En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 11 juli 2019

Av Kattis - 11 juli 2019 18:06

Blickar ut över fjärden. Viken. Kalla det vad du vill.
Sitter på berget ovanför vår båt. Intill oss ligger mängder av segelbåtar. Det börjar bli trångt. Men det gör inget. De utgör en vacker fasad åt en ännu vackrare sommarkväll.
Jag njuter.

För några timmar sen kom beskedet. Antagen. Storpojken blev antagen, kom in på högskolan. Universitetet. Till höst börjar studierna. Livet som student. Utbildning inom marinbiologi.
Mammas hjärta fylls av stolthet.

Det är något visst med att se sina barn stega framåt i livet. Man liksom bockar av. Grundskola - check, gymnasieutbildning - check, högskoleutbildning - check, körkort - check, arbete - check.
Storpojken har snart bockat av fyra av fem.

Det är en skön känsla.

Av Kattis - 11 juli 2019 14:31

Sakta puttrar vi in i viken. Vi är inte först. Inte blir vi sist heller.
Regnet som fallit så sakteliga över oss på vägen ut har upphört och himlen bytts mot ljusa moln över en klarblå fond.
Framför allt är det varmt.

Vi lägger till bredvid en segelbåt vid berget. På andra sidan ligger fler båtar vid bryggorna.
Nere på spisen kokar riset och köttfärssåsen (burk från findus) värms i ugnen.
Så fort vi kommit på plats dukar jag fram för lunch. Alla är hungriga som vargar.
Sjön suger.

När jag nu sitter med min kaffekopp och tidning tittar solen fram och vinden har stannat i talltopparna.
Det är varmt.
Det är sommar.

Lillpojken hittade en ny kompis direkt. Lille Orbert nyckelpigan. Tre år gammal.
Han stannde en syn. Var söt. Och flög sen sin kos.
Sommar. Som det ska vara.

Av Kattis - 11 juli 2019 09:19

Tätt intill ligger han. Söt som få med ljusa ögonlock och hallonröd mun. Perfekt liten näsa och kind alldeles sammetslen. Han sover. Min lilla liten.
Snart nio år.

Som vanligt vaknar jag först i hela huset. Kliver upp i min stilla morgonvärld och njuter av tystnaden.
Öppnar altandörren och kliver ut i den svala sommarluften. Ska det bli sol idag? Kommer vi få någon värme? Blir det något mer sommarväder?

Idag får jag lov att väcka grabbarna tidigt. Vi ska ju ut med båten och vill inte komma ivög för sent. Vi har planerat för lunch och middag idag.
När man är på sjön händer det något med magsäcken. Den suger. Är hungrig konstant.
Men inget smakar heller så bra som det som äts till sjöss. Så det är tacksamt.

Nu hörs det ljud inifrån det stora grå huset. Det börjar vaknas nu.
Dags att plocka ihop.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards