En bit ur mitt liv

Alla inlägg under juni 2019

Av Kattis - 30 juni 2019 21:49

Sanden. Åh denna strand.
Ljuset. Alltså detta ljus.
Det kan inte nämnas som annat än vackert.

Vi är framme nu.

Av Kattis - 30 juni 2019 13:43

Av Kattis - 30 juni 2019 13:02

Kjolstyg och solglasögon överallt. Kepsar och svettiga kroppar. Det är tur det börjar fläkta lite nu.

Sitter ute på däck på den ytterst lilla färjan som ska ta oss över till Öland. Projekt bilar ombord tycks vara ett tetris delux. Tar sin lilla tid. Bilarna handplockas för varje litet utrymme och riktas in med precision.
Men till slut lossar vi hamn och flyter iväg.

I väntan på kajen stegade vi vrålhungriga in på pizzerian och beställde helt sonika fyra pizzor som vi gemensamt slukade i ett nafs.
Så nu jäser vi gott här ombord.
I värmen.
Den stekande värmen.

Av Kattis - 30 juni 2019 09:22

Jo men nu så.

Om ni kände att jag försökte få er att förstå röran i huset igår, så skulle ni sett hönshuset imorse.
En villervalla av trötta ungdomar och väskor. Halvdiskade frukostar och felpackade kuddar. Maken ansvarade över att få in allt i bilen och jag slet upp de ovilliga sömntutorna. Den sista kom upp femton minuter före avgång.
In i bilen och sov med dig. Nu drar vi.

Bilen är tung. Gränsvärdet för detta är utom min kunskap, men vi rattar försiktigt framåt. Takboxar är bra för att få ner hastigheten.
Vi ligger med god tidsmarginal på väg mot färjan och långt före resten av karavanen.
Vi är tre familjer som ibland kallar oss en stor.
Nu ska vi leva beduinliv tillsammans på den tätast befolkade campingen i Sverige.
Får se hur familjen ser ut sen.

Av Kattis - 29 juni 2019 18:55

Kvällssolen glider in från sidan. Altanen är äntligen sval och behaglig. Femtonåringen leker med badringen i poolen och lockar med lilleman för ett sista dopp. Själv funderar jag på en löprunda. Lite för mätt ännu.

Ovanpå min packning hade någon snäll (läs;maken) lagt min löparutrustning. Denne någon vet hur bra jag mår av rörelse, hur viktigt det är för mig. Och på Böda finns visst motionsspår. Så en runda någon kväll kan jag väl få ta mig.

Inifrån huset hörs läktarljud från någon fotbollsmatch. Tror visst Sverige spelar. Inte intresserad.
Jag gillar rörelse och träning. Men då vill jag göra det själv. Inte glo på andra som rör sig.
Igår hade föreningen, judoklubben, tagit sig ner till hamnområdet i turistcentrat och lagt ut mattor på den stora gräsmattan.
Det var årets stora löparfest här i trakten och då brukar klubben finnas på plats och träna och grilla lite korv. Ha det mysigt i största allmänhet till allmänhetens beskådan.
Allt för att locka till sig medlemmar helt enkelt.
Jag och vännen passade på att träna på några kata-tekniker samtidigt som vi fick jobba på nervositeten av att ha åskådare. Det gick jättebra och var riktigt roligt. Vi hann med lite allmänt rull och skratt också.
Kändes skönt att se att jag klarade av att träna trots att folk tittade på.

Nu måste jag bara bli bättre på teknikerna också. Mycket bättre.

Av Kattis - 29 juni 2019 13:10

Ok. Ni vet när Pippi får besök av poliserna? Kling och Klang. De har fått order om att ta med henne till ett barnhem, men Pippi vägrar. Sen blir det jakt. Poliserna jagar henne över taket och överallt. De blir räddare och röddare. Till slut ger de upp och rymmer därifrån.

Så har det varit här i det stora grå huset denna morgon. Alla har jagat omkring efter något till sin packning, jagat i tvättstugan, i garderoberna, slitit i mamma, utan att egentligen riktigt veta vad. Vad ska vi ha med oss? Detta vad har i sin tur hållit sig gömd lite var stans. Och till slut har nu hela familjen försvunnit.
Alla gav nog upp. Tystnad intog huset.
Och jag gick på lunch.

Av Kattis - 29 juni 2019 10:43

Trummor hörs på avstånd. Jag undrar var det kommer ifrån. Har grannen skaffat trumset? Det måste vara grannens grannes granne i så fall. För det är långt borta.

Idag är mannens första semesterdag och han ska få sova till skymningen om han så vill. Det är han och alla tonåringar som fortfarande sover.
Själv väntar en hel del fix med tvätten. Måste få igenom allt inför trippen till Öland. Passar dessutom på att byta sängkläder, för det är så skönt att komma hem till ren säng sen. Efter en vecka i sovsäck.

Igår tog jag dammsugaren in till akvariumet, de små killarnas rum. Det har en hel vägg målad med fiskar från ?Hitta Nemo?, därav smeknamnet. Jag beslöt mig för att ta tag i en storstädning där inne.
Normalt sett städar de, likt alla andra av mina barn, själva sitt rum. Jag brukar säga till när det måste göras och när de ska dra loss sina sängkläder. Men sen får de fixa det själva.
Sätter på nya sängkläder gör jag i och för sig, fast inget annat.

Men igår kände jag att jag ville vara med och få det gjort lite så där extra.
Så vi höll på typ hela dan. De hade en hel bänk full med halvrasade legobyggen som jag tvingade dem att städa undan. Hemska mamma.
Först var det riktigt sura miner. Som vanligt när jag får använda min bestämda ton för att få igenom min högst bestämda vilja. Fast det vände snabbt. Och sen stod de där. Tre stycken rensande små hjältar, sjungandes sina egna hittepåsånger. Tre, för att trettonåringen dök in och ställde upp. Han är högst delaktig i legobyggandet. Så det var inte mer än rätt.

Nu ska jag se om jag kan motivera resten av skaran att få iordning sina rum lika bra.

Av Kattis - 28 juni 2019 10:13

Solen strilar mellan granens glesa grenar. Duvan hörs på avstånd. Har den kanske flyttat nu?

Inne i köket står liten (som redan är så stor) och mixar sig en frukostsmoothie på havredryck, ägg, banan och frysta hallon. Och på soffan ligger storebror som redan ätit.
Så här på sommarlovet blir mattiderna ganska flytande. Den enda måltiden som är konstant är middagen. Den äts tillsammans mellan klockan fem och sex. I övrigt äts det lite mest hela tiden.
Eftersom barnen vaknar fruktansvärt olika tider och är lika olika benägna till att ens äta frukost. Så blir både frukost och lunch ett ständigt virrvarr.

Men jag äter min morgongröt och slukar min makrillsallad likt den traditionalist jag är.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards