En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 11 september 2017

Av Kattis - 11 september 2017 19:54

Försökt läsa mig till detta med periodisering på allvar. Jag har ju kört en ganska lång tid med sex veckors cykler. En på höga antal reps med lägre vikt och nästa på lägre antal reps med högre vikt.
Men. Huvudövningen i varje pass, basövningen, har jag ständigt jobbat på tre till fem reps och tre till fem set. Och sen ökat svagt hela tiden, antingen reps, set eller kilo.
Nu börjar jag fundera på om det bör vara annorlunda. Åtminstone tre olika cykler och att basövningen är med i periodiseringen. Kanske självklart för andra, men jag kan ju inte det här.

Läste ett upplägg som avslutas med en cykel av kraftig volymminsking och avskalning. För att komma ur tröttheten och plocka fram kraften.
Känns som att det kunde sitta bra nu efter min period av tung träning rakt igenom.
Så idag började jag med basövningen på tre rep gånger fyra set. Fick minska vikten för att jag känner mig så sliten och jobbade med strikt teknik istället. Kändes jättebra ändå.
Plockade bort en komplementsövning helt och drog ner på vikt och rep på de övriga. Kommer minska på dem ännu mer nästa vecka. För att veckan därpå ta bort dem helt.
Den här cykeln kommer bara få tre veckor. Sen tänker jag köra de andra på fyra.

Ser fram emot att kanske få känna mig stark igen.

Av Kattis - 11 september 2017 15:11

Mellis med läsning.
Jag ska ovilligt erkänna att tiden för att sitta och nöta siffror och bokstäver med mina små minskat för varje barn. Men jag vill verkligen och försöker komma ihåg det så ofta jag kan!
Lilleman började nu ettan och jag kan inte säga att han läser ordentligt ännu. Men jag ska försöka nöta lite mer kontinuerligt med honom nu. Helst lite varje dag. Om så bara några ord.
Idag kom han till och med igenom några enkla meningar!
Jag har lästränat med alla mina barn ur samma bok. Mannens gamla läsbok!
Den har varit, och är, absolut bäst när det gäller att lära sig koppla ihop bokstäver till ord.
Tacka vet jag förr i tiden.

Av Kattis - 11 september 2017 05:53

Dimman breder ut sig över ängarna och fukten hänger i luften.
Det är tidig morgon och löftet om höst viskas sakta. Små trötta barn sover intill mig, vrider sig när jag försöker stryka dem över ryggen. Bäddar in dem i det tjocka täcket och smyger upp.
Måndag morgon. Två gympapåsar står färdigpackade i hallen och melonen väntar på att skäras upp.
Så börjar en ny vecka.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards