En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 7 februari 2013

Av Kattis - 7 februari 2013 22:24

En stor del av tjusningen i gruppträning och klubbmedlemskap ligger i just gemenskapen.
Viljan och längtan efter att få delta i ett träningspass blir ju inte sämre då man får kraftigt undrande och kärleksfullt ifrågasättande kommentarer från både träningskamrater och tränare, då man av någon anledning inte har möjlighet att vara med.
Då kan man inte annat än älska att träna

Av Kattis - 7 februari 2013 10:15

Det är så lätt att säga "om jag hade hamnat i den situationen så hade jag aldrig gjort så där!" eller "om jag gick ditåt skulle jag absolut sagt det!".

Det är endast en av fem våldtäktsoffer som anmäler. Och den som inte varit där kan så lätt tycka att det är obegripligt att inte anmäla.

Likaväl som det är obegripligt att den slagna kvinnan/mannen går tillbaka, alternativt aldrig ens lämnar sin våldförare.


Men vi har aldrig varit i vår medmänniskas sits! Vi kan ha blivit våldtagna, slagna eller hotade. Men vi har inte gått samma väg dit som vår medmänniska! 

Och då får vi aldrig döma!


De flesta våldtäkter sker inom bekantskapskretsen, av någon närstående. Och det är säkert de som är de minst anmälda.

Vägen till våldtäkt har säkert varit lång och stegvis. Sakta har gränserna suddats ut och offrets självkänsla naggats i kanten. Så när väl brottet sker känner sig kanske offret nästan osäker på om det ens skett något olovligt...


Vem vågar anmäla ett fruktansvärt brott med risk för att händelsen inte sen ens brottsklassas....







Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards