En bit ur mitt liv

Alla inlägg under december 2012

Av Kattis - 19 december 2012 10:13

Spenderade morgonen i en snödriva intill fårhagen.
Freja tyckte fåren var lite läskiga, men väldigt spännande!
Vi tog oss en liten 'picknick' och vande oss efter en stund

Av Kattis - 18 december 2012 09:49

Det lackar mot jul...

Och det lackar fort!


Judon har avslutats för terminen med en hejdundrande lägerhelg och tillhörande gradering. 

Att se närmare fyrtio barn följa tränarens instruktioner med ett stort leende på läpparna är helt underbart! Se hur de växer av sina avklarade kast och tekniker. 

Och känna stoltheten bränna inombords av synen av sina "egna" nybörjar-kids som knäpptysta sitter på rad i full koncentration! Fantastiskt!


För denna avslutningen var det faktiskt inte bara en liten pirrig nervositet för de egna barnens prestation, utan dessutom för de som vi har haft inlärningsansvar för! Så därmed blev även stoltheten mångdubbelt större!


Avslutningen avslutas alltid med KM. Och mina deltagande gossar, Samuel och Simon tog guld i fladdrande glädje!

Här kommer lite bilder från framför allt Simons matcher...



 



 


Snygga tekniker! Lite stolt mamma....



Uppvärmningsövningar med Samuel.




Av Kattis - 9 december 2012 22:35

En helg fylld med snölek och tomtar.

Granen har klätts och underhållit valp lite mer än lovligt. Gosse har underhållit med streetdance-uppvisning. Vilken fick hela brödraskaran att sitta som klistrade! Det var nog lite ballt i alla fall :)
Och torkskåpet har gått varmt för jobbet med alla blöta vinterkläder, som ska av och på varannan minut.
Sen vann gossmor snöbrottningen också! Så hon är nöjd!
Fast blev lika blöt ändå

Av Kattis - 6 december 2012 18:16

Ur förvirring föds små guldkorn....


Denna snurriga dag fick, med underbar väns hjälp, tillfälle att skapa möjligheter till glimrande stunder. Gav framstegen en rejäl knuff i baken.

Lilla söta Freja kan snart klassas kattutbildad =)


 


Jag kan nog påstå att hon klarar av att koppla av och koppla bort de små söta liven...

De är fortfarande intressanta, och vi har inte kommit till "springande katt"-träning än. Men snart så!




Av Kattis - 5 december 2012 20:00


Detta är en film från valpkursen i höstas.

Samuel och Freja tränar på att gå fint i koppel.




 

Av Kattis - 5 december 2012 09:32

Vinden blåser drivorna från en plats till en annan. Förvirrad snö yr i kring. Sikten är vitmålad och vägarna dåligt plogade. Att fara ut med bilen är inte min favoritsyssla i detta väder. Men jag vill knappast släppa ut de små gossarna för en vandring heller....


Välklädd tog jag skyffeln ut i god tid för att skotta fram bilen och en startsträcka ut mot vägen. Att skotta har jag ingenting emot, bara snön kunde stanna där jag placerar den!

Känslan när jag efter en stunds plogning möts av synen av två storpojkar som, lika välklädda som jag själv, kommer ut och greppar varsin skyffel för att hjälpa till, är enormt varm. En underlig känsla av att ha lyckats....?


Minns gårdagens utvecklingssamtal med storpojken, det var en liknande känsla av väl utfört arbete, blandat med en svag känsla av rodnad över de väldiga beröm som östes över min älskade gosse. Han har det må hända lätt för sig, men han visar också stor mognad, en stark vilja och ett enormt ansvarstagande. Om han bara fortsätter som han gör nu....så kommer det bli riktigt bra!


Mitt mål och plan när denne lille son föddes, var att han skulle bli en förebild och en vägplog för alla hans syskon som jag räknade med att få fram. Min tanke var att om jag bara lyckas fostra och stärka denne pojke till en god och stabil liten människa, så är hälften gjort inför resten av barnen. För det är ju ändå så att den som är äldst blir ju lite idol för de mindre. Och om vi visar alla våra barn hur lönsamt det är att sköta sig, jobba bra och göra sitt bästa, så vill de säkerligen ta efter!


Där med inte sagt att jag inte fostrat och närt mina övriga gossar på exakt samma sätt! Så klart.



Av Kattis - 4 december 2012 22:20

Av Kattis - 4 december 2012 10:15

Ojojojojoj.... Så länge sen!


Inspirationen har inte varit på topp. Och inte skrivintresset heller... Jag vet ju att det finns läsare, men ni är så anonyma och hemliga så det känns som att skriva för blinda ögon ;) Och då händer det ibland att det känns som att det kvittar!


Snön har i alla fall fallit. Termometern har krypit ner under nollan. Långt ner.

Liten fyrbent rufs är lika glad och sprallig som en liten valp bör få vara. Så vill jag att hon ska få vara länge.

Sakta men säkert börjar hon förstå hur glad matte blir då hon sitter innan hon får lov att gå ut genom dörren, då hon kryper in i sin koja då flocken sätter sig till bords, då hon spontant tar kontakt med mig under promenaden. Och hur fantasktiskt duktig jag tycker att hon är då hon släpper uppmärksamheten mot andra hundar, katter och konstigheter och istället kommer in till mig!

Och detta sker helt kravlöst och helt utan sura miner. Bara genom lycka och glädje!



Julmusiken har börjat ljuda i det gossfyllda köket. Stjärnorna skiner i fönstren och det brinner vackra ljus lite var stans. Värmen strålar ur kaminen och vår lilla vintervärld med glittrande kvällsbelysning trollbinder liten Elvis, med sitt lilla julklappsförsedda tåg som kör runt, runt.

Jag älskar julen!! Det är den mest underbart stämningsfulla tiden som finns!!

Jag kan fastna, stanna upp och bara titta på något vackert. Och liksom sakta suga i mig känslan....

Äh, så knäppt det låter.


Vad har vi mer gjort på sistone....


 


Vi har vandrat i skogen.


 


Haft valpkurs, då gossen gick med Freja.


   


Vi har busat.


 


Lille D har ju börjat träna judo!



Och de andra grabbarna har tränat honom. Då passar mammas säng utmärkt!


 


Gossmor har graderat i bjj. Med tre streck!




Det har körts fyrhjuling.


       


Busats i snön,



och bakats gottigheter.


   


Sedan har Freja tränats i antijakt av katt. Notera det snabba skvallret bakåt till mig.

Hon lär sig att vid åsynen av en katt ska hon ta kontakt med mig!

Hon är jätteduktig! Så klart ;)


Se till att hinna med att njuta av denna tiden före jul! För snart är den förbi....



Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards