En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 16 maj 2010

Av Kattis - 16 maj 2010 16:15

Appropå pussel.......


  


Det här är min och gossarnas stora hobby!


  

Av Kattis - 16 maj 2010 10:07

Jag kan ofta läsa att resultat visar att svenska barn får sämre och sämre kunskaper i matte och svenska.

Varför då?!

Hur kommer det sig att kunskaperna försämras inom dessa områden som alltid varit de två största ämnena inom skolan?


Barnens introduktion till världen i matematik startar redan i ettårsåldern.

Jo, precis så menar jag!

Det börjar med klosslådorna där de försöker få kvadraten, cirkeln, triangeln och plusset i rätt hål.

Och med  inlärningen av att strumpor hör till fötterna och tröjan till kroppen.


Matte handlar om att lära sig se sambandet mellan saker och ting.

Tandborste/tandkräm, gaffel/kniv, skor/fötter m.m


Sen kommer leken med att sätta ihop legoklossar och bygga torn av träklossar.

Pussel, en jätteviktig nyckel till matte!

Låt barnen lägga massor och massor av pussel. I ordnade former, med hjälp av dig som ser att det blir rätt. Och att barnet inte tappar lusten. 

Det handlar om att stötta, pusha och se till att barnet klarar det. Om det inte alls går måste man hjälpa till lagom mycket, annars blir barnet snabbt ledset och tappar lusten.

Sen kanske man måste gå ner ett snäpp i svårighetsgrad......

Eller upp.


Så småningom får man öva sig att rita siffror, det gör jag med mina barn vid treårsåldern ungefär. Till att börja med deras egen siffra så klart, 3.

Att räkna gör man ju hela tiden också, köttbullar, klossar, strumpor m.m

När barnet hunnit sätta på sig en sko, -"Hur många skor har du på fötterna?"

När även den andra är på plats, -"hur många skor är det nu?"


Vid tre börjar det även räknas lite plus och minus.

-"Hur många köttbullar har du på tallriken? Stoppa en till i munnen och se hur många som finns kvar!"

Eller då barnet lägger pussel och man ser att det bara är tre bitar som fattas. 

-"Hur många bitar fattas nu? Lägg dit en till så ser vi hur många som fattas sen!"


Från tre finns även jättebra "Guldstjärneböcker" inom matte.

Förr fanns det inte lika många, utan det var bara några inom matematik som var skrivna av Peter Patilla. En underbar matematikprofessor, gissar jag.

Men de köptes väl upp förmodligen av ett större bolag, som nu gör massor av olika läroböcker för barn.

Men matten är sig ganska lik. Fast den som var från tre är nu från fyra, av någon anledning.


Det jag tror många föräldrar gör felaktigt med dessa böcker, för dem är nog bekanta för väldigt många. Är att de släpper barnen helt fritt med dem.....

För mig har det varit viktigt att visa en hög status för dessa böcker och för matte och läsning i allmänhet.

Matteböckerna är något som endast får pysslas med tillsammans med mamma/pappa. Man måste även där kunna hjälpa till och kolla så att barnet förstår och klarar uppgiften. För att se till så det inte känns hopplöst jobbigt och för att kunna hålla barnet till en för sig lagom nivå.


Det är en bok man är försiktig med och absolut inte klottrar i.

Matte är en magisk värld med nycklar till de flesta skattjaktsskiffer.

Det är vi föräldrar som ansvarar över barnens inlärning, inte skolan anser jag.

Barnet är ju mitt ansvar över huvudtaget.....

Skolans jobb är att tillgodose undervisning, material och utbildad personal som ska hjälpa barnen att förstå de olika ämnena. 

Men det är vi föräldrar som ska se till att barnet klarar skolan.

Därmed borde läxor vara en otroligt önskad tillgång för oss föräldrar.

Det är ju genom dem vi ser vad som sker i skolan och var i utbildningen barnen befinner sig. För att kunna hjälpa till på bästa sätt.


När mina barn får läxor springer de med dem till mig och säger att det är min lyckodag. För jag ÄLSKAR läxor! Det finns inget roligare än att få sitta tillsammans med sitt barn och gå igenom det de gör i skolan och få var med och ta del av allt spännande som händer dem under dagtid.


Matte börjar som sagt redan i ettårsåldern, eller ännu tidigare, och tar väl egentligen aldrig slut........

Och det är väl tur det. För det är ju så himla kul!

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards