En bit ur mitt liv

Alla inlägg under september 2019

Av Kattis - 15 september 2019 12:40

Tar min eftermiddagskaffe inomhus. Sjunker ner i soffan med en smaskig scones i magen och myser.

Dock har vi ett system där vem som helst kopplar in sig till högtalarsystemet med sin musik. Så här ligger jag nu och lyssnar till sextonåringens inte så ljuvliga pop. Det är tudelat. Såklart mysigt att han hänger här nere och är social och delar med sig av sina sidor. Men jag måste inte älska hans musiksmak.

Klockan är inte mer än halv ett och jag har redan klarat av dagens träning, innan lunch. Det gillar jag. Det var veckans sista styrkepass. Veckans tunga bänkpass och knäböj och marklyft. Jag har ju inte tränat böj och mark mycket alls på sistone. Men nu är motivationen åter. Och ryggen känns ok. Jag gör varje reps med stort fokus och noggrann teknik. Det känns jättekul.

En annan sak som står min lista att hinna klara av denna söndag är att sno en bit av vännens enormt vackra hortensia. Den ska placeras intill min vita astilbe. Jag hoppas att de tillsammans kan bli en bas för en framtida rabatt. Bakom dem har jag en ide om att ställa ett högt armeringsnät och låta en klätterros bygga sig uppåt på den. En vit. Sen några hostor i framkanten.

Framför mig ser jag en grön lummig rabatt med lite färginslag i blått och vitt. Kan bli bra. Kanske.

Den som lever får se.

Ha en skön söndag.

Av Kattis - 14 september 2019 08:25

Det må vara lördag men min morgonrutin ändrar sig inte. Jag sover en halvtimme längre än vanligt och kliver nästan genast upp i en längtan efter en ny dag. Det är lycka. Att vakna med lust och nyfikenhet för den kommande dagen.

Något mer som följer sin rutin är lillgossens möte med mig på yogamattan. Han kommer alltid ner när jag precis är färdig och då har vi en liten kramstund ihoprullade på mattan. En av morgonens guldstunder. Så även idag. Trots att vi båda sov något längre.

Sen hjälptes vi åt att göra morgonen till en riktigt mysig höstmorgon. Tände en brasa i kaminen och degade ihop en plåt scones.

Hösten är bara fantastisk.
Önskar er en härlig lördag.

Av Kattis - 9 september 2019 15:14

Måndag bockar jag redan nu av i mitt inre. Det var en rätt bra måndag, ändå känner jag mig helt dränerad. Är det det som är själva essensen av en måndag kanske?

En måndag borde vara pigg och alert. Utvilad och fylld av energi och ny motivation. Istället är den ofta trött och trögstartad. Det var i alla fall min.

Men nu bockar jag av den och ser framför mig en rad av dagar då jag vaknar med ett lätt huvud, utvilade sinnen och fulltankat tålamod.

Imorgon. Då. Är det tisdag.

Den här veckan är storpojken utpositionerad på en forskningsstation i skogen, vi har föräldramöte med klass tre och första ring, jag och maken ska göra synundersökningar, åttorna ska till Gröna Lund och blir frivilligt kvar för att hämtas på sena kvällen och på söndag är det styrelsemöte på kampsportsklubben.

Det är några prickar i kalendern. Men idag är det endast judoträning. Först två barngrupper och sen min egen träning. Och lillkillen ska testa fotboll för första gången. Han borde verkligen komma in i någon rörelseaktivitet. Hoppas han gillar det.

Känns som ett rörigt inlägg. Men det är nog där jag är idag. I rörighet.

Av Kattis - 8 september 2019 13:09

Så intar lugnet åter mina sinnen. Tystnaden gör ett välkommet besök.

Lilleman fyllde nio stora år under veckan som gick och då vi skulle fira honom denna helg fick jag ett av mina infall, som jag får med jämna mellanrum, och bjöd kalaset till kräftskiva.

Jag hade glömt hur kladdigt och stökigt det blir med kräftor.

Kräftvatten på golvet, baugettesmulor över hela köksbänken, salladsblad fastklibbade på vart och varannat glas och. Ja. Ni fattar. Hela min kropp kliade av renlighetsabstinens innan vi var halvvägs igenom skivan.
Men samtal rullade på och barnen åt det som villes. Den som inte blev mätt på kräftor blev det på alla kakor och godis som sen ställdes fram. Till och med jag, mitt i min deff, unnade mig en dag av gottis. Det är vägen till att lyckas. Att se till att man orkar fortsätta. Ibland går det genom att unna sig vid speciella tillfällen.

När kvällen var till ända bäddade vi ner mormor på övervåningen och farmor och farfar i sin husbil på parkeringen. Resten körde hemåt. Det blev således en hel helg av festligheter.
Men nu. Nu sitter jag med min kaffekopp i min brassestol på altanen. Tittar på den bleka höstsolen och njuter av lugnet.

Och sen ska jag ner och gymma. Summa summarum; en bra helg helt enkelt.

Av Kattis - 4 september 2019 15:30

Med tjock, bylsig, stickad tröja cyklar jag hem efter dagens slut. Jag vaknade med lätt hjärta denna morgon, som man kan göra när en liten sten har lyckats nöta sig loss, och lika lätt cyklar jag hemåt.

Livet går sin lilla skogspromenad framåt. Över stock och sten. Ibland över berg och förbi djupa raviner. Men också genom soliga gläntor med väldoftande blomsterängar och längs med glittrande vattenblänk.

Nu är jag där. I skogsgläntan med rosig ljung intill en brun liten tjärn. Andas klar höstluft med doft av mossa.

Kaffe på altan smakar ovanligt gott och födelsedagssonen leker med sitt nya Nerf-vapen i köket. Ikväll väntar trerätters middag med rött kött och sen tårta till efterrätt.

Storpojken pratar jag mer med nu än någonsin. Vi hörs varje kväll och jag får följa med i hans upplevelser av jakt på småkryp och latinska namn. Jag njuter av varje samtal. Vet att helt plötsligt tar de slut. Plötsligt står benen stadigt och jag behövs inte längre.

Men till dess och långt därefter finns jag här. Redo för nioåringens barnsligt lyckliga kärleksförklaringar och nittonåringens trygghetstankande telefonsamtal.

Jag finns här. Och jag njuter av allt.

Av Kattis - 2 september 2019 14:58

Få känslor är så sköna som bekräftelse.

Har med återkommande tillfällen tvivlat på mig själv och rannsakar ofta mitt agerande i olika situationer för att se vad jag kunde gjort bättre. Var det något som jag gjorde helt galet och var det något som faktiskt var bra? Främst då yrkesmässigt.

Jag är sådan att när jag gör något vill jag göra det ordentligt och fullt ut. Vill veta hur det görs bäst och sen efter all min förmåga försöka göra därefter. Kanske är det just därför jag så ofta funderar över om jag gör det bra nog?

Inom arbetslivet kan man ofta finna någon som kan och vet mer än man själv. Kanske högre utbildad eller längre erfarenhet. Använd dem! Idag fick jag själv en samtalstid med lite handledning i olika frågor. Tips och ideer på förändring och extra tillbehör. Men också feedback på att det jag gör är bra!

I privatlivet är det väl det vi har våra vänner till. En kvällspromenad med snack om allt mellan himmel och jord är väl just inget annat än handledning och feedback.

Bli hörd. Förstådd. Tips. Feedback.
Bekräftad.

Av Kattis - 1 september 2019 08:36

Den senaste veckan var omvälvande. Mitt hjärta har spunnit sig varmt och pulserat högt. Gjort mig helt matt.

Det var äldsta gossens första vecka på universitetet. Och även om jag såklart inte ska måla ut honom här så kan jag väl få erkänna att för en mamma kan också nystarter vara tufft.

Jag är så imponerad och stolt och till och med avundsjuk på det han just klivit in i. Studentlivet. Högskolestudier.

Jag hade också planer när jag var ung. Planer som trasslade in sig i kärleken. Trasslade och fastnade.

Under årens lopp har jag sen gjort mina taffliga försök att plugga vidare. Läst till problemhunskonsult, blev inte klar dock då jag inte kunde få ihop ordentligt med praktiska fall. Efterfrågan är med andra ord obefintlig. I alla fall när man ska betala för den.
Sen läste jag, och blev klar, till näringsterapeut. Men det var nog mer som en hobby.

Nu har jag hamnat i skolan och det är ju med barn jag hör hemma. Det vet jag ju. Det känns.

Idag ska jag njuta extra av min förstföddes närvaro, för ikväll far han igen. Han är också på rätt plats. I studier. Det är där han hör hemma. Hans hjärna är exceptionell när det gäller just inlärning och minne. Hans resa har bara börjat och det är så spännande!

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards