En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 12 maj 2010

Av Kattis - 12 maj 2010 08:57

Hur får man bort ungarna från gatan?

Jag tror att ett mycket bra sätt är att få dem in i något fritidsintresse.

Idrott, hobby, instrument m.m


I USA är det ju mycket mer organiserade intressegrupper i skolan. Schackklubb, poesi, teater, fotboll, baseball m.m

Då stannar ungarna helt enkelt kvar efter skolan tillsammans med sina liksinnade vänner. Tycker jag verkar suveränt!

Varför har vi inte anammat det mer här i Sverige?!


Eftersom våra fritidsaktiviteter alltid ligger separat från skolan helt och hållet, på tider långt efter det att skolan slutat. Så blir det ju mer besvärligt att passa in det i dagsschemat och med färdmöjligheterna.


Nåja, jag har i alla fall nu fått in fyra av mina gossar i judo och två på fotboll.

Känns helt okej, jag är väldigt glad att de hittat något de tycker ät roligt!

Säkert kommer intressena förändras och bytas. Man måste ju få prova på allt som verkar kul....

Det gör man ju dessvärre inte så lätt när man nått vuxen ålder.


Min enda policy är att när betalning skett, går man klart treminen ut. Punkt.

Jag trodde aldrig att min äldsta skulle stanna kvar i judon så länge som han gjort! Nu går han ut sin tredje termin.

Men dessa graderingar har hela tiden givit mersmak. Han är väldigt resultatsinriktad.........


Ett annat intresse är ju det här med instrument.

Musiker har jag en del i min familj.

Själv spelade jag piano i många år som liten. Den, keyboarden, kommer fram ibland. Mest till jul.....

Min pappa är en tvättäkta cowboy, vill han utstå som i alla fall. Går där bland sina kossor och sjunger.

Därmed spelar han också banjo och gitarr i band. Har lite småspelningar på lokal basis. Kändis i byn så att säga.

Minsta systern min spelar gitarr så fort hon kommer åt.

Men bror min tog det där lite mer på allvar.

Han har spelat det mesta som det går att få ljud ur.

Bl.a trumpet, fiol, gitarr och har nu slutligen hamnat hos ett instrument som heter dobro.

De är precis på väg till USA för lite spelningar.


Igår ringde en man då jag inte var hemma. Han pratade med gubben min om att min äldste son brukade titta på när ett par av hans klasskompisar spelade trumpet. Gossen min var tydligen intresserad av att få prova detta högljudda blåshorn!

-Jaha, sa min man. Det där har jag ingen aning om. Men det låter ju jättekul!

Sagt och gjort det bokades att gossen skulle börja idag direkt efter skolan. Och trumpeten skulle han dessutom sen få låna hem, inte bara nu under veckorna som kommer. Utan även över hela sommarlovet.


Det blir väl att införskaffa rejäla hörselskydd åt hela familjen......


Vi kollade så klart med gossen att han visste vad det handlade om och kände till denna lärare. Det var samma lärare som undervisade hans kompisar i både trumpet och keyboard.

Superspännande! Så idag blir han lite sen, men kommer hem med en trumpet rikare. Och förhoppningsvis med en känsla av välbehag.......

En liten musiker till kanske?

Av Kattis - 12 maj 2010 07:25

Klockan två dundrar ett barn ner bredvid mig i sängen.

Jag vaknar skrämt och sätter mig raklång upp.

-Vad är det? Vad har hänt?

-Jag har spytt i toaletten........


Sen var den natten körd.

Upp med gossen för att skölja hink och tvätta varje halvtimme tills klockan var sex.

Skulle egentligen gått upp då, men eftersom han äntligen somnade gav jag mig själv tillåtelse att sova en halvtimme i alla fall.

Det blir en resa till skolan med bil idag, så att sjuklingen inte behöver vara hemma ensam någon längre stund. 


Det är väl magsjuka som är föräldrars värsta fasa!

Jag brukar inte tycka att det är så farligt. De kräks lite och sen är det över.

Så länge de håller sig i hinkar och toaletter är det okej.

Det är värre när de inte hinner dit och det kommer över hela barnkammargolvet.

Över hela legovärlden till exempel..........


Fast nu gick det bra. Däremot fick jag ju inte sova något och det kan ju lätt ge illamående det med.

Nu är det bara att hålla tummarna att det går bra med alla andra också......

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards