En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 24 juli 2019

Av Kattis - 24 juli 2019 22:44

Våra steg trummar rytmiskt mot den heta asfalten. Vi faller in i tystnaden där endast våra trummande steg hörs. Det blir som en hypnos.

Tramp. Tramp. Tramp. Tramp.

Den planerade femman går av sig självt. Vi kör på autopilot. Varje kurva, varje backe, är sen länge invand. Välbekant.
Vi småpratar emellanåt om både ditt och datt. Men är lika bekväma i tystnaden. Det är det som är så skönt. Fullkomligt avkopplat. Okonstlat.

Femman tar plötsligt slut. Långt innan jag var beredd. Förvånad stoppar jag klockan och vi låter sista biten blir skön nedvarvning.

Det var en skön kväll. Och efter en runda med vännen kan jag sjunka ner i soffan med gott samvete.
Ännu en bra dag till handlingarna.

Av Kattis - 24 juli 2019 16:01

Likt en mosquito myser jag i bikini vid poolen. Njuter av den varma solen och könslan av avklarade sysslor.

Mina bristningar på magen lyser bleka över den brunbrända magen. Utan pardon sträcker de sig upp och förbi naveln. Det finns ingen skam i deras självklara uppenbarelse.
Det är bara jag som kan tycka det är pinsamt.

Min kropp har gett mig så mycket. Med stolthet har jag burit mina sex barn. Kroppen har kämpat med graviditeter, förlossningar och återhämtning. Och jag har älskat varje minut. Älskat förändringarna det har inneburit och älskat min kropp som mäktat med.
Det har inte alltid varit lätt och biverkningarna har funnits där.
Men jag är inte den som kan gnälla. Det kunde ha varit värre.

Det som kvarstår efter tio år av barnafödande är en slapp mage och dessa bristningar.
Mina flames.
De borde bäras med stolthet. Bevis för vad min kropp klarat av.
Det händer att någon ser dem och reagerar med häpnad. Undrar vad som hänt.

Mina sex barn, svarar jag. Mina sex barn har hänt.

Av Kattis - 24 juli 2019 11:44

Jag öppnade altandörren i ett försök att få in lite svalka. Vaknade i stillastående varmluft och trodde jag skulle somna in i syrebrist. Men luften utomhus står visst lika stilla.
Värmen är enorm.

På spisen puttrar grytan jag drog igång redan innan frukost. Vill att den ska hinna stå där och gosa till sig ungefär sex timmar innan det ska ätas. Kokade upp den på ett rödvin jag hittade i vinkällaren. En flaska jag fick när jag fyllde i höstas. Den sprider en underbar doft hela vägen ut på altan.

Jag sitter med benen lojt över poolkanten. Mannen står och rengör vattnet innan han plötsligt hoppar i och stänker ner mig.
Funderar på om jag ska göra honom sällskap. Det är varmt. Så varmt.

Onsdag.
En dag utan full kalender. Ändock inte tom.
Inköp behöver göras. Vad ska vi äta på nästa båttur? Tvätt behöver tvättas.
Bara sånt där vanligt fix.
Och en löptur på det. Sen är en dag till avbockad.

Men nu sitter jag här.
Det är sommar. Semester.
Och jag har det väldigt bra.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards