En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 28 juli 2019

Av Kattis - 28 juli 2019 20:37

Sitter lättklädd på altanen medan barnen fortsätter att plaska i poolen. Det är äntligen skönt och svalt ute. 

Jag känner doften av grill från grannen och kan inte annat än känna suget av en god köttbit. Trots att vi åt för bara ett par timmar sen. Köttfärslimpa. På mormors vis. 


I torkskåpet hänger dagens andra tvätt och jag har struntat i att sätta igång det. Det kan lika bra torka av sig självt i den här värmen. Låter dörren stå öppen och sprida doften av nytvättad tvätt. 

Mannen ligger nedsjunken i soffan framför sin nya favoritserie, nån spansk. Han går omkring och öser all möjlig spansk vokabulär över oss nu för tiden. Vet inte om han själv vet vad han säger, men det låter bra.

Jag skulle hemskt gärna vilja kunna spanska. Blir avundsjuk på barnen som läser det fyra år i skolan men ändå inte vill kännas vid att de kan något. Om de ändå förstod vilken lyx de har!

Tänk om jag hade förstått det när jag gick i skolan. Läste tre år tyska, men helt ointresserat och oengagerat. Lärde mig nog lite, men inte i närheten av vad jag hade kunnat lära mig. Om jag bara förstått. 


I gymnasiet däremot, då läste jag teckenspråk. Älskade det och sög i mig allt! Drömde om att bli tolk. Drömde är fel ordval, jag skulle bli tolk. Det var bara det som fanns.

Sökte direkt in på teckenspråkshögskolan efter studenten. En liten skola med få elever och de önskade sökande med arbetslivserfernhet och helst trettio plus...

Jag kom inte in.

Hopplösheten tog mig.


Läst tre år omvårdnadsprogram enbart med sikte på teckenspråket. Jag ville inte jobba i vården. Inte alls!

När man lär sig ett språk kan man hålla det vid liv genom att se filmer, läsa böcker åka till länder där språket talas. Men med teckenspråk...

Jag hade ingen möjlighet att träna någonstans. Det rann sakta bort.


Sen kom livet dessutom. Det sattes inte på paus i väntan på att jag skulle söka året därpå.

Jag flyttade ihop med min pojkvän, köpte hus i annan stad och flyttade tio mil söderut. Blev tvungen att ta jobb inom vården, det var ju det jag var utbildad till och sen gifte vi oss. Barnen kom och livet rullade på fortare än någonsin.

Sen skulle jag tillbaka till arbetslivet och var långt över trettio. 


Vad gör man då?

Efter många turer har jag nu hamnat i skolan. Elevassistent. Hur länge det varar vet man aldrig. Personalomsättningen är relativt hög. Vad vill jag göra när jag blir stor? Jag har ju passerat fyrtio. Att plugga är för sent.


Tänk om man förstod när man var tonåring. Förstod vilken lyx man hade. Hela utbildningsvärlden vid sina fötter. Bara fantasin som kan sätta stopp.

Tänk om man förstod när man var tonåring. Att du kan bli vad du vill! 


Om du bara inte ger upp!


Av Kattis - 28 juli 2019 13:52

Efter att ha kommit igång med mitt skrivande igen har jag nu tagit mig i kragen för att uppdatera bloggen lite. Plocka bort gamla länkar och sånt fix.
Det fick mig att notera min lilla bloggs födelsedag. Och det visade sig att den firar tio år i år. I maj 2009 lade jag in min första text. Mitt första inlägg.

Min familj såg lite annorlunda ut då. Endast fem små gossar.

Grattis endastgossar.

Femte gossens dop 2009. Min syster klädd i grönt blev gudmor.

Uppklädda gossar vid ett bröllop 2018. Storpojken tog studenten dagen innan.
Samma gossar. Utökade med en. Lite större.

Av Kattis - 28 juli 2019 11:08

Barnen hinner knappt äta frukost innan det är dags för ett bad i poolen. Min hud är klibbig redan när jag kliver upp ur sängen. Det kommer bli varmt idag.

Jag lägger ut min matta på altanen. Sträcker armarna mot himlen och känner efter hur ryggen mår. Den ömmar. Men kanske den börjar må bättre.
Gårdagens cykling var ett bra beslut för min rygg. Inbillar mig att trampen skapar liknande höftrörelser som när man går i trappor, vilket fungerar som massage för ryggslutet. Väljer att tro att det gjorde gott för min rygg och min kotpelare.

En söndag ligger framför mig.
Sista dagen av mannens semester. Han skulle ha en vecka till hette det från början. Men efter tre veckor kryper det i hans kropp. Nu har han haft fyra veckor och vill tillbaka. Ha koll på snickeriet.

Jag har några veckor kvar. Tänker njuta av dem till fullo.
Fler böcker vill läsas och fler pass vill tränas.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards