En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 17 juni 2010

Av Kattis - 17 juni 2010 21:30

Försöker balansera boken på högkant samtidigt som jag med andra handen kliar älskade lilla Si i håret.

Kan höra hur hans andetag blir djupare och djupare. Ser ut som en liten ängel skänkt från ovan, där han ligger med sitt minimala huvud med all ljust hår som en gloria utspritt över min stora kudde.


Han har fått sova hos mig nu de nätter då Rolle varit bortrest. Och nu ville jag ändå lägga mig och läsa en stund, så då fick han gosa hos mig igen.....

Så underbart mysigt!


Lillskrutten i magen vrider och vänder sig. Kan känna hur en sammandragning börjar under revbenen och tar tag ändå från rygg och nerifrån bäckenet.

Det känns så härligt att märka av kroppens arbete. En liten försmak av det som kommer.......


Förlossning......det häftigaste att få vara med om!

Kroppen som tar över till fullo. Hur det bara är att finna sig i situationen och följa med.

Smärtan full av förväntningen av att få träffa sin skapelse.


Kan inte säga att jag haft superlätta förlossningar, eller smärtfria.

Men de har aldrig avskräckt mig.

När det var dags för Si att komma och han bara ville ha lite klämhjälp från mig för att se dagen ljus, kände jag en liten panik för att det skulle vara sista gången.

"Det är INTE sista gången!", sa jag till Rolle då.

"Ja, ja. Men du måste ju få ut denna först!"  Tyckte barnmorskan.


Nu vet jag att det är sista bebisen........

Känns inte superkänslosamt.....ännu.

Men att åka in till sista förlossningen kommer kännas tungt.




Jag kanske skulle plugga vidare till barnmorska istället?!

Av Kattis - 17 juni 2010 13:49

Klockan tickar ovanligt högljutt idag.....Sekund för sekund och minut för minut.

De nygräddade kladdkakemuffinsen står på köksbänken och barnen är lite extra förväntansfulla.


Pappa kommer hem när som helst!

Han har inte varit borta i mer än tre dagar, men det råder ändå rena feststämningen.

Det har inte varit några problem med att ta allt själv, men det är såååååå underbart att få hem sin älskade man!


Tänk, min syster, hennes man är borta från söndag kväll till torsdag kväll. 

Hela tiden.......Jobbar i Norge.

Jag är förundrad över hur hon orkar och inte alls känner några svårigheter med det.

Eller alla dessa ensamstående föräldar.......

Vill inte ens tänka tanken.


Jag vet de som ser väldigt surt på klagomål från oss som faktiskt har en andra hälft att luta oss mot. Vi ska liksom inte gnälla.

Men man kan inte mäta sorg och problem.


Om min son var med om en bilolycka och blev förlamad från midjan och neråt, får jag inte sörja detta då? För min son är ju i alla fall vid liv. Tänk de som istället mister sitt barn.........


För flera år sedan, då jag väntade nummer fyra. Var jag på kryssning med några tjejkompisar. 

Vi låg i hytten och babblade om ditten och datten, så där som tjejer gör.

Plötsligt var samtalet inne på missfall och aborter......

En av tjejerna berättade att hon tagit bort ett foster som visat sig bära på Downs, eller hur man säger. Det var inget roligt beslut, men för henne väldigt enkelt.

Jag berättade om min första graviditet som slutade i missfall efter elfte veckan. För mig var det något fruktansvärt jobbigt.

Efter en stund säger en annan av tjejerna att "Ja, sorg kan ju inte mätas."

Då tystnar vi allihop och påminner oss om att hennes ett och ett halvt-årige son drunknade några år tidigare......


Men som hon så tydligt sa, det går inte att mäta sorg..........


Mitt missfall var hemskt för mig att gå igenom. Jag har inte behövt lämna någon i döden på annat sätt.

Sen att det var min första graviditet gjorde det hela ännu svårare. Jag fick ett till missfall för något år sedan, men det var inte alls så hemskt.


Att behöva ta ett beslut om abort på ofrivilliga grunder, dåliga odds inför livet utanför livmodern, kan jag inte ens förställa mig. Självklart jättesvårt!

Men att förlora ett barn..........Ryser vid blotta tanken.




Nej, det var ett glatt inlägg jag skulle göra.

Min man kommer hem och det känns lyriskt!

Av Kattis - 17 juni 2010 07:43

Vilken lycka att få vakna med sängen full av barn! Att köpa en tredje nittiosäng till vårat sovrum var bland det bästa vi gjort! Och idag kommer pappa Rolle hem........

 

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards