En bit ur mitt liv

Alla inlägg under april 2010

Av Kattis - 30 april 2010 21:28

Så har man lyckats släpa familjen till brasan också...

Inte var det superbra väder, men inte så kallt i alla fall.

Tror inte vi var där i mer än en timme, fast det var alldeles lagom. Vi fick se brasan tändas och känna värmen. Se hur gnistorna letade sig upp mot skyn som små vackra fyrverkerier.

Träffade ett flertal bekanta att småprata lite med och fick oss en slurk kaffe med mazarin.

Rätt trivsamt ändå......


Regnet har fallit i småskalighet hela eftermiddagen/kvällen. Men precis då vi var vid brasan höll det upp, tack och lov.

Hoppas ungdomarna inte tar sig för några för stora dumheter under skymningstimmarna. Vet fältare som tackar för regnet just för den sakens skull.

Minns själv mina tonårstider vid valborgsbrasan. Inte tog jag det särskilt lugnt alltid...Det gick åt ett antal skor just under de kvällarna.....


Hur ska man bära sig åt för att lyckas få sina tonåringar att hållas i schack!?

Är inte där ännu, men märker ju hur fort det går. Det dröjer inte långt innan även mina klivit över trettonstrecket.

Känner svag panik inför detta......

Men det smyger sig väl på utan att man märker det. Får väl bara ta det lugnt och ett år i taget.

Av Kattis - 30 april 2010 11:04

Igår hade vi vår vanliga djurfilmskväll med de tre stora grabbarna.

Vill egentligen skriva naturfilmskväll, eftersom det lika mycket handlar om miljöer och olika habitat som levande ting kan verka på. Men det låter inte bra med det ordvalet.......

Ja, ja. Igår låg turen hos pingvinerna. Jack as-pingvinerna, från engelskans jack as/åsna. Det var precis så killarna lät när de skulle imponera på sina tjejer.

Jisses vad söta de var när de gick på sin första date i solnedgången på stranden!

Sen var det pang på rödbetan bara......

Ja, men det var inte dit jag ville komma. 

I samma område lever sälar som kanske inte har lika söta frierier men som ändock slutligen bildar familj.

Och när bebisen är kommen och mamma måste ut och jaga, kan hon vara borta i ett par dagar. Så där lämnas lillen helt till sin egen självförsörj.

Och det är brinnande hett i sanden och det finns fullt med stora hannar som inte visar någon hänsyn, utan bara trampar rakt fram dit näsan pekar. Över både liten och stor.

Den lille famlar runt i hettan och letar efter sin mamma, hittar till slut en mamma, men inte den rätta.

Då kan man ju lockas att tro att han blir väl bemött av denna andra moder....

INTE! Här blir han illa behandlad så pass att han slängs runt rakt in i döden.

Usch, så vidrigt djurlivet kan te sig.

Då kom jag att tänka på gårdagens inlägg och kommentarer.

Någon tyckte att jag skulle sluta bry mig om andra föräldrars sätt att hantera sina barn........

Hm. Egentligen är det väl just det som är felet.


Var på föräldraråd härom veckan. Då sa en barsk pappa rakt ut det som vi alla tänker. "Det är de bråkiga barnens föräldrar som aldrig kommer på föräldramötena!"

De föräldrar som inte orkar, klarar eller vill ta hand om sitt liv, sig själva eller sina barn får barn som bråkar, stökar och vandaliserar.

Det är de föräldrarna som inte orkar bry sig om f-möten och som blir rasande så fort någon påpekar något tokigt med deras barn.


De barnen mår inte bra. 

De känner att deras föräldrar inte orkar och förstår inte varför.


Om alla andra vuxna lever efter parollen att man inte ska bry sig så mycket om alla andra föräldrar med deras barn, vem ska då bry sig?!

Alla barn i samhället är hela samhällets ansvar!

Vi MÅSTE se alla barn runt omkring oss!

Vi måste bry oss och lägga oss i hur andra tar hand om sina barn. Om det inte funkar i någon familj måste vi säga till!


Det är så socialen och samhället är uppbyggt. Vi måste anmäla, så att de kan hjälpa till.

Hur ska socialen annars hitta de barn som behöver dem?!

Skolan har liten makt, men de ser en så liten del av barnens liv. Vi runt omkring, grannar, vänner och bekanta ser oftast mycket mer.......


Nej, snälla. Ser du barn som far illa, säg till! Om inte till soc, så till läraren....

Vi kan inte hela tiden säga att man inte får bry sig......


Bry dig! Lägg dig i! Sköt inte dig själv och skit i alla andra.........

Av Kattis - 29 april 2010 13:25

Fick lite inlägg om mitt utfall mot hysteriska föräldrar.

Kul!

Flest var ni ju som höll med mig, men funderaren verkade aningen surmulen.

Jag undrar vad som skapade detta?!

Att jag inte är expert bara för att jag har "en bunt barn", håller jag onekligen med om. Även om jag tycker att det uttrycket endast låter löjligt.....

Självklart ger fler barn en större erfarenhet.

Men menar du att det är bra för barnen att vi föräldrar blir helt till oss så fort dem gjort sig illa, så ber jag verkligen dig att utveckla detta!

Det finns ingen vinst för barnet i att få se sin förälder rädd.

Som jag skrev är det förståeligt att som mamma eller pappa känna sig illa till mods när vi ser våra kära ramla och slå sig ordentligt. Men för att kunna ge vårt fulla stöd till barnet måste vi vuxna se till att hålla oss själva lugna.

Barnet tolkar situationen efter hur vi vuxna visar att vi tolkar den.....


Ser gärna att funderaren svarar med sin synpunkt!

Av Kattis - 29 april 2010 07:19

När jag var liten fanns det en mamma som bodde i min närhet, hon lät inte sina barn gå på asfalt......

De kunde ju ramla och skrapa knäna!

Vad lär man sina barn när man far upp som en raket och rusar fram och tröstar alldeles hejdlöst?

Det ser då i barnens ögon ut som om föräldern tror att barnet kunde ha dött allra minst! Därmed blir barnet vettskrämt för att råka snubbla och gråter förtvivlat om det så bara blir en prick på benet.

Det är så otroligt löjligt att bete sig så. Ett barn ramlar, blöder och får blåmärken hela tiden. Annars kan det inte ha fått röra sig obehindrat. Och då blir det hämmat.

Barn måste få klättra och utveckla sig motoriskt, det är väldigt viktigt för inlärning i övrigt.

Kroppsuppfattning är superviktigt för självbilden!

Och självbilden är vad vi jobbar med när vi ska lära oss att älska oss själva.


Jag vet föräldrar som far till farbror doktorn så fort barnet fått en bula!

Tacka f-n för att läkare är trötta på småbarnsföräldrar och inte tar oss på så stort allvar!

Jag kan förstå att en mamma är rädd om sitt barn, men man måste ta sig i kragen och hålla sig cool när det händer barnet något. Det är förälderns uppgift att stötta sitt barn och hjälpa det att känna sig trygg. Inte ska ett barn behöva hantera en hysterisk förälder då det själv har gjort sig illa!?


Jag kan också känna pulsen gå upp i trehundra och tycka att det är jätteobehagligt när det lilla barnet blöder ymnigt från munnen. Men det får jag inte visa mitt barn!

Det är sällan så farligt som det ser ut eller låter som. Mun och ansikte blöder alltid mycket. Man får tvätta av och sen se i faktum hur det egentligen ser ut.


Det finns även far och morföräldrar som börjar skälla ut andras barn då det varit bråk om något och deras barnbarn blivit puttad. Som om det andra barnet kunde ha dödat deras barnbarn!

Nog för att barn kan behöva tillsägelser även av en annan vuxen, men de ska inte behöva ta vad som helst! Det är oacceptabelt! En vuxen människa måste veta hut!


Nej. 

Som vuxen och förälder ska man finnas där för att trösta och lugna. 

Man ska visa sina barn skillnad på fara och ofarligt. 

Att ramla och skrapa knät gör ont en liten stund men är helt ofarligt.


Se till att du är lugn, så hjälper du ditt barn bäst!

Av Kattis - 28 april 2010 13:38

Nu har vi haft en rolig stund i trädgårdshandeln.......

Inte för att jag kom hem med så väldigt mycket, men det är kul att titta på vad som finns. Och drömma lite.

Hem kom ett par klematis och ett par andra blommor.


  


Klematisen vill jag sätta i gräsmattan vid altanplanket. Men utan någon egentlig rabatt. Kan det gå, tror ni?

Får väl se vad jag kan lyckas med. Jag har inte precis gröna fingrar.....


  


Men visst är det inspirerande bara att se alla dessa jordpåsar och plastkrukor med små nygrönskande växter! Man vill på något sätt ta hand om dem och se dem växa sig rejäla och stadiga.......

Eller är det bara jag med mina enorma moderskänslor?!

Av Kattis - 28 april 2010 09:00


  


Morgonpromenad till skolan i solsken.

Härligt med ett äkta vårväder nu äntligen!

Idag bär det av till trädgårdshandeln för lite gröngodis.

Vill få klematis att klättra över altanplanket och en eller annan vattenväxt i tunnan. Ska bli roligt att få gå och drömma lite....


Tack återigen för alla roliga kommentarer. 

Tina/Budda noterade min mening om att missfall är vanligt. Kan hända du kände att meningen var hård? Det var inte min mening att låta fräck.

Jag menar med missfall, ett tidigt sådant. Jag har själv haft ett par stycken. 

Det är absolut inte något glädjande, men ändock vanlig.

Rent krasst ska det bli ett missfall var tredje graviditet. 

Eller ska och ska, det blir.........rent statistiskt.

Allt handlar om spräckta förväntningar och bortblåsta framtidsvisioner. När man har en plan och tanke om framtiden som plötsligt omkullkastas, det känns aldrig lätt. Att måsta fundera om och börja om......

Av Kattis - 27 april 2010 20:22

Roligt att se att några har hittat mina inredningssidor!

Jag tycker som bekant väldigt mycket om inredning och särskilt barnrummen. Att försöka göra ett rum som är det barnen drömmer om.

En kille var helt insnöad i rymden och ville ha ett äkta rymdrum. En ett riddarrum och den tredje ett akvarium. Det fick bli fyllt med fisk på ena väggen, med sjögräs och berg....

Självklart är mina bilder till för att inspirera och är tillåtna att ta ideér ifrån.

Jag hittar ju själv grunder till ideér överallt......

Av Kattis - 27 april 2010 13:53

  


Idag är det sommar! Varmt så in i norden på vår altan.

Första gången jag sitter vid datorn utomhus, superhärligt!


Britta frågade envist hur vi finansierar vår familj med fem barn......

Jag har ingen lust att lägga ut hela min ekonomi här. Men jag kan ju näsvist hävda att jag hade inte skaffat många barn om inte plånboken tillät det....

Jag anser att det inte är kommun eller stat som ska stå för notan när en familj struntar i att tänka efter först.

Sen kan det gå tokigt ibland, och då behövas hjälp. Men när man bara skaffar barn fast familjens ekonomi inte egentligen klarar det, så är det knasigt.


I vår familj jobbar min man heltid. Han har ett bra jobb.

Jag har aldrig velat något annat än att få ta hand om mina barn. Så jag är hemma på heltid. Det finns jobb så det räcker för mig, jag lovar!

Däremot jobbar jag även åt en kommuns socialtjänst som kontaktfamilj. Då vi tar emot ett barn varannan helg. Väldigt kul och skönt i själen att kunna hjälpa ett annat barn!

Det, plus vårdnadsbidraget, ger mig nästan samma summa som föräldrapengen varit tidigare.

Vårdnadsbidraget ges ju inte i varje kommun, och det ges ju endast till barn mellan ett och tre år. Men det ger lite, mer än ingenting.

Sen kan man ju tycka vad man vill om den pengen. Men mitt barn hade kostat kommunen mer än tre gånger så mycket om han tog en dagisplats! Så det är ren förtjänst för kommunen.

I övrigt hade jag varit hemma i alla fall, men det är rättvist att min son också får ta del av barnomsorgspengen, även fast vi löser den frågan på ett annat sätt.


Jag kan inte påstå att vi är en rik familj. Men jag tycker nog vi lever gott så det räcker.

Förra hösten var vi i Frankrike och på Disneyworld.

Förra sommaren var pappa med de tre stora på Legoland i Danmark.

Vi har varit på Gran Canaria två år i rad dessförinnan.

I övrigt har vi en gigantisk husvagn som vi spenderar den största delen av semestern i.

Jag kan absolut inte klaga!


Visst finns det saker jag hade velat lägga mer pengar på, renovering till exempel.

Men för mig handlar det inte om pengar finns, utan bara om att det tar längre tid att spara ihop dem........

Jag är övertygad om att ekonomin klarar mycket mer än vad man i regel tror.

Det handlar bara om att se över den noggrant. Och bestämma sig för hur man vill leva. Säkert finns det massor att dra in på om man verkligen vill spara ihop till något annat!

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards