag planerar att hålla samma vikt nästa pass för att sätta tekniken så bra som jag vill ha den. Inte för att det blev någon brytböj idag, men det blev aningen vingligt.
Marklyften går ännu bra att öka och till och med greppet känns starkt och fast. Så där kan jag nog öka ett par pass till. Fast viktplattorna är slut nu, så jag måste köpa fler. Men det är ett mindre tråkigt problem!

Däremot blir jag less på min bänkpress. Fick stanna på 45kg för en dryg vecka sen. Har sen jobbat på att öka antalet set för att bygga styrkan, så förra veckan fick jag till fyra stycken femmor.
Men. Men. Men.
Idag när jag gjorde min första femma och den var lika svintung som sist blev jag bara så less. Hur fasen ska jag komma förbi denna tröskel?!
Jag tänkte sänka och köra ökade antal set istället och tog ner till 42,5kg. Körde en femma som kändes lika tungt. Tog ner till 40kg och fick igenom fem stycken fem reps.
Sucka mitt hjärta, men brist inte.

Om jag förstått rätt kan en orsak till stopp vara att musklerna kräver mer, att det behövs mer slitage.
Så större fokus på fler assisterande övningar.
Jag har ju redan lagt till dips en gång per vecka. Men det behövs väl nåt mer.
Eller bänkpress på lägre vikt i fler set nåt pass i veckan utöver basen.

Funderar.

Av Kattis - 20 september 2016 07:47

Gränslöst. Åldersöverskridande.
Mormor är en hejare på app-spel. Sådana där med ordpussel och knepiga bildfrågor.
Min egen mormor var en notorisk patiens-läggare, spelade kort varje liten ledig stund. Men dagens äldre är steget mer tekniska.
Undrar vad min egen generation sysselsätter sig med på gamla dagar?

Jaja. Men hur som helst.
Vi har ju relativt strikta regler gällande begränsningen av skärmtid och spelande på tv och dator. Enligt barnen är jag ju hemskast i världen när det kommer till den biten.
Men när mormor kommer då händer nåt annat. Då samlas barnen tillsammans med mormor framför hennes padda och sen knåpar de ordpussel och bildspel om vartannat.
Och de säger jag faktiskt inget om.

Det är ett supermysigt umgänge över generationsgränserna.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards