En bit ur mitt liv

Alla inlägg under augusti 2016

Av Kattis - 29 augusti 2016 03:54

Så var det morgon igen. Vad snabbt en natt kan gå ibland.
Men då drar vi igång långveckan då.
Startar med skolinspektionens beslut om könsuppdelade idrottslektioner.
Idiotiskt och så långt ifrån Svenska värderingar vi kan komma.

Av Kattis - 28 augusti 2016 18:46

Ibland är inte det bästa bra nog. Ibland är faktiskt det sämre bättre.

På besök hos kär släkt långt hemifrån. Då kan det ju bli lite strul med tider och mat. Då är det himla bekvämt att köra förbi ett snabbmatställe för att sen kunna komma hem i lugn och ro inför kvällen.
Långvecka väntar. Skola och fritids.

Så ibland är det bättre att tumma på vissa bitar för att få andra att flyta på bättre. Vilket kan vara viktigare för stunden.

Med mätta magar drar vi nu hemåt och tar en lugn kväll inför morgondagens veckostart.

Av Kattis - 28 augusti 2016 10:49

Spontanitet. Gillar jag.
Att bara följa sitt infall och låta det bli som det blir. Blir för det mesta hur bra som helst!

Igår kväll hamnade vi på bio. Hela familjen gick på 'Hitta Doris'. Supermysigt.
Det är inte ofta. Speciellt inte som jag går. Varit på bio max fem gånger de senaste sexton åren.
Men ibland så.

När lusten faller på. Spontant.

Av Kattis - 27 augusti 2016 15:32

Söker mig till solen. Sjunker ner mot altanpelaren och drar ett djupt andetag. Skönt. Livet är skönt.

Lilleman kryper ner i mitt knä och omfamnar mig så jag blir alldeles varm. Mannen pratar cykel med vännen i telefon samtidigt som han drar igång grillen. Multitasking på hög nivå!
Blåsten fick oss att stanna på land, men grilla korv kan man göra ändå. Fast då får mamma och pappa en köttbit istället.

Dagens efterlängtade styrkepass var precis lika roligt som vanligt. Knäböjen går riktigt bra!
Filmade för att kunna kolla tekniken och jämföra med proffsen på nätet. Och det ser nog helt okej ut. Jag har en stor bak så det ser lite konstigt ut. Men stången följer en rak linje och jag faller inte framåt. Och det känns starkt! Jag travar snart förbi mitt gamla pb.
Bänken känns också skitbra. Kommer snart närma mig mitt gamla 5rm och blir lite nervös över det. Eftersom det tog så tvärt stopp där. Men försöker att bortse från det.

Marklyften har jag nog nästan tre veckor kvar till min gamla nivå, vilket känns som länge. Läskigt åt andra hållet! Men det är nog bra det med.

Jag litar på upplägg och program.
Ifrågasätter inte, utan gör som planerat.

Av Kattis - 27 augusti 2016 08:57

Det blåser. SMHI varnar för kuling och pappsen vill inte bege sig ut med ett gäng odugliga landkrabbor i osäkert väder. Så en helg planerad på sjön...
Ja. Blev en fredagkväll på Ikea helt enkelt.

Det blev en helkväll på det stora varuhuset för att få hem hela möblemanget som behövs för att återställa badrummet. En fredag precis vid löning.
Hur tänkte vi nu?
Jo. Precis efter semestern, när kassan gapar tom! Och folktomt var det. Ha!
Vi fick allt vi ville ha. Plus lite till.

Man kan inte lämna Ikea utan lite extra.

Av Kattis - 26 augusti 2016 11:29

En ledig dag. Samtidigt vilodag.
Outhärdligt!
Men jag försöker lära mig. Ett tufft judopass igår gör att jag förstår vikten av att inte köra mitt styrkepass idag. Musklerna är långt ifrån återhämtade.

Hmmm. Aktiveringsövningar och lite annat finns ju.
Rotade fram lite gammalt och lite nytt främst för rygg, skuldror och mage.
Provade en väldigt koncentrerad övning som jag hade lite svårt för faktiskt. Den skulle ta mellan skuldrorna, men jag kände inte mkt, om alls någonting över huvud taget.
Tar nästa i stället. Man får ogilla övningar och helt enkelt skita i dem.

Gummiband som dras rakt åt sidorna hela vägen ut. Nästan lite bak.
Fokus på draget i skulderbladen.
Även drag snett åt bägge håll.
Den var kanon! Tog rejält.
Men jobba långsamt och koncentrerat med skuldror och rygg.

Sen tog jag gamla vanliga rygglyft i två varianter. Körde långsamt och riktigt kände hur ryggen jobbade. Härligt!

En vilodag med lite extra kärlek på vissa punktmarkerade områden.
Det känns rätt.

Av Kattis - 26 augusti 2016 08:38

Så in i norden skönt! Att få sova lite mer, fast klockan ringer.
Sexårs, alltså förskoleklass, är ju lediga fredagar. Och killarna kan ju detta med morgonrutin själva, så jag behöver inte gå upp för att fixa nåt.
Jag kan bara ligga kvar. Och lyssna.
Höra deras tassande på övervåningen, lyssna till köksljuden från frukostbordet. Ligga kvar och bara njuta av att inte behöva kliva upp. Mysa med lilleman bredvid mig.

Fast han vill ju inte ligga där och dra sig alltför länge. En minut eller två räcker gott och väl!

Fredag och sovmorgon. En ledig dag för mig och lillprinsen att hitta på vad vi vill. Vad nu det kan vara.
Blir väl tvätt och städ som vanligt.

Och lite bokstavsövning kanske. Vi tränar för fullt just nu med att memorera bokstäver och kunna skriva dem. Han kan ju redan väldigt många, men går igenom allihop för att sätta dem ordentligt och lära sig alla.
Med äldsta var läget ett annat. Vilket ger mig dåligt samvete och känslan av att vara en dålig mamma som inte gett lilleman samma. Men så är det. Jag kan inte vara perfekt jämt. Får vara perfekt på olika sätt åt olika barn...

Äldsta och jag satt hela sommaren före sexårs och tränade på inte bara bokstäver utan hela läsningen. Så när han började förskoleklass läste han redan 'Lasse-Maja'-böckerna.
Sen är det klart att han var lite speciell på det sättet. Snabblärd och villig. Men ändå. Jag satt med honom och tränade. Det var jag som lärde honom.
Vilket jag inte gjort på samma intensiva sätt med yngsta.
Han känns så liten.

Stackaren. Han kommer alltid vara min bebis.

Av Kattis - 25 augusti 2016 22:05

Med min älsklingsfot i handen slumrar jag sakta in. Kropp så tung och slutkörd sjunker djupt ner i madrassen. Varje muskel pulserar av trötthet.
Morgondagens ledighet ser jag fram emot. En dag på tu man hand med lilleman.
Mys. Mor och son. Kärlek.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards