En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 8 november 2012

Av Kattis - 8 november 2012 22:37

Jag må ha stora kastruller och många magar att mätta. Men någon stor matlagare är jag knappast!
Klarar väl av den dagliga matlagningen, viftar ihop en korvstroganoff eller kokar till en smaskig fiskpudding så där någorlunda. Men några högre snäpp blir det inte.
Vad det gäller bakning är väl läget ungefär likadant. En och annan kladdkaka eller frozen cheesecake kan jag nog få till. Men lika lätt är att det blir pannkaka av alltihop!
Fast det kan jag faktiskt! Pannkakor grejar jag!

Men som med mycket annat hänger det ofta på lusten. Glädjen och kunskapen går ofta hand i hand. Det som är kul blir bra, och det som blir bra är kul....

Fast ibland så. Kommer lusten lite så där i alla fall. Och rätt som det är....lyckas man

Av Kattis - 8 november 2012 12:11

Storpojken går ju i högstadiet nu. Den där nedrans tidsbromsen har jag fortfarande inte hittat!! Säg till om ni funnit nån...


I högstadiet börjar ju den verkliga intelligensen utökas med riktigt knepiga kunskaper, sådana där som en enstöring till hemmafru sällan använder sig utav. Och inte en hårt arbetande träsnidande man heller...hur många invecklade datamaskiner han än programmerar.

Läxorna från skolan ligger naturligtvis i takt med inlärningsnivån. Kemi, fysik, matte, no och allt vad det är!

Och igår var en uppgift att klura ut hur man kan räkan ut massan och volmen av sin egen kropp...

Massan var jag med på - vikten. Men sen tog det stopp!

Tur att gossen inte har liknande hinder, utan på en kort sekund klämmer till med att "man kan ju lägga sig i ett badkar med vatten, och se hur mycket vattnet stiger!"


Det kanske borde vara gossmor i skolbänken istället...

Av Kattis - 8 november 2012 09:30

Njuter av morgonkaffe tillsammans med liten Elvis som surplar juice i legomuggen. Och geggar med riskaka...


På köksbänken ligger två utbredda kökshanddukar fulla med rentvättat lego. Gubbar, saker och vapen av alla de slag. Just den legolådan, gubblådan, fick en smått otrevlig överraskning denna morgon.

Min kära valp brukar normalt sett inte vara på övervåningen, just för att det är barnens våning och det finns ingen anledning att vara där, om det inte är så att jag går dit. Och det gör jag ju vid tillfälle, som då småkillarna ska kläs och göras iordning på morgonen. Så även denna morgon.

Och liten tjej, som blivit lite större, har av mig fått något mer förtroende för att kliva in i områden som kan vara lite känsliga. Lekrummen till exempel. Legorummet specifikt...

Och snabb som vesslan som hon är rusar hon ju naturligtvis in i alla dessa obekanta skrymseln så fort hon får chansen. Bakom kommer jag för att hämta ut och stänga dörrar.

Men denna morgon var hon tokigare än tokigast! Hon knatade resolut in i legorummet, till två snusande gossars förtvivlan, jag efter, och klev tveklöst ner i närmaste legolåda och satte sig och b-a-j-s-a-d-e....!!! Jag hann ju bara lagom in tills hon var klar...förstås...

Suck!


Men jag är inte den som blir arg vid olyckor och missar i första taget (men när jag blir arg, blir jag läskig;), så det var bara att se det för vad det var; läge för legotvätt! Ner med alltihop i diskhon och på med varmvatten och lite rengöring. 

Och så bra som det är med det, är det ju lika bra att fortsätta med resten!


Men det lär ju tar några dagar....veckor... För det är ju inte en låda lego vi har...

Av Kattis - 8 november 2012 09:28

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards