En bit ur mitt liv

Alla inlägg under september 2011

Av Kattis - 30 september 2011 10:08

Med hundars liv och beteende i fokus och hjärnan full av kurspedagogik.


Jag har hamnat mer i tankarna hos min hundblogg; Hundbyrån.


Det är tråkigt då skrivlusten plötsligt uteblir. Men det tillhör väl mänskligheten. Att inte alltid ligga med fylld inspirationskasse....


Suttit och läst igenom den nya skollagen. Bitvis och hit-och-dit-vis. 

Hört någonstans ifrån att särskolan skulle försvinna. Inte alls enligt skolverket. Barns rätt till särskilt stöd är lika starkt som innan, men vad det stödet är... en annan femma.

Alla barn har rätt att utvecklas från sin egen utgångspunkt och till sin egen begränsing. Skolan ska inte nöja sig med att stötta eleverna att nå minsta nivå för godkänt betyg (E), utan ska hjälpa eleverna att utvecklas vidare så långt de kan.

Skolan ska dessutom se till att de barn som av psykiska, fysiska eller sociala orsaker behöver särskilt stöd för att klara av de grundläggande nivåerna inom skolplanen, ska få den hjälp de behöver.

Men då det ibland tycks omöjligt för en lärare att få in en extra resurspersonal undrar jag hur i hela fridens namn de ska bära sig åt!!

Det går inte att begära att en lärare med tjugo (minst) elever i klassen ska kunna lägga upp en undervisning som är helt indivduell med utgångspunkt ur varje elevs nivå! Det skulle krävas fem lärare.....

Inte undra på att några ungar ålar på golvet, en rymmer in på toa, och två babblar konstant.

De som sitter tysta och lyssnar, jobbar och gör som fröken sagt, är de elever som undervisningen riktar sig till.

Resten ligger antingen på en nivå över, eller under, undervisningens utgångspunkt.

Fram med mer inriktade klasser!!

Låt barnen lära tillsammans med barn på samma nivå. Låt dem få känna samhörighet och tillhörighet tillsammans med likasinnade.

Låt barnen få känna att de passar in, att de är normala och framför allt; låt dem få möjlighet att ta in undervisningen!

Alla barn är lika värda. Lika värda en bra och lustfylld skolgång.

Barn med "särskilda behov" skulle inte ha några "särskilda behov" i en klass som enbart utgick från barn i samma nivå. Om allmänna utrymmen och rastgårdar delas tillsammans med barn i olika former och stöpningar låter vi barnen få möjlighet att umgås med varandra utan att enbart se varandras missnöjes-stök i klassrummet.


Varför ska alla barn hela tiden behöva kämpa för att passa in i någon typ av "normal"-klass?! Varför kan inte klasserna passa in på barnen istället?!


Barnen måste få en chans att låta kunskapstörsten väckas till liv....

Av Kattis - 26 september 2011 21:08

Och så kommer han där med pepparkaksformen i munnen. Igen.

Sjörövarsvärdet, för att vara mer bestämd.


Lådan med alla former ligger utslängd över hela köksgolvet. Tillsammans med en drös vattenflaskor, termosar och en elvisp.


Ja, vet! Flerbarnsföräldern borde ha lärt sig att det enda rätta är att plocka undan allt som inte borde rivas med. Plocka undan och lägga på högre onåbar plats.

Men jag kan ju inte hänga upp halva bohaget i taket....


Mina skåp är för tillfället fyllda med allt som inte ska vara där i; påsar, folierullar m.m


Lillskrutten vandrar vidare med näsan styrd mot nästa mål.

Armarna hålls högt för att stötta balansen och benan tar breda kliv.

Sopskåpet är även det ett spännande näste. Gossmor tar pastasleven och barrikaderar handtagen. 


Det finns inte mycket som är sötare än en liten som stapplande tar sig fram med nyfikenheten som styr.

Av Kattis - 26 september 2011 14:34

Några dagars tomhet. Några dagars inspirationsbrist.

Bloggvakuum...


Hjärnkontoret är fullbelagt. Pappershögarna växer och facken svämmar över.

Kursplanering och teorifundering.

Hoppas jag snart kan komma igång med någon grundlydnadskurs...


Gårdsplanen ligger just nu till grund för dagen fotbollsturnering. Samtliga möjliga gossar plus någon till springer skoldagens stilla-sittande av sig. 

Den äldsta väntas inte hem förrän om någon timme, fast att han skulle vara med på fotbollsplanen är lika troligt som snö i juli. Det kan ske, men det är högst otroligt....


Måndag. Då står det "kick och box" på träningsschemat. 

Vilket brukar innebära ett fyspass utan dess like. Men det gillas ;-)


Annars har vi lyckats bli några mammor, med barn som tränar judo tisdag och torsdag kvällar, som slagit våra löparskor ihop och passar på att rusa ett varv medans barnen rullar runt inne på mattan. 

Det kallas bra planering =-)


Det ger både piska och morot åt den som behöver.....


Själv föredrar jag moroten.

Av Kattis - 23 september 2011 07:32

 
Av Kattis - 22 september 2011 15:01

Jag kan nästan höra klockans tickande. Det är som om tystnaden i sig självt framkallar ljudvågor.

De flammigt gulmålade väggarna i korridoren, tillsammans med ovissheten och känslan av att inte riktigt ha situationen under kontroll, får mig nästan att känna mig alldeles sjuk.

Att vistas inom sjukvården skapar sjukdom.... Hospitalisering.


I mitt huvud rullar överljudstonerna från hörselkontrollen fortfarande. Som om trumhinnorna går på rundgång. 

Sådant som jag lärt mig leva med sedan alla otaliga hörseltester från barnsben.

Tinnitus. Skapat av hörseltesterna. Övertygad.


Sträcker lite på mig.

Släpper boken med blicken för en stund. Tittar på klockan.

Ännu en kvart har passerat.

Ja, ja. Jag får en hel del läsning gjord i alla fall....

Av Kattis - 21 september 2011 10:51

Det faller ett lätt regn över oss när vi kryper fram under granarnas nedre grenar.

Vart vi ser smyger sig trattkantarellerna upp ur mossan. Glansiga och stolta, står de där i väntan på att bli funna.


Sedan vi var här i samma skog i helgen på jakt efter skogens guld, har minnet av de kvarlämnade trattisarna hemsökt mig. Nu har jag tagit med mig lilla mor för att bevisa min minnesbild av hur marken var alldeles täckt av härlig svamp.


Vi plockar i varsin kasse. Lille D hjälper till.

Vagnen har vi lyckats knuffa in en liten bit längs stigen, och Elvis sover så förnöjt.


Att sitta på huk under granarna, känna regnet knappa mot regnkappan och doften av fuktig mylla, är bara för underbart. När det är dags att lämna och fara hem mot byn, gör det nästan ont inom mig.


Jag vill inte in till huset i staden! Jag vill ha en koja under granen....


Av Kattis - 20 september 2011 15:33

En nos pressar mot min ficka.

Doften av godis undantränger allt. Finns ingen tillbakadragenhet här inte. 

Vi har inte mötts förut men är redan goda vänner.


Hennes päls är mjuk och len. Hon utstrålar ett lugn som ger välbehag.

Något hos henne får mig att må bra...


Vi är på besök hos kenneln. Ska få träffa hennes hundar av en ras vi inte riktigt känner till.

Vi, det är min mor och jag.

Som nybliven pensionär söker hon en vän att spendera sina dagar med. En kamrat att ta sina långa skogspromenader med. Någon att vädra sin tankar hos.


En fyrbent vän ger så mycket. Betyder så mycket för en ensam.


Kennelns hundar är underbart mysiga, och fina.

Det belv ett bra besök. Kanske min mor har en sambo till nästa sommar....

Av Kattis - 19 september 2011 21:12

Det rann som floder längs vägkanten imorse då vi med snabba steg sprang ner till skolhuset från bilen.

Morgonpromenaden fick bli en kortare variant efter hemkomsten. Skolbarnen slapp.


Då inte ens lille älskade fyrfotingen ville ut mer än till första korsning, kändes det som att vi kunde låta bli den långa svängen.


Lille D fick glatt skutta sig trött i de enorma vattenpölarna utanför huset.

Men i sanningens namn, var det nog inte speciellt häftigt....

Så vi gick in och tog en mysig morgon i soffan framför bompa istället. Och gossmor hamnade framför hemsidebygget.


Där jag även suttit under hela söndagen. Från halv elva till halv sju satt jag tillsammans med min käre faster för att lära mig att förstå mig på det hela!

Och det gjorde jag till sist =-)


En hemsida fick vi ihop, och jag tror bara att vi gjorde den tre gånger....eller fyra, innan den slutligen satt på plats.

En gång gjorde jag det fyra gånger ;-)


Men ni må tro att det var en trött gossmor som ramlade ihop i den stora sängen till kvällen! Och som sen sov som en klubbad säl ända tills klockan ringde. Alldeles för tidigt.....

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards