En bit ur mitt liv

Alla inlägg under januari 2010

Av Kattis - 12 januari 2010 09:34

Världe utanför är alldeles kritvit och stelfrusen........

Vacker men förädisk.

Ingen av mina barn har någon längtan efter att spendera flera timmar i pulkabacken. Och jag har väldigt svårt att tvinga ut dem, när jag själv inte har en glimt av en vilja till utgående.

Nej, inne är bra.........

Igår var som sagt vardagen igång igen och med måndagar kommer badning. Hela familjen ko iväg igår också, det var mysigt.

Men inte var det skön! Jag gick direkt och lade mig i varmpoolen....och frös....

Nej, det borde vara en höjning av temperaturen när det är så väldigt kallt ute.

Vi badade ju i Värmland när vi var där. Och då hade de minsann 34 grader i den vanliga poolen, och hett i den varma. Då var det skönt att bada!


Idag ska det visst vara möte i den lokala fotbollsklubben, i gruppen för 02 och mindre. Det finns nämligen ingen som vill vara tränare.....Supertråkigt!

Jag kan inte fotboll och vill därför inte ta på mig något sådant. Min man kan inte boka upp sig så eftersom han vid  behov måste jobba över.

Men jag tycker det ska finnas tränare anställda via klubben. Utbildad personal.

Varför gör det inte det?

Av Kattis - 11 januari 2010 11:09

Måndag morgon och barnen kom upp ur sängarna som ingenting! Jag hade väntat mig något helt annat. 

Själv känner jag mig mer död än levande. Men det som är så skönt med vardagen är att när väl lunken är igång, blir jag pigg och normal igen. Skönast är när allt bara rullar......

En del kan nog inte begripa hur jag kan tycka så. Men alla är vi olika....

Morgonen spenderades på kyrkis med det traditionella fikat. Och snar tär det dags för lunch innan vi hämtar hem de första två. 

Undrar hur deras dag har varit?!

Äldsta killen hade stora problem med att somna igår. Han har ganska svårt för förändringar, och efter att ha varit hemma i tre veckor är det jobbigt att börja i skolan igen.

Men som sagt, snart är vi inne i lunken igen.......

Av Kattis - 10 januari 2010 15:12

Skymningen sänker sig sakta och dagen går mot sitt slut.

Vi har blivit en pryl mindre i källaren, vilket gör mig enormt lättad. Det var vårt akvarium som stått och varit ivägen alldeles för länge, som fick komma till ny boning idag. Säkert kommer den nu får göra det den var menad för. Förgylla en vardag............

Akvarium är vackra, det är väldigt mysigt att bara få följa vattenlivet med blicken. Lite hypnotiserande nästan, avkopplande.

Men det var länge sen vi förlorade utrymmet för den stora pjäsen. Och tid och ork för skötseln också.

Just nu pågår det utförsäljning av det mesta i vårt hem. Jag får nog se till att hålla i mig snart, innan även frun i huset går på blocket....

Fast att bli av med grejer är något jag alltid velat. Men det jobbiga är när det är fina saker som jag bara inte kan kasta, som i stort sett ouppackade spel eller nästintill oanvända leksaker, men som man ändå inte lyckas sälja. Vad gör man då?

Jag brukar ta med mig lite saker till "kyrkis", kyrkans öppna förskola. Då har jag ofta blivit av med lite grejer. Det är ju ett sätt.

Sen borde jag vara lite mer aktiv när det gäller att engagera mig i något loppis. Det är en sak jag borde jobba med mig själv, att orka lägga tid på saker utanför hemmet...........

Av Kattis - 9 januari 2010 22:00

Amerikanska väninnan var här under kvällen.

Vi åt en supergod middag tillagad av min kära make, och sen lärde väninnan oss att göra äkta amerikanska chokladchip cookies. Mmmmmmmmmmm!

Fast vi gjorde egentligen aldrig några kakor av degen, vi blandade ner den i glass i stället. Så himla gott så det finns inte!


Här kommer receptet, men med amerikanska mått:



1/2 cup smör

1/2 cup strösocker

1/4 cup brunt kladdigt socker

1 ägg

1 tsk vanilj

1 cup siktat vetemjöl

3/4 tsk salt

1/2 tsk bakpulver

1 cup hackade chokladbitar


Blanda smör, socker, brunt socker, ägg och vanilj med elvisp.

Sikta ner mjöl, salt och bakpulver och rör ordentligt.

Ställ den på kylning ett par timmar.



Sen lät vi glassen mjukna en aning innan vi blandade ner degen i små kulor.

Och så in i frysen en stund igen.


Vill ni istället göra kakor så ska de stå 10-12 min. i 375 F.

Av Kattis - 9 januari 2010 13:28

Klockan elva var det samling i kyrkan och en liten barnvänlig predikan av prästen. Efter det blev det lunch och fika och dans runt granen, innan den slutligen slängdes ut. Och sen avslutades alltihop med fiskedamm....

Så nu har vi gjort samma sak här hemma, kastat ut granen. Eller snarare tagit isär den i småbitar och packat ner den i källaren.

Börjar kännas i fingrarna att jag vill inreda lite mer vårigt nu. Snart tänker jag hänga upp vårgardiner och köpa hem krokusar... Fast de finns väl inte än.

Jag håller på och komponerar ihop ett litet föråd i en skrubb under trappen utanför tvättstugan. Det är två skrubbar som ligger vägg i vägg. Jag vill slå ner väggen och ordna till ett utrymme som inte möglar ner allt. Kanske fixa sådana där plast plattor att ha på golvet och några hyllor.

Det skulle ju bli fint om jag målade lite också, fräscha upp det hela en aning.

Men, vi får väl se vart jag hamnar..........

Av Kattis - 8 januari 2010 21:03

jag är så arg! Så arg, så arg, så arg!

Varför?

Jag har ingen aning..................

Det är väl de där förbenade hormonerna som jämt ska hålla på och stöka. Jag förstår inte varför man kan bli så arg bara så där utan anledning på grund av några knäppa kemiska substanser.

Fast det är klart att jag blir ju inte arg helt utan orsak. Men orsaken behöver inte vara särskilt stor och ilskan blir nog lite större än normalt.

Nu under kvällen var barnen inte så lugna som jag ville att de skulle va, inte hunden heller..........Så de for i säng med buller och bång. Hunden med.......

Jag ville bara få en lugn kväll framför tvn och slötitta på Let´s dance.

Men jag fick skruva upp volymen en massa och hade ändå svårt att höra eftersom det stod fyra barn framför näsan på mig och tjattrade hela tiden.

Och hunden var trött och grinig han med, och då blir han morrig på grund av sin värk i benen. Så han morrade så fort ett barn gick i närheten........

Och till slut brast jag.........

Ja, ja. Inte mer med det. Så blir det ibland.

Men nu ska jag slöa i soffan............

Av Kattis - 8 januari 2010 09:58

Ännu en dag att ta kål på...........

Vad ska vi hitta på idag då? En sväng till pulkabacken kanske?

Några rundor i ett par brädspel, och lite läsning och matte. 

Dagen svischar förbi hur man än gör den.

Men jag har lite långtråkigt just nu, fast jag skulle ju gott kunna ta en vända ner i tvättstugan förstås.....Och tvätta en och annan toalett.

Ja, ja.

Graderna var visst rätt långt ner idag, minst 15 minus såg jag. Men det blir väl varmare framåt dagen.

Undrar vad man ska hitta på för lunch och middag sen då? Alltid samma fråga!

Fast nu har jag faktiskt gjort en meny över ungefär en veckas tid. Men bara för kvällsmaten.

Ikväll står det tydligen kyckling marengue på listan. Gott, gott!

Nej, här blir inga barn gjorda, nu får jag ta mig i kragen och ordna till tvätten i alla fall...........

Av Kattis - 7 januari 2010 17:06

Idag blir det en favoritmiddag för mig och barnen.

Torsk med äggsås......Smaskens!

Mannen tycker dock inte om sådant. Han vill endast äta vanlig husmanskost och svenssonmat. Inget crosskitchen där inte.....

Själv gillar jag att prova nya recept med lite udda blandningar. Fast jag lagar ingenting jag inte sett på bild först.

Mannen skulle aldrig ens titta i en kokbok. Han lagar sådant som han gjort förut.

Alla är vi olika och tack och lov för det.

Vi har fått en Thailändsk resturangvagn här i trakten. Jag vet inte hur länge den kommer vara kvar, men jag kommer inte äta därifrån igen!

Nog för att det var gott, men hujedamej vad starkt det var!

Jag är en stor fantast av kinesisk mat. Och har varit o Thailand en gång för länge sedan, på bröllopsresa faktiskt. Men jag kommer inte ihåg att det var SÅ starkt....

Nja, men idag blir det milt och gott, fisk och potatis.

Undrar hur det kommer sig att folk i en del länder börjar äta så otroligt kryddiga rätter?!

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards