En bit ur mitt liv

Alla inlägg under oktober 2010

Av Kattis - 31 oktober 2010 08:57

Så har även denna morgon vaknat, även om den var lite segare än vanligt. Dagens sköna nyhetsprogram hade en ihopskrapad sovmorgon. Klockan stod plötsligt fastnad i sitt läge då jag insåg att den inte var mer än halv sju! Taggad av gårdagens välaverkade lövräfsning, planerar jag att kämpa undan gräsmattans oönskade täcke. Men funderar på att fuska något och samla det till en hög att lägga på tomtens någorlunda gömda hörn. En plats jag (i fantasin) täcker plankvis till våren…

Av Kattis - 30 oktober 2010 18:54

Under den lilla stund min äldsta raring hade på sig att äta frukost och göra sig i ordning, innan det var dags för avfärd till judotävlingen, genomled han hela spektrat av ångest och bedrövelse.

Hela hans långa lilla kropp andades olust inför dagens utmaning.


Efter mycket om och men från hans egen sida, kom han under gårdagen fram till att han nog skulle ansluta sig till de tävlandes skara. Men denna morgon hade den tanken förbytts.....

Jag menade att han måste lära sig att stå fast i ett beslut, fast vid tid för att placera sig i bilen visade han en upp en sådan tråkig inställnig, att maken gav honom en sista chans: antingen stanna hemma, eller ändra attityd och följa med och tävla!


Mycket buttert tog han sig själv i kragen och satte sig i bilen. Till min stora glädje…

Iväg for de. Invägning och grupplacering och slutligen kampdags.


Rasmus gick fram och ställde sig på mattan, mitt emot sin motståndare, bugade och klev in… Och vann! Och vann igen. Och igen!

Grabben drog alla matcherna till seger och tog hem guldet!


Min lilla nervösa, skygga och tillbakadragne gosse lyckades använda sin långsamhet och styrka till att hålla fast och planera sina drag noga.

Det gav honom ett mycket välbehövligt guld!


Och lillebror var inte mycket sämre han.

Han slet sig också till en vinst i första matchen i sin grupp, men klarade inte de andra lika bra.

Fast ett silver fick han ihop!


Inte illa att fara hem med ett guld och ett silver… Stolt mamma!

Av Kattis - 30 oktober 2010 12:53

Lövräfsan skrapar mot gruset.

Trots att vi tog bort tre träd förra året lyckas jag ändå fylla tio säckar med löv enbart från parkeringen! Att dessa växtdelar kan ta sådant stort utrymme.....


Lyckas, glädjande för min egen del, räfsa undan allt löv utanför gräsmattan. Så nu behöver jag inte bekymra mig om att alla löv ska gegga igen bilvägen framför huset.

Ett flickebarn känner stor lycka i att få dra omkring bebis i barnvagn, och går och går för att bebis inte ska vakna. Barnet får nog ihop en redig långpromenad runt vår häck....

Men jag är väldigt tacksam över att kunna arbeta effektivt under en längre period.


Alla löv har nu fallit och trädgrenarna vajar sakta helt nakna i vinden.

Mina, förut så gapande tomma, krukor på farstutrappan har äntligen fått lite upphöjande inneboende. Genast ser allt så mycket mer välkomnande ut, mer välkomnande in.......


Hösten är en väldigt vacker årstid.


Far for med de tre stora judokillarna på tävling på annan ort.

Rasmus gjorde mig väldigt glad då han meddelade att han ville vara med och tävla! Den gossen behöver få lite mer kamplust på alla plan.

Att Pontus skulle vara med igen, trots sitt totala nederlag vid förra tävlingen, fanns det ingen tvekan kring. Den gossen har mer kämpaglöd än vad som krävs....

Även Samuel hängde med. Men endast i form av hejarklack.


Det är inte ofta man vill att barnen ska visa aggressivitet. Men just idag måste de nog plocka fram lite sånt!


Det ska bli så spännande att få höra om deras dag! Hoppas på många bilder.

Rolle for med laddade och tömda kameror, både stillbilds och rörlig.




Om en månad är det inplanerat för den traditionella julfesten på Rolles nya arbetsplats. Där det även är traditionsenligt att ta med sig frun......

Vet inte riktigt vad jag känner inför detta.

Genast drar dumma storleksfunderingar igång. Och klädbekymmer...

Så fånigt. Men en bra peppning då det trampas på cykeln!


Sen är det jobbigt då man inte känner någon och inte heller känner arbetsmiljön. Vad är rätt klädsel? 

Gargongen inom denna byggsektor har jag ju kunna sniffa mig fram till relativt lätt. Mycket snusk och retsamheter. Och gissningsvis en del fylla på diverse sammankomster.

Fast under en julmiddag på fin resturang måste man väl sitta säkert!? ; )


Hmmmm.... Det lär grubblas mer på detta......


Av Kattis - 29 oktober 2010 21:36

Så damp det in ännu en spännande utmaning från Flerbarnsliv.


Denna gång gäller det att blotta sina svaga sidor angående matlagning.

Vilka rätter tillagas lite väl ofta?


De tre rätter jag slänger ihop oftast är:


pannkakor


currykyckling


citronfisk


Sen säger jag som mångmamma, att denna utmaning skickar jag gladeligen vidare till vem som vill!


Kan även nämna tre rätter jag gärna skulle vilja laga, men som jag inte bemästrar eller som ingen annan i familjen skulle äta.


Köttbullar, i mina händer blir de bara till färsröra.....


Kåldolmar, så jobbigt..........


Stekt strömming, aldrig provat men övertygad om att det inte skulle gillas av barnen.

Av Kattis - 29 oktober 2010 17:16

Spöklik och ruskig förväntas storgossen festa loss ikväll. Tjejvännen hämtar upp och med några guldmynt på fickan styr de mot nya äventyr. I varandras sällskap finns nog trygghet och mod att trampa in på okända territorium. Att få nya vänner är alltid en blandning mellan nervositet och nyfikenhet. Det är dessutom alltid kul. Vänner kan man sannerligen aldrig få för många av!

Av Kattis - 28 oktober 2010 20:38

Tyglappar ligger i hög vid symaskinen, som parkerats på det stora köksbordet. En provsydd hänger i provisoriskt snöre på knoppen till det finare skåpet i soffrummet. En färdigstickad sjal ligger i väntans tider i en påse i skåpet. Väntar på att kantas med tjusiga fransar. Väggarna runt mig vilar i en gammal gul målnad, drömmer om härligt fräscha kulörer. Gipsavgjutning har sen länge torkat på översta hyllan och hoppas på nostalgisk inramning och att få ansluta sig till övriga barnafötter på väggen i köket. Mina fingrar kliar och vill trassla in sig i allas små önskningar, men lyckas aldrig riktigt nå fram.......

Av Kattis - 28 oktober 2010 11:19

Tänk att samhällets regler och direktiv väger tyngre än individens välmående.

Att det är mer värt att experimentera med barnens vardag än att snabbt ge en direkt lyckosam lösning!

Det borde vara självklart att genast agera med rejäla krafttag när det står klart att allt inte står rätt till.

Man vill hela tiden visa respekt och värna om de barn som uppenbarligen inte mår bra, och som genom otillbörligt beteende visar det relativt tydligt.

Men i samma veva bemöts de skötsamma och vetgiriga barnen totalt respektlöst!

Det är de som får leva sina dagar under helt oacceptabla förhållanden.


När ska de få de lugna, lärorika och framför allt lustfyllda lektioner de har rätt till?!


  

Av Kattis - 27 oktober 2010 21:25

Som jag förstod fick jag hem en alldeles förträffligt nöjd kille. Bästa skoldagen någonsin, löd omdömet!

Kändes mycket bra i mammahjärtat........


  




En del saker tycker man bara att det ska finnas i ett hem.

Kaffebryggare, dator, telefon, dusch, toalett.......och en gitarr.

Själv tog jag pianolektioner under några år, men gitarr är inget jag någonsin provat speciellt mycket. 

Fast det känns ändå som att det hör till i ett hem lite grand.


Ibland tas den ner och plinkas på av diverse barn.

Rasmus har ju börjat med trumpet, och tillsammans med mitt gamla piano, kan vi få ihop en hel orkester.

Ja, sen brukar det letas fram en och annan xylofon och nåt munspel också.

Så plingas det ikapp allt efter ton och lusta.


Att det inte blir så mycket exakta melodier är strunt samma.

Musik ska vara kul, och är det kul blir det ofta bra på sikt.....


  

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards