En bit ur mitt liv

Alla inlägg under maj 2009

Av Kattis - 31 maj 2009 19:37

Vilken hetta vi har haft idag! En sån fruktansvärd lamslagande knockoutvärme!

Alla människor jag möter välkomnar detta solgassande brännbål med en suck av välbehag. Själv får jag ett humör som hos ett ilsket bi!

Är det verkligen endast jag som avskyr detta väder? Det finns inget i denna värme som ger en känsla av fröjd!

Skulle jag ligga i en pool vid ett hus långt bort där inga sysslor fanns att ta sig för, där maten fanns serverad vid minsta blinkning och alla barn var helt nöjda (barnen skulle förmodligen vara helt nöjda där). Då kanske det skulle kännas aningen mer behagligt...

Men då det fortfarande är samma 160m2 som ska städas och det fortfarande ska tvättas, torkas, vikas och plockas undan minst ett par maskiner tvätt och magar ska fyllas, vilket ger disk som måste tas hand om. Nej, då är det verkligen mycket behagligare med mindre än tjugo grader i luften!

Missförstå mig rätt nu, det är inte arbetet jag gnäller på. Det är det jag lever för. Det är vädret som är fel....

Precis som med antalet barn som aldrig kan bli för stort, det är huset som blir för litet....och bilen...och husvagnen....och kontot.

Av Kattis - 31 maj 2009 17:18

99 mms endastgossar

Av Kattis - 30 maj 2009 23:38

Vilken underbart trevlig kväll vi har haft!! Goda vänner med jättefina barn har varit här sen eftermiddagen och lekt och till slut grillat och ätit gott.

Vi kunde sitta ute ända till närmare halv elva-tiden. Några filtar att gosa in sig i var allt som behövdes.


Jag har ett livsmantra jag lever till stor del efter. "Ska det va så ska det vara ordentligt." Om jag ska göra något så ska det göras på riktigt, till hundra procent helhjärtat. Det värsta jag vet är saker gjorda lite så där halvdant, ett försök som inte gick som det skulle. Lite: "jag vill men kan inte", liksom. Vill jag ha ett golv som ser ut som sten ska det vara sten! Inget jädra på låtsas! Då kan man ta något annat...

Jag vill leva fullt ut NU, och är livrädd för att ångra mig om femtio år.

Man ångrar ju mest det man inte gjort, i stället för det man borde lämnat ogjort, som bekant.

Det gäller saker jag vill göra och saker jag vill ha. Jag sparar hellre tre år tills jag har råd att köpa den soffan jag verkligen vill ha, än att jag köper en annan mycket billigare som är nästan lik. 

Det gäller även pooler....

Ska jag ha en pool ska det vara en riktig POOL. Inte en plastpåse med uppblåsbara flytkanter....

Men....idag for mannen med fyra barn till Nyköping för att handla lite stolpar....

Resten av dagen bestod av ett väldans plaskande och hoppande i en plastpåse med uppblåsbara flykanter.

Vad kan inte hettan göra med en människa? Men JAG ska i alla fall inte bada......



Kanske på sin höjd doppa tårna om det blir lika olidligt hett i morgon.

Av Kattis - 30 maj 2009 08:45

Det var en varm morgon att vakna till. Femton grader i skuggan redan klockan sju! Jaha, då vet man vad man har att vänta...

Frukost gick med andra ord mycket väl att intas utomhus. Det är ju väldigt mysigt i alla fall.

Barnen struttar runt i pyjamas och kan ta god tid på sig att vakna innan de behöver klä sig. Det är skönt att se dem så avslappnade och ostressade. Idag ska visst mannen till Nyköping för att inhandla ett par stolpar som saknas, sen är det nog lite mer snickring på gång.

Själv drar jag nog med mig några barn på en cykeltur med picknick någonstans. Kanske får jag gubben med mig. En paus måste han ju ta någon gång! Det börjar snart närma sig semestertider och då vet man ju sen förut hur det brukar bli på jobbfronten. På tok för mycket att göra på för tok för lite tid...

Av Kattis - 29 maj 2009 21:16

Nu sitter vi på altanen och myser till talang med filtar i solstolarna.

Av Kattis - 29 maj 2009 20:45

99 mms endastgossar

Av Kattis - 29 maj 2009 13:12

Finns det något som doftar så underbart som syren?

Aldrig förr har jag kännt av dess doft så som nu! Sitter i min lilla pergola på den nya altanen med en kopp kaffe och känner ständigt en härlig doft från den enorma lila syrenen. Det är sommar....


Barnen sitter med varsin glass i hammocken och smaskar ljudligt. De diskuterar glassfavoriter. En chokladstrut kontra en med jordgubb. Lille D tumlar runt i bara blöjan och plaskar i vattenbanan. Det är sommar....


Middagarna tenderar nu att dra ut på tiden då alla sitter kvar vid bordet på altanen och myser. Barnen får ett extra glas läsk och vi vuxna dricker något annat gott. Det plockas fram något tuggbart en stund efter maten och ingen vill någonsin gå in. Det är sommar....


Spontana utflykter tar oss till glömda platser och picknick blir en vanesak. Vi gör möten med vänner vi inte sett på länge och pratar om allt vi inte hunnit berätta. Vi tar oss tid att njuta av en enkel sak, som en doft av syren....Det är sommar.

Av Kattis - 29 maj 2009 08:59

Jag är så totalt anti alla dessa idiotiska försäljningspåhitt, mors dag, fars dag och alla andra ...dagar. Det finns ingen känsla i en gåva given på en sådan dag! Ingen hjärtlig värme i en sådan dags firande.

Ge gärna en eftertänkt gåva eller annan extra omtanke vilken dag som helst, och det betyder tusen gånger mer än vilken present du än kan komma på, given på "Mors dag"! Det känns mycker mer på en helt vanlig mulen torsdag...

Passa på att komma ihåg mamma på lördag i stället så blir hon lite förvånad!!


Idag hoppas jag på sol och mysig dag på altanen. Vi märker väl, det kan se lovande ut om man är lite positiv...

Imorgon kommer cirkusen till stan. Kan det vara något tro?

Undrar om lille D skulle stå ut så länge?

När min älsta var ett par år tog jag och hans mormor honom till cirkusen. Vi köpte biljetter, väntade lite, köpte popcorn, gick och satte oss. Han åt popcorn så det sprutade ur öronen och skulle bjuda febrilt. Cirkusen började och popcornen tog slut. "Nu går vi", tyckte han då.

Som sagt, folksamlingar är inte hans grej. Vi lyckades hålla honom kvar till pausen, sen for vi hem...

Men nu är han kanske lite mer villig.

Vi tar dagen som den kommer....

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards