En bit ur mitt liv

Alla inlägg under oktober 2009

Av Kattis - 25 oktober 2009 14:24

Låg igår kväll och mös med mittengossen i soffan, tittandes på "Mamma Mia". Det finns filmer som man bara vill hoppa in i, den är just en sån. Man vill få känna denna strittande glädjeyra konstant. Kan man få filmen intravenöst?

Det är en sådan turkos vattenglittrande lyckosrusfilm att man inte kan få nog. När filmen är slut sätts den på omedelbums igen, vare sig man tittar eller inte. Bara att få höra ljudspåren är tillfredställande.............

Sen är det inte de bästa musikalstjärnor i alla rollerna, men det är på något sätt lite charmhöjande.

En annan film som nötts framför mina ögon i det oändliga är "Grease". Också den med ett otroligt välgörande örongott. Det var ju i tonåren då det enda jag ville var att vakna upp en morgon och vara älskad och respekterad av hela världen. Att liksom Sandy helt plötsligt hitta mig själv och lyckas bli helt "rätt".

Ja, filmer är en värld för sig. En dröm att få leva sig in i, och prova ett annat liv för en stund.

Sen tar det slut och själv sitter jag fortfarande i samma slitna soffa, i samma halvrenoverade hus.

Men det är ju här mina älskade barn och min älskade man finns. Det är här mitt liv är och jag vill ju inte vara någon annanstans.............

Av Kattis - 23 oktober 2009 15:16

En öm punkt, en brännande ärr. Ett sår utan skorpa på helt fel plats.

En akilleshäl som retar andra, ett blåmärke alla vill trycka på.

En ovanligt vanlig ovanlighet.............

Hur ska en människa kunna läka sina sår när de hela tiden skrapas upp av omgivningen?

Vart jag går nöts och slits de. Kan aldrig glömma, måste lära mig leva med dem.

Men kommer sorgen alltid finnas kvar? Det räcker med en färg, en bild eller ett barndomsminne.

Det var inte så jag trodde livet skulle bli. Jag trodde det var så lätt....Kunde inte föreställa mig.

Hela mitt varande är ett bevis på sorgen...............


Av Kattis - 22 oktober 2009 11:04

Idag hoppas jag vi har sista feberdagen i detta huset.

I Lördags började äldsta grabben med att ligga däckad och sen föll vi alla som furor. Måndagen var nog värst, då låg jag och samtliga fem barn som klubbade sälar. Det är gubben som klarat sig än så länge, han kunde av olika anledningar sitta säkert. Men lätt hade han det inte!

Med sex pers i 39-40 graders feber och en fru som var totalt okontaktbar. Jag brukar vid besvärliga sjukdomar, då jag till och med lyckas hålla gubben hemma från jobbet, ändå även vid hög temp sluta stående vid dammsugaren. Men nu var det inte bara det att jag inte ens kom upp ur sängen, jag fick inte ens upp ögonlocken några längre stunder. När det gäller mig är det ett allvarligt tecken på svår sjukdom.

Min man var riktigt orolig ett tag och ringde sjukvårdsrådgivningen, men det enda hon kunde hjälpa honom med var att bekräfta misstanken om svininfluensa. Det trodde hon också.

Ja, ja. Nu är vi så gott som friska, vi överlevde.

Och inte är det något jag skulle velat vaccinera mig emot.

Vaccinet ger ett skydd som varar i ett år, den äkta sjukdomen ger ett skydd som varar i fyra år.

Vad tänker då staten att befolkningen ska göra nästa år? Vaccinera igen?

Nej, det är skönt vi haft det.

Staten har skrivit ett kontrakt på ett inköp av mellan nio och arton miljoner doser. Det känns rätt självklart att de ser till att det pratas varmt för en vacc. Tänk om de står där med över hälften av alla doserna kvar!

De vill få oss alla att vacc oss för att kunna säga att de gjorde rätt till ett så stort inköp.

Det är en sak om man tillhör riskgruppen, men annars.......?

Av Kattis - 17 oktober 2009 21:10

Idag fyllde vår lilla extrahelgtjej år. Och då passade jag på att gå lös på allt vad rosa i kalasväg heter! Tjejen gillar Hello Kitty och det fanns det förstås i massor. Det hänger rosa/vita ballonger och serpentiner runt mig överallt just nu. Och det är ju en ny erfarenhet i detta huset..........Kul.

Jag fick äntligen komponera en tårta som inte gick i bilar eller sjörövartema. Det var också riktigt roligt. Det blev förstås en tårta a´la Hello Kitty. Tjejen blev nöjd, och då kallar jag det godkänt.

  



Av Kattis - 17 oktober 2009 20:56

Gubben var ju på kryssning och kom hem nu i eftermiddag. I en liten lugn stund plockade han fram en liten present ur fickan. Ett jättefint hänge, som    för tankarna till Fabergé. Ägget går att skruva isär och inuti fanns en microliten lapp ihoprullad. Han hade kämpat ihop några urgulliga kärleksord som värmde mig rejält.

Tänk vad han kan ibland...........

Av Kattis - 16 oktober 2009 22:08

Alla ungarna i säng och jag med glasspaket vid köksbordet. Min stund, fast jag skulle helst sova........

Imorgon fyller min lilla plusjänta år och jag har botaniserat bland de ROSA ballongerna och Hello Kitty tallrikar/muggar. Det kommer bli en helt ny erfarenhet att ordna tjejkalas. Paketen är inslagna och kort är skapat i rosa, lila och en massa blommor och fjärilar. Riktigt roligt har jag haft faktiskt.

Gubben är borta på kryssning med jobbet och kommer inte hem förräns imorgon kväll, men vi får kalasa lite utan honom. Det blir väl en mysig middag sen till kvällen i stället.

Mmmmmm glass. Det godaste jag vet!



Nej, nu fastnade jag i paketet.

Jag håller på att planera en rolig thanksgivingmiddag med en väninna från USA. Hon kom till Sverige i ett töcken av förälskelse och har inte fått ihop något thanksgivingfirande här sen dess. Och jag har alltid drömt om en riktigt äkta amerikansk kalkonfest. Så det ska bli helt fantastiskt häftigt! Hon har försökt samla ihop flera rejält amerikanska recept. Sen har vi fått försöka dra ner på det lite grand............Det är inte klokt vad det ska vara mycket mat! En lista på säkert tjugo olika matdelar, det känns lite väl. Men man vill ju få med det viktigaste. Fylld kalkon, sötpotatis, potatismos, sås, nåt av tranbär och kanske pumpa....?

Åh, det ska bli så kul..... Och gott hoppas jag.

Av Kattis - 14 oktober 2009 13:29

Det stormar idag. Och kallt som sjutton är det! Imorse var första morgonen jag drog fram alla termokläderna. Själv har jag bara haft tights på mig, och det var klart inte värmehållande nog för denna dagen. Sen lät jag de stora själva avgöra om de ville ha på sig termobrallorna eller ej. En valde att låta bli. Och en annan tyckte det kändes fånigt att ta på dem, men ville ändå göra det. Ingen vare sig svettades eller frös på väg till skolan i alla fall.

Vi som ska till skolan och hem igen har ändock en promenad på ungefär en timme. Och det är lite för länge om man fryser, vilket jag är livrädd för att göra.

Jag ska snart hämta äldsta och sista grabben från plugget och sen ta honom direkt till frissan. Där är min plan att lämna honom och sexåringen, som också ska klippas. Vi får väl se vad för tidplan vår söta frisör har för killarna. Blir väntetiden för lång, får jag väl göra ett stopp i halvtid för barnbyte.

Ska bli kul att få gossarna lite snygga i håret........

De andra två, förutom lille D, klipper jag själv. Mössa på och rakapparaten. Lite Gärdestads-frisyr......

Eller Emil-frilla, om man så hellre vill. Söta är de hur som helst. 

Av Kattis - 13 oktober 2009 22:39

Ja, gossen med huvudvärken for till akuten söndag kväll och blev stucken och testad på alla sätt tänkbara.

Väntan på alla dessa resultat blev naturligtvis väldigt lång, speciellt då man har en sprängande huvudvärk och klockan passerar åtta...........

Till sist kom vetenskapen fram till att pojken med alla deras måttstockar kan betäcknas som kärnfrisk.

Däremot fastslogs att värken måste vara överstånden innan morgonen! Annars skulle vi gå vidare med skiktröntgen av hjärnan bl.a

Hem kom en väldigt trött gosse med en påse alvedon. Som om de nu helt plötsligt skulle finnas hjälpsamma!

Men magiskt nog, efter en liten stund i soffan, började pojken pilla i sig små bitar smörgås. Och i samma grad steg humöret, och sent om sider satt han upp och var med i samtalen!

Sen var det jag som hade slocknat.......................

Dagen efter hade han lite ont som av blåmärken i sin lilla knopp. Inte så konstigt efter en sån pers!!

Nu är han dock helt återställd..........Tack och lov.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards