En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 15 juni 2010

Av Kattis - 15 juni 2010 20:59

Jaha, så har äntligen lille D slumrat in. Lille S fick krypa ner i mammas säng, så slipper jag ligga där i min gigantiska bädd alldeles ensam sen......


Dagen har snurrat på rätt bra.


    


Lille D har gått igenom den standardiserade repertoaren av pussel. Han börjar bli enormt duktig!


Sen ville mina sötnosar göra kvällsmaten. Stor S fixade smeten och äldsta killen fick steka. Det blev pannkakor. 

Jag är så imponerad av deras verk! Att de dessutom vill hjälpa till så där bara ibland gör mig så glad!


    


  


Dagen har, som ni hör, varit till största belåtenhet.

Det som gjorde mig lite extra glad var att jag för första gången fått se att det faktiskt är möjligt för en orkidé att komma igen! Det har aldrig hänt förut.


Jag och växter går inte speciellt bra ihop. De flesta brukar dö ifrån mig, hur mycket jag än vill se till deras bästa.

Men en liten kärlek har jag i köksfönstret. En citron som en av sönerna planterade för ett par år sen. Och den lever och frodas ännu!


  


Idag fick den en större boning och lite frisk jord........

Det liknar mer och mer ett träd. Jag tycker den är jättevacker!

Av Kattis - 15 juni 2010 20:40

Det är ju onekligen så att små barn känner när allt inte riktigt är som det ska...... Jag har ikväll blivit tvungen att sitta utanför lille D\'s rum i vad som känns som en evighet, för att han ska kunna somna. Snart börjar "the mentalist", och då ska jag banne mig ligga i soffan!

 
Av Kattis - 15 juni 2010 12:56

Solen gör ett gott försök i att värma oss, men vinden kämpar tappert mot en seger. Det är lite varmt då och då, men utevistelse kräver ändå en långärmad tröja.


Vi startade morgonen med ett adjö till mannen som for iväg till Italien.

Efter en lugn och sakta frukost med påföljande morgonrutin, packade jag ihop lite pitabröd med köpt kycklingcurry-sallad och festisar och kakor.

Sen gav vi oss iväg till den stora lekplatsen.


Jag och en väninna såg till att få picknickbordet till skuggan och slog oss ner för en pratstund. Det dröjde dock inte länge förrän barnen kom och började fråga efter den obligatoriska fikan.

Tänk att det är så inlärt att de inte ens har ro att leka en stund, innan de känner att det verkligen borde vara dags för några kakor!

Vi lyckades hålla dem på halster en lagom bra stund i alla fall.


Själv hade jag satt på mig långbyxor, om inte för annat så för att dölja mina ben. Och turligt nog var bilen fullpackad med tröjor, för de behövdes sannerligen!


Vi pratade lite om lekplatser och sandlådor i synnerhet. Vår lilla ort har de senaste åren så sakteligen börjat plocka bort lekplatserna en efter en. Allt på grund av att de inte kan anses trygga längre, eftersom de har fått stå i evigheters evighet utan renovering eller uppfräschning.

Det har däremot inte tyckts finnas någon ekonomisk vinning i att placera dit något nytt. Utan vi har bara fått färre och färre lekplatser att vistas på.

Kommunen har vid något tillfälle låtit meddela att alla förskolor är allmänna lekplatser efter stängningstid.......

Jaha, men dagtid då?! Det är väl ändå då vi vill gå dit med våra små, inte till kvällen heller.......


Väninnan har en liten lekplats kvar bakom sin radhuslänga. Men där har hon tyvärr fått sätta stopp för sonen sin att vistas. Eftersom alla irriterande katter har använt den som sin allmänna kloak de senaste tjugo, trettio åren. 

Gossen var där förra sommaren då de var nyinflyttade och inte visste bättre.

Men efter en timmes lek kom han in och stank något förskräckligt!


Ja, säga vad man vill om katter, men de borde ha samma koppeltvång som hundar!


Förstår att många kommer säga emot mig, men jag kan inte begripa varför katter ska tillåtas ränna omkring helt utan uppsikt medans en hundägare tas som ansvarig för vad helst hunden hittar på.

En huskatt tillhör INTE den svenska faunan, och ska inte tillåtas plocka harpaltar eller fågelungar, mer än vad en hund får. 

Jonas Wahlström på skansenakvariet har själv också yttrat detta. Att katter inte ska tillåtas springa lösa. 


Nu har vi faktiskt fått upp skyltar här omkring där det står just detta "Håll din katt och hund kopplad och plocka upp efter den."

Men jag har svårt att tro att någon kattägare tar den på fullaste allvar......

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards