En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 4 juli 2010

Av Kattis - 4 juli 2010 21:25

Jag skulle verkligen vilja veta hur den bästa sommarn ser ut för barn.

Det går inte, jag vet......

Men om man fick veta hur vuxnas bästa sommarminnen från barndomen såg ut, kom man en bit på vägen.

Naturligtvis är vi alla olika, men ändå.

Jag blir jätteglad om ni kryssar i ert bästa minne! Då får jag något att gå på.


Mina bästa somrar spenderades i vår sommarstuga i den finska skärgården.

I ett hus på klippan, med femton meter till vattnet typ.....

Underbart! Kan än idag känna det varma berget klappa under mina fotsulor....

Av Kattis - 4 juli 2010 20:41

Det blev till att öppna alla fönster och dörrar under dagen, inte enbart på grund av hettan. Utan även för att mamma tog tag i lunchtillagningen.......

Skulle göra mackor i våffeljärnet, vilket inte var första gången, men definitivt sista!

De första två gick hur bra som helst, inga konstigheter där inte. Men sen lade jag i två till ( dubbeljärn ) och det tog inte en minut så började det ryka alldeles vansinnigt och lukta vidrigt.


Var lite läskigt faktiskt.....

Ut med den i en hast och vädra så mycket det bara gick.

Barnen tog det med den kalabalik som är bruklig.

Och lunchen blev lite halvdan.


Bättre middag dock. Rolle steg in och gjorde pannbiffar i gräddsås med tagliatelle och coleslaw. Mums!


Barnen har hållit igång med olika spel och lekar ute idag.

Det har varit kubb, fotboll, brännboll m.m

Så efter maten tyckte jag att vi alla skulle ta ett parti familjekubb.

Och som vanligt är det minst en som kommer med den mycket lustiga kommentaren; "Vi kör killarna mot tjejerna!"

Hahahaha! Det är lika roligt varje gång.......


Fast faktum är att jag hade slagit dem allihop i alla fall! ; )


Lille D fick ner flera stycken och spelade mycket apa under tiden. Han är så söt att man blir galen!

Pappa la godis som pris på kungen och när han föll blev det gamjakt.

Kungen föll och pappas heder med, mammas lag vann stort......

Av Kattis - 4 juli 2010 14:47

Kreativiteten kokar i värmen.

Min kära Rolle, som just börjat på ny arbetsplats, rensar ut alla gamla spöken ur garderoberna. Han har på ett briljant sätt sopat rent i att-göra-listans långtida rader.

Och tagit känslan av ett nytt liv med sig hem och rensar ut hela sin ryggsäck från både garage och arbetsstress.


Så härligt att se! 

Det blev nog som jag tänkt, att detta arbetsbyte skulle ge mig en ny man......


Nu hopar sig alla mina ideér i huvudet. Det är ju dessvärre som min älskade man också säger, när att-göra-listan krymper, fylls den bara ännu snabbare på igen.

Men när man ser hur något blir så fint, så kommer man ju automatiskt till nästa hörn. Platsen bredvid vill ju inte se sämre ut.....


Rolle frågade om jag ville att han skulle ta grästrimmern och rensa vid gamla vedbacken. OM jag ville!

Men nu tog han i med samma nytt-liv/ ny-start anda och rensade ytan totalt.

Där hade jag ju faktiskt med mina drömmande ögon planterat en rabarber och en vinbärsbuske............


Fast till hans försvar var det omöjligt att se, i alla överväxtlighet.

Kan hända vinbärsbusken klarar sig, den gick tydligen inte att plöja ner. Så han slet helt sonika upp den! Men resultatet av hans bärsärkagång var ju inte bättre än att den blev totalt bar(k)skalad.....


Allt detta ledde i alla fall till att det blev en smaskig fika bestående av rabarberpaj med glass! 

Inte illa.



Nu svävar ideérna på små moln kring en planteringsyta. Ett litet trädgårdsland, en hemmakiosk för diverse ätbart.

Jag ser framför mig ett uppbyggt land med träsidor, med en arbetshöjd på ungefär 70 cm.


Först vill jag ha en rejält bred trappa ner till området, det ligger som på en platå en bit ner från gräsmattan, en bredd på 3 m minst. 

Med djupa sittvänliga trappsteg.

Och därpå en avsats av något slag, inte nödvändigtvis på altanvis. Kanske sten, om det ordnas ordentligt underlag. För underhållet ska vara lika med noll!


Någon täppexpert med ideér? Kom hemskt gärna med förslag!

Av Kattis - 4 juli 2010 09:24

Sitter vid vattenplasket och smälter frukosten.Känner mig otroligt nöjd och smått förvånad över gårdagens väldiga arbetsframgång.Vi fick undan all ved och till och med rensat hela gamla vedbacken!Dessutom, mitt i alltihop, fick Rolle ihop cykeltaket/skjulet som de stackars tvåhjuliga har väntat på så länge!Väl utfört arbete är den största tillfredställelsen.....

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards