En bit ur mitt liv

Alla inlägg under augusti 2016

Av Kattis - 22 augusti 2016 20:32

Lyktorna tända. Timmen är sen.
Barnen sitter uppkrupna med pappa i soffan. Pappa slår upp boken.
Han läser;
'Jorden var helt rund och utanför låg det djupa världshavet. Oden och hans bröder vandrade en dag längs havets strand där de fann två trädstammar som flutit iland.'

De möter Oden, Tor och Freja i Johan Egerkrans's 'Nordiska Gudar'. Får en jättemysig stund tillsammans innan läggdags.
Lilleman kryper sömnigt ner bland kuddarna i sängen. Han är trött efter denna spännande dag.

Tror många kommer sova sött inatt.

Av Kattis - 22 augusti 2016 12:30

Klockan ringer och ryggsäckar med sina bärare tar sig uppför skoltrappan. Hänger av sig på sin namnprydda krok och ställer sig i klasskö.
Efter en liten nervös väntan ringlar sig raden av barn in i klassrummet. Fröken tar emot och hälsar på var och en vid dörren.

Barnen får sen sitta i ring och börja dagen med den traditionella hej-sången. Inget de hört förut men snabblärt som få.
Fröken ropar upp barnen med allas namn uppskrivna på tavlan.
De pratar om sommaren och tankar kring skolan. Fruktstund och sagobok. Måla små pusselbilder som hela skolan sen ska bygga ihop, det kommer bli enormt.
Enorm blev också ringen alla barn och fröknar bildade, runt hela skolan ringlade den sig.
Avslutningssång och ett kortare besök på fritids. Sen var den gjord.

Den där allra första dagen i skolan.

Av Kattis - 22 augusti 2016 07:02

Dimma när jag andas.
Buskarna mörkt glänsande gröna efter nattens regn. Det doftar friskt.
Solen är vaken bakom morgondimmorna och på andra sidan horisonten är det klarblå himmel.

Jag hade svårt att somna igår kväll.
Minstingen börjar skolan. Det är jobbigare än jag trodde.

Jag har inga små barn längre.

Av Kattis - 21 augusti 2016 22:01

Kvällen före skolstarten.

Duschning avklarad av små skitiga ungar och nya fina kläder framlagda för den stora dagen.
Yngsta har sitt allra första upprop imorgon. Börjar sexårs.

Jag har semester sista dagen just imorgon för att kunna vara med och även kunna gå och vara med på fritids ett tag. Som en liten inskolning.
På onsdag börjar allvaret med jobb för mig och fritids för miniman.

Tiden går fort. Nu är mörkret här och vardagen åter över oss.
Detta sommarlov är det snabbaste jag varit med om. Mycket på grund av att jag börjat jobba ordentligt för första gången på sexton år. Så dagarna har ju bara runnit iväg.

Mörkret är dock inget jag bävar för. Det är en mysig tid.

Av Kattis - 21 augusti 2016 16:47

Trött. Så in i norden trött.
Måste vara nattens störda sömn som påverkar mig.

Mannen, trettonåringen, åttaåringen och jag tog en skön cykeltur längs grusig landsväg för någon timme sen. Vägen går förbi kohagar och insjö. En jättemysig runda på en mil vi ofta springer eller cyklar. Själv mestadels till fots.

Eftersom jag ska ha vilodag var mitt mål en skön familjetur mellan regnskurarna. Och det var så jag la upp det.
Sen kommer mannen ut racerklädd från topp till tå, med äkta cykeltightsen på och solglasögon på näsan. Happ.
Likabra att räkna med svett tänkte jag och tog på mig passande kläder.

Och mycket riktigt. Vi hann inte en kilometer innan gubben drog iväg. Trettonåringen efter.
Åttaåringen trampade på som bara den. Men jag lät honom sätta tempot.
Det gick ju undan det med.

Nu ligger jag dödstrött i soffan och glor på OS i marathon.
Löparna där är nog till och med lite tröttare än jag.

Av Kattis - 21 augusti 2016 10:25

Hon backar i full gas.
Det är vinter och natt. Vi kör längs slingrig skogsväg och framför oss lyser strålkastarna upp vitklädda glittergranar. Men vi kör bakåt.
I full gas.
Jag känner hur jag spänner hela kroppen. Är beredd på att köra av vägen vilken sekund som helst. Men hon kör bara fortare och fortare.
Jag ber att få kliva ur, att hon ska stanna. Men hon lyssnar inte.
Jag är livrädd. Panik!

Mardröm. Vaknar skrikandes och snurrar runt bland täcken. Det är varmt och kvavt.
Lugnar mig själv och försöker sträcka ut min ömmande rygg och nacke.
Det var bara en dröm.
Jag vet inte ens vem som körde. Vem var hon? Och vad gjorde vi där?

Känner magen kurra. Hungrig. Vrålhungrig till och med. Men vill inte vakna helt, vill ju sova vidare. Det är mitt i natten.
Vrider och vänder mig. Domnande armar och öm nacke. Vill sova.
Vill sova.

Av Kattis - 20 augusti 2016 23:32

Fick så äntligen till mitt gympass. Det andra, endast, på nya programmet. Med en obligatorisk vilodag.

Det kändes kanon! Perfekt och starkt!
Det var ju lätt precis som sist och var ju snabbt avklarat. Vilket ger en fånig känsla. Men nu visste jag ju att det var ok.
Så istället för att köra massa mer, vilket jag förstås helst ville då det kändes så starkt och lätt, drog jag vännen med mig på en promenad.
Tadaa! Se vad duktig jag kan vara!
När jag är på det humöret.

Nu längtar jag naturligtvis massor och helt galet mycket till nästa pass.
Men först en vilodag.

Av Kattis - 20 augusti 2016 17:50

Chokladkolapaj och kaffe.
Det blir avslutningen på dagens middag. Som annars bestod av stekt torskrygg med klyftpotatis och äggsås.

Helt ointressant, jag vet.

Min gymstund har ännu inte blivit av, eftersom mannen tröck både en såg och en skruvdragare i näven på mig. Så det blev byggarbete för hela slanten istället.

Barnens badrum är helt utrivet. Avlopp utsågat och hälften av väggarna har fått ny gips. Så det är på väg åt rätt håll. Färdigställande pågår.

Golvet kommer inte få annat än en snyggt mönstrad matta, ovanvåningen har inget behov av värmegolv. Snarare tvärtom.
Väggarna blir helkaklade i vitt och sen tvistas det om badkarets vara eller icke vara.
De flesta grabbarna vill ha badkar, även om takdusch är det viktigaste.
Men en av dem vill absolut inte behöva stå och duscha i ett badkar!
Va?! Hur kan det ens vara ett bekymmer?!

Den frågan får väl en fortsättning.
Men nu är jag sockerstinn och ska äntligen ner och gymma.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards