En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 12 september 2012

Av Kattis - 12 september 2012 22:06

De små barnens relation med djur måste odlas under övervakning. Det kan vara bra att hjälpa hunden se barnet som en tillgång. En rolig liten människa som kan bidra med lek eller något smaskigt.
Till exempel kan man låta barnet sitta och mata hunden med leverpastej med en sked. Säg den hund som tycker illa om barnet då ;)
Idag ville lille Elvis ge mat till Freja utomhus, men tappade skålen och det mesta kom utanför. Han fick då hjälpa henne lägga maten i skålen, varefter Freja åt dem

Av Kattis - 12 september 2012 10:45

Tar igen mig med ett stort glas kaffe med skummjölk och briesmörgås. Liten flicka ligger utslagen i sin koj...


De yngre skolbarnen har sprunigt skoljoggen nu på förmiddagen.

Horder med barn som sprungit till hög poppig musik, och ett gäng dagisbarn och diverse föräldrar och löst folk som stått bredvid och hejat för glatta livet! 

Vi kom dit i god tid för att hinna stationera oss innan allt drog igång. Hitta en plats lite vid sidan av, en bit ifrån högtalaren och på lagom avstånd från uppvärmningsarenan.

Nerslagna på det något fuktiga gräset gjorde vi oss redo för passivitets- och miljöträning på hög nivå!


Klantat mig hade jag dessutom gjort. Vilket jag insåg straxt innan start.

Godispåsen visade sig plötsligt så gott som tom! Och mina planer om att betinga in all rörighet i omgivningen med ett lugnande tuggande av gottigt, gick om intet. Kände mig som en riktigt oförberedd hundtränare....

Men,men... Fick gå all-in för lugnande signaler istället, och arbeta med kroppsspråket och ett mjukt muntligt beröm.

Jag hade ju ett fåtal godisar att ta till i början, för att i bästa mån kunna bygga en bra grund.


När barnen började springa och de drog igång musiken ordentligt satte sig tjejen upp och blev vaksam. Funderade på hur hon skulle reagera. Var det läge för rädsla och flykt...?

Men min lugnande röst och de små godbitarna fick henne snabbt ner igen, och sen var det inte mer med det.

Vi satt där. Hon låg i gräset, grävde lite, gosades och tuggade pinne. Allt medans Elvis sprang sitt eget lilla mammajogg runt några träd i närheten.


Vi såg våra skolgossar och hejade på vänner. Pratade med kamrat och skrattade åt söta trötta barn.

Och en timme senare gick vi hem. 

Det gick hur bra som helst! Och en mycket nöjd matte bestämmer att nu har vi gjort så det räcker för idag!

Räcker, och blir över....

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards