En bit ur mitt liv

Alla inlägg under april 2013

Av Kattis - 30 april 2013 10:09

Knaprar kanelknäcke så smulorna rasar i högar! Mums!

Valborgsmiddagen inhandlad och golvet dammsuget. Jag skiter i resten.....

Jag har fixat deklaration och mannens bokföring. Jag får vara nöjd så. Nej, jag ÄR nöjd så :)


Lyssnar på ett mångårigt pars samtal om deras långvariga relation. Om samhörighet och det första mötets självklara kontakt. Hur det sa klick...


Att möta en annan människa och känna hur själarna genast tar varandra i hand, det är sällsynt! 

Jag vet inte om det är det som betyder att det säger "klick", har en känsla av att det där klicket mer relaterar till hormoner och sexdrift. Men nu pratar jag om något större, just att möta någon som genast talar samma språk och ser världen genom samma filter. Någon man trivs att dela tystnaden med, redan på en gång....

Det är stort!


Så var det när jag träffade min man. Han var äldre bror till min klasskompis, och när min klasskompis talade om honom visste jag att den killen kände jag redan! Och när vi väl möttes, på avslutningsfesten, såg vi varandra i ögonen...och sen... Resten är historia. 

Det var liksom redan bestämt. En självklarhet som vilken annan som helst!


Ett sådant möte behöver förstås inte leda till en parrelation. Det kan bli en vän för livet. Av det ena eller andra könet.

Men ett som är säkert, en sådan relation är sällsynt. Man gör inte många sådana möten i livet.

Vårda den ömt och håll den hårt!








Av Kattis - 29 april 2013 12:54

En natts vila gjorde ingen bättring på den onda armen.

Så det krävs nog lite mer... :(


Räknar snabbt fram att det är tre veckor kvar till Dm i judo. Och det var ju den tävlingen som jag ville ladda för. Där vill jag ju kämpa för att behålla min guldplacering!

Men till dess måste ju armen vara bra...?


Värmer den med vetekudden och försöker få upp blodcirkulationen genom att arbeta med fingrarna. Handen är iskall!

Min käre svärfar, massören, kände och klämde på armen igår. Jag skrek, då han bara genom att titta på min hållning av den kunde trycka på exakt de två punkter som gjorde ont.

Han började säga nåt om vila....sen hörde jag inte mer. Förrän han nämnde lite massage och avlastning genom åtstramande förband på överarmen.

Den biten fixar jag lätt :)


Vila kan jag nog också greja. Det begreppet är ju väldigt relativt....

Av Kattis - 28 april 2013 19:24

Med en arm som är allt annat än välmående njuter jag av det faktum att jag lyckats strypa ut min första motståndare idag!
Den andra matchen åkte jag fast i ett armlås på, men en delad bronsplats knep jag i alla fall! Och det ur en grupp om åtta kämpar :)
Jag är mycket nöjd och smeker min arm medhårs. Den fick en tuff dag, men gjorde ändå bra ifrån sig. Och nu är det några veckor till nästa tävling.
Så det kan väl få va lite lugnt ett tag.
En dag...eller två

Av Kattis - 27 april 2013 21:48

Så var en dags tävlande över. Dagen för barnen.
Att stå bredvid och försöka coacha och heja är aningens uttröttande det med. Så nu gör jag vad jag kan för att samla mig och ladda för min dag imorrn!
Egentligen är det rätt skönt att just haft en dag av kidsjudo innan. Det ger på nåt sätt lite perspektiv på den egna tävlingsinsatsen.
Just att man peppar barnen att ha kul, se varje match som en stor dos lärdom och att glömma varje förlust i samma stund de kliver av mattan!
Det är så jag också vill tävla

Av Kattis - 27 april 2013 07:04

Packat väskan för dagens tävling, och sitter nu och petar i mig frukost.

Två gossar får jag med mig denna gång. Och skönt nog behöver man inte slita dem ur sängen en dag som denna.


Det är inte ofta jag får sovmorgon. Aldrig egentligen! 

Men det gör inte så mycket. Jag mår bäst av att hålla samma tider. Både vad gäller sovtid och uppstigning.

Fast någon gång kunde det ju va skönt att få ligga och dra sig...



Av Kattis - 26 april 2013 15:51

Stel och något sliten tar jag ut sonens egenhändigt bakade kladdkaka ur ugnen. Det doftar smaskigt!
Gårdagens två och en halv timmes dunderpass drar i varje muskel på min kropp. Jag tänjer och stretchar mig genom hela dagen...

Imorgon far jag och tränarkollegan ner till judotävlingen med sjutton tuffa små krigare! Helt underbart!!
Så stolt över att så många av våra judokids känner sig så trygga på mattan att de vågar vara med och tävla!! Det är så jag ryser av tanken! På riktigt!!

Och på söndag sen är det min tur. Ingen träningskompis får jag med mig, men väl min coach och några vänner från systerklubben. Det är tävling i bjj.
Och jag är i en grupp om åtta stycken. Några fler än vanligt med andra ord!
Och jag medverkar bara för att få gå fler matcher innan DM i judo om en månad. Enkom därför liksom

Av Kattis - 4 april 2013 12:27

Solen slog oss inte följe hela vägen in i skogen. Men den trängde igenom de tättbevuxna grenarna med jämna mellanrum.
Hur som helst så var det skönt med lite skogsluft

Av Kattis - 3 april 2013 13:11


På ett presentsnöre fastknutet på det inre handtaget till ytterdörren, hänger ett fastkrokat usb-minne. Snöret leder ut...


 


Där börjar årets skattjakt på de hett eftertraktade påskäggen!

Det var bara till att klä på sig och försöka trä minnet genom de vinlande vägar snöret var trätt. I kringelkrokar runt spaljen på altanen och fjorton intrasslade varv runt utemöblerna. Innan det till slut ledde in, genom bakdörren och garaget, till kontoret.

Att barnen skulle kolla in vad som fanns på detta minne i datorn var snabbt utklurat, och där fanns en väldigt kort liten film....


Det började med en väldigt inzoomad bild av ett mörkt hål. Sakta zoomades bilden ut och man kunde se att hålet fanns i en låg stenmur, och till slut anade man även kyrkan i bakgrunden.

Nu gällde det att barnen skulle memorera denna filmsekvens, för det gick ju inte att se den igen sen!

Snabbt tog dem sig till kyrkan. 

Skattjaktsmakarna höll sig straxt efter...






             


Att hitta rätt hål i en stenmur är inte det lättaste! Så det tog lite tid, men till slut fann de ett ihoprullat papper med en lång rebus. En svår rebus.


Svaret på denna rebus blev; under en uppdragen flotte på campingen.

Nu gick det fort, barnen sprang iväg den korta biten till campingplatsen. Och upphovsmakarna tätt efter!

Under flotten fann de sen en flaska med en skattkarta.

En riktig karta som visade en streckad linje längs ett flertal olika vägar och slutade med ett X. Som sig en tvättäkta skattkarta bör. Här fanns dock en extra ledtråd, X=45.

Den streckade linjen blev nog en kilometerlång promenad och väl framme slog de sina kloka huvuden ihop och fnulade fram att 45 nog var en postlåda. 


Däri fann de ett ituklippt pappersark. Med en text ur en bok.

När de lyckats sätta ihop bitarna som ett pussel såg de att vissa bokstäver var understukna.

Och bildade i ordning - nästa spår finns hemma.

 

   

 

Och väl hemma igen möttes de av en bricka med glas på farstun. Glas med färga vätska. Som skulle drickas för att finna nästa ledtråd...

Lagom läskigt. Det var mjölk.

I botten på glaset kunde de se en siffra på tre av glasen. Några fick bara tomma lappar.

Nu hade de alltså tre siffror och ingen aning om vad de skulle med dem till!

Vi gick in och de började fundera... Vandrade runt i huset.

Till slut hittade de en stor resväska i vardagsrummet och förstod då genast vad som gällde! Det var bara att testa ordningen på siffrorna!

Och däri fanns så deras påskägg....


Detta var årets skattjakt!

Och hur vi ska bräcka den....har vi ju ett år på oss att fundera ut...systra mi och jag.


Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards